Nej då får du komplettera med ett vanligt relä som har växlande kontakt och som du styr med pucken.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Du får mer än gärna länka till ett om du har tid och lust.

Sök på "dosrelä" om du vill ha något i samma byggform som pucken annars bara "relä 1 pol växlande" osv. Ett exempel av bra typ är detta.

4003115.jpg

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tusen tack,

Är det en dålig idé att sätta styrningen (relä och zwave) innan tyristorn och styrenheten, då skulle ju den som inte ”arbetar” vara strömlös.

åh andra sidan skulle det ju ledas ström bakvägen in i den som inte arbetar. Det kanske är just det som är problemet?

Ja det är enklare att få det rent och riktigt om du kopplar respektive utgående fas bakvänt via reläet och ut mot fläkten.

D
Jag har skissat lite på hur det ska kopplas. Förstår att bilden skär sig i ögonen men när den första chocken har lagts sig kanske det går att bedöma om det hela är korrekt.

Skiss av elektrisk koppling för en enhet med kablar, symboler och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Nästan helt rätt. A1-A2 ska ha 230V för att dra reläet

D
Jag hänger inte med.

A1 och A2 har 230v enligt min skiss.

Panor82
D Derbyboy skrev:
Jag hänger inte med.

A1 och A2 har 230v enligt min skiss.
Du behöver en fas och en nolla till A1 respektive A2.

D
Ok spelar det någon roll om fas går till A1 eller A2?

Panor82
Inte vid växelspänning nej.

D
Vilken nyårspresent!

Såhär alltså:

Schematisk bild av installation för en rökgasfläkt med elektriska anslutningar och komponenter.
Skapa konto

Panor82
Nu kommer relät växla till (3) och in på motorplinten när du aktiverar switchen.

D
Precis som jag vill alltså :)

D
Jag styrde upp ritningen lite.

1) Neutralledarna på utsidan av styrboxen och tyristorn är onödiga va (blåa oavslutade linjer på bilden)? Jag behöver inte använda/koppla dessa?

2) Finns det några farhågor eller felkällor vad gäller inkopplingen? Det är ju lite speciellt att styra en fläktmotor.

• Elektrisk kopplingsschema för fläktmotor med ritade komponenter, ledningar och anslutningar.
    Skapa konto
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.