En av kökslådorna gav med sig efter att skruvhålen på enda sidan gått sönder.
Det rör sig om totalt 3 * 2 stycken.

Hur går man bäst tlllväga för att laga dessa så att man kan göra nya skruvhål och sätta in kökslådan igen?

Tack!

• Köksskåp med trasiga skruvhål på sidan, spår av skador där kökslåda tidigare satt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade skruvhål i en kökslådesida, totalt tre par hål, med trasigt material runtom. Behov av reparation för att återinstallera lådan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på vad du har för verktyg.
Med en kvistborr och pluggfräs skulle du kunna borra ur och limma i träbitar så du får bra material att borra och skruva i.
Ett annat alternativ är typ tvåkomponentsspackel eller sågspån och trälim och fylla upp med.

• Gilla
Hampus Chenon och 2 till
  • Laddar…
Det där, skulle jag säga, är inte något som snickar-svensson fixar. Jag har inte centralmonterade tummar och snickarförmåga lite över vad grannarna har men befinner mig ändå på lägsta amatörnivå jämfört med ett proffs. Jag tror inte jag skulle fixa att reparera det där på ett bra sätt och skulle satsa på att byta skåpet. Hade det varit en stome i massivt trä hade jag nog kunnat fräsa ur material och sedan lagt i något färdighyvlat standardmått till list, men här är det dålig spånskiva att jobba med....

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Måste du skruva i just de hålen då? Finns det inte fler hål att använda på utdragsskenan? Och skruva där med vanlig gipsskruv.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Borra upp och limma en centrumtapp i hålen, sen är det bara borra och skruva i en vanlig träskruv.

• Gilla
Tove L och 1 till
  • Laddar…
J
Bara att du fyller igen med tunnflytande superlim. 👌

J JollyDH skrev:
En av kökslådorna gav med sig efter att skruvhålen på enda sidan gått sönder.
Det rör sig om totalt 3 * 2 stycken.

Hur går man bäst tlllväga för att laga dessa så att man kan göra nya skruvhål och sätta in kökslådan igen?

Tack!
Tryck i en gul röd eller brun plugg och ta ett rakblad och skär av överflödet . Fortfarande för stort så tryck i ett par tändstickor och bryt sv.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
N Nickesågen skrev:
Tryck i en gul röd eller brun plugg och ta ett rakblad och skär av överflödet . Fortfarande för stort så tryck i ett par tändstickor och bryt sv.
Kommer aldrig hålla i längden när man ser vilken misshandel hela den sidan utsatts för. Inte direkt något pensionärspar som försiktigt dragit lådorna sakta och rakt.

Helt ny sida eller så måste alla hål fyllas med något permanent som blir en del av spånskivan, och sedan borra nytt.

• Gilla
windy223 och 2 till
  • Laddar…
Se om du har några träplugg liggandes över från något tidigare möbelbygge eller köp på närmsta Gör(Förstör) Det Själv- butik.
Borra upp hålet och peta in pluggen med trälim.
Sen borde det vara rätt fram och få det fint.

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
Har sett att det finns nån produkt som heter gångjärnsreparationsplatta aldrig använt men det kanske finns nåt motsvarande för din situation som funkar vem vet?

N Nickesågen skrev:
Och limma fast pluggen!

Det höll bra i mitt förra kök i alla fall.

• Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
D DrBross skrev:
Har sett att det finns nån produkt som heter gångjärnsreparationsplatta aldrig använt men det kanske finns nåt motsvarande för din situation som funkar vem vet?
Tror det blir besvärligt. Högst troligen går det inte att bygga på flera millimeter utan att det blir problem med skenorna och lådans glid. Det gör inget vid ett gångjärn men lådor och glidskenor fungerar ju annorlunda.

T Trafikverket1 skrev:
Har använt dessa och det funkade helt ok

[länk]
Nu var det ju expansionsbeslag som skall fästas.

K Kane skrev:
Nu var det ju expansionsbeslag som skall fästas.
Och det var det jag använde dom till också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.