Hej!

Jag ska byta fönster här under sommaren, eller rättare sagt - en firma ska. Dom var här och tittade idag och frågade om jag visste vad "lådan" ovanför fönstrena var för något. Dom hade aldrig sett något liknande och visste inte om det var estetiskt eller något som fyller någon funktion? Villan är en tegelvilla från 40-talet (teglet är säkert lagt senare dock).

Tegelvägg med fönster där överliggande tegel är markerat med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni? Det jag är orolig för är att det är något som sitter där för att hålla upp teglet? Har nån stött på ngt liknande nån gång?

Vol

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Gissningsvis något liknande en murmabalk för att hålla uppe teglet.

• Gilla
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
Vad är den gjord av?
Skulle jag gissa så är det för att dölja spalten som blir mellan fönster och tegel eftersom man inte anpassat skiften efter höjden på fönstren

• Gilla
Runaljod och 4 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är den gjord av?
Skulle jag gissa så är det för att dölja spalten som blir mellan fönster och tegel eftersom man inte anpassat skiften efter höjden på fönstren
Den är gjord av trä.

• Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
Då skulle jag tro att det som jag skrev. Bara prova att riva bort

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Då skulle jag tro att det som jag skrev. Bara prova att riva bort
Innebär det att jag egentligen borde ha "större" fönster (högre) då än de som sitter där nu, för att bygga bort den där lådan?

V

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
V Volatyle skrev:
Innebär det att jag egentligen borde ha "större" fönster (högre) då än de som sitter där nu, för att bygga bort den där lådan?

V
Ja beroende på hur det ser ut på insidan och storleken på dina befintliga fönster.
Fönster säljs i standardmått och ger r att beställa i specialmått men det är dyrare därför har man troligtvis gjort den lösning du har.
Du kan välja att klä in det med plåt istället och på såsätt få bort lådan

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja beroende på hur det ser ut på insidan och storleken på dina befintliga fönster.
Fönster säljs i standardmått och ger r att beställa i specialmått men det är dyrare därför har man troligtvis gjort den lösning du har.
Du kan välja att klä in det med plåt istället och på såsätt få bort lådan
Det finns flera leverantörer som har samma pris på alla mm mått, kan ha varit så när huset byggdes men då borde man anpassat. Men till ämnet så plocka bort plåten och kolla vad det är.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
För att anpassa hålet till fönsterstorleken?

Farstatjej90
Om fönsterfirman "aldrig sett" något sådant hade jag starkt avrått från att anlita dom.

• Gilla
  • Haha
Jasper Z och 22 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om fönsterfirman "aldrig sett" något sådant hade jag starkt avrått från att anlita dom.
Rimlig input kanske.. Då låter det som det är självklart för dig vad det är förnåt iaf. Har du lust att dela med dig? :)

Vol

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
V Volatyle skrev:
Då låter det som det är självklart för dig vad det är förnåt iaf. Har du lust att dela med dig?
Man kan nog tycka att det bör vara självklart för ett företag som arbetar med fönsterbyten även om man själv inte vet säkert.

• Gilla
Yamio och 4 till
  • Laddar…
Skulle tro att dessa fönster är av senare datum än fasaden då det inte fanns denna typ av fönster vid vid byggnadens uppförande. Mig veterligen i alla fall. KAN ha fel. (Aprilskämt) Och vem byter tegelfasad? Nä detta är en konsekvens av att de satte in fönster av fel dimension och räddade upp det med dessa lister både vid sidan och överkant. Så ta bort dessa lister och dit med fönster med samma storlek som ursprunget vettja. Finns det inte någon dokumentation på byggnaden i form av ritning?
Med vänlig hälsning, Noramasen

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du vet om att det handlar om flera generationer av fönstermontörer och tillverkare. Själv har jag aldrig sett något liknande än för fyra fem år sedan och då på ett nybygge som skulle rädda upp en bristfällig kontruktionshandling med hjälp av plåtlister🤪

• Gilla
Evakatarina och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är för att kompensera för att den eftermonterade mexitegelfasaden inte linjerade med de fönster som satt där när denna uppfördes.

• Gilla
vyv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.