Vi har en äldre ladugård på tomten i vilken jag önskar bygga mig ett mindre snickeri/verkstad för hobbyverksamhet. Utrymmet (kommer att kalla det snickeriet händanefter) jag vill använda har ett antal pelare som jag önskar slippa största möjliga mån för att fritt kunna röra mig runt i snickeriet med maskiner och större material. Jag önskar därmed tips kring hur jag kan växla av på ett så effektivt sätt som möjligt.

Snickeriet har tidigare använts under många år till djurhållning med diverse spiltor/uppdelningar av rummet. Ovanför snickeriet finns det en loge som tidigare antagligen använts till förvaring av hö. Vi har inga storlagna framtida planer för logen utan önskar använda den som förråd för enklare möbler och barnens leksaker. Man kan endast nå logen via stege så vi kommer med största sannolikhet inte ställa dit tyngre föremål.

Vi bor söder om Göteborg vilket placerar oss i snözon 1,5. Ladugården är oisolerad med eternittak.

Översiktsbild, det är den delen av ladan som är markerad med den röda rektangeln som är aktuell för avväxlingen:
Flygbild av en äldre röd ladugård, där en del markerad med röd rektangel planeras för avväxling av pelare för ett snickeri.

Jag får takvinkeln till ca 40grader. Jag tror att taket vilar på ytterväggarna. Är osäker på konstruktionen av ytterväggarna, den göms bakom panel, på både in och utsidan, men tror att det är liggande timmer.
Bild på bortre gaveln från utsidan, snickeriet ligger innanför de nedre fönstren, logen bakom det översta fönstret.
Röd ladugård med fönster och träd i förgrunden, sedd från utsidan i dämpat dagsljus. Fasadens träpanels skick visar ålder och patina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här följer fem bilder inne ifrån rummet för att ge en överblick över hur det ser ut. Bilderna har några månader på nacken så nu är alla innerväggar/betongväggar rivna samt allt skräp utforslat.
Inomhusvy av gammal ladugård med raserat material och synliga träbjälkar. Pelare stöttar taket, olika verktyg och stökigt arbetsutrymme syns.
Skapa konto

Inre vy av ladugårdsrum med gröna och vita väggar, synliga bjälkar, verktyg och byggmaterial. Centralt står en mängd pelare och en skottkärra med trä.
Skapa konto

Interiör av ladugård med staplade trä- och stålbalkar, gröna och vita väggar, samt pelare som separerar utrymmen. Röra och trästycken på golvet.
Skapa konto

Inre rum i en gammal ladugård, tömd på skräp med synliga stöttor och otroligt mycket grön väggfärg. Snickeri under renovering planeras.
Skapa konto

Snickeri under renovering i en äldre ladugård, med synliga bjälkar, pelare och byggmaterial. Verktyg och bråte på golvet.
Skapa konto

Här följer några bilder från logen ovanför snickeriet:
Öppen vindsvåning med synliga takbjälkar och ett centralt placerat fönster; golvplankor och diverse material i bakgrunden.
Skapa konto

Den stora “pelaren” i mitten av rummet är en ventilationskanal som skall tas bort.
Loft med träbjälkar och fönster, höbalar lagrade under sluttande tak. Dagsljus skiner genom fönstret, vilket lyser upp det rustika rummet.
Skapa konto

Loftet i en ladugård med träbjälkar och golv. En pelare stöder taket medan ljus strömmar in från ett fönster. Verkstad planeras nedanför.
Skapa konto

Två stolpar står utplacerade från taket, tror att dessa har kommit dit i efterhand.
Loftet ovanför snickeriet med exponerade takbjälkar, en träkista och spridd bråte på trägolvet, belyst av hängande glödlampor.
Skapa konto

Det är endast ytan fram till strax efter bänken på bilden ovan som skall växlas av. Där skräpet ligger är det andra utrymmen under.

Totala ytan inne i snickeriet är 10,2m lång och 8,5m bred. Takhöjd till bjälklag ca 2,22m.

Bjälklag mellan loge och verkstad:
7st synliga bjälkar i dimensioner från ca 22X22cm ned till 15x15cm. CC mått ca 130cm.

Bärlina (liggandes under bjälklaget):
Dimension ca 15x15cm

Pelare som bärlinan vilar mot:
Totalt 8st i dimension ca 13x13cm

Skiss på hur bärlina och pelare är placerade i förhållande till varandra och ytterväggarna.
Skiss över snickeriet med bärlina, pelare och mått angivna i olika färger, markerar avväxlingsområde.
Skapa konto

Alla mått är angivna i orange, bjälklag i lila, bärlina i blått och pelare i grönt.

Målbild med avväxlingen:
  • Att minska antalet pelare så mycket som möjligt ute i rummet.
  • Att i största möjliga mån bygga ned så lite som möjligt från taket med eventuell avväxling. Med en takhöjd på ca 2,22m till bjälklaget vill jag helst inte bygga ned mer än max 16-17cm.
  • Vi har tyvärr en begränsad budget för detta projektet vilket innebär att jag söker en så billig lösning som möjligt. Vi har sågverk inom familjen och därmed möjlighet att såga fram eget material i form av pelare, bärlina med mera, men jag är inte främmande för att använda stålbalk om det alternativet innebär mer takhöjd och färre pelare.
  • Om det krävs en eller flera pelare inne i rummet jag är intresserad att förskjuta dem och bärlinan så långt åt vänster som möjligt i skissen ovan. Det kommer ge en större yta på högersidan av rummet där jag kan hantera större material.

Alla tips och ideer om hur jag kan växla av billigt med få eller inga pelare samt med liten inverkan på takhöjden tas tacksamt emot!

J
Enklast är ju att ta tre st pelare och då i mitten. Bara flytta nuvarande, eller göra nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.