Hej!
Jag ska byta fönster här under sommaren, eller rättare sagt - en firma ska. Dom var här och tittade idag och frågade om jag visste vad "lådan" ovanför fönstrena var för något. Dom hade aldrig sett något liknande och visste inte om det var estetiskt eller något som fyller någon funktion? Villan är en tegelvilla från 40-talet (teglet är säkert lagt senare dock).
Vad tror ni? Det jag är orolig för är att det är något som sitter där för att hålla upp teglet? Har nån stött på ngt liknande nån gång?
Vol
Jag ska byta fönster här under sommaren, eller rättare sagt - en firma ska. Dom var här och tittade idag och frågade om jag visste vad "lådan" ovanför fönstrena var för något. Dom hade aldrig sett något liknande och visste inte om det var estetiskt eller något som fyller någon funktion? Villan är en tegelvilla från 40-talet (teglet är säkert lagt senare dock).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni? Det jag är orolig för är att det är något som sitter där för att hålla upp teglet? Har nån stött på ngt liknande nån gång?
Vol
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Gissningsvis något liknande en murmabalk för att hålla uppe teglet.
Ja beroende på hur det ser ut på insidan och storleken på dina befintliga fönster.V Volatyle skrev:
Fönster säljs i standardmått och ger r att beställa i specialmått men det är dyrare därför har man troligtvis gjort den lösning du har.
Du kan välja att klä in det med plåt istället och på såsätt få bort lådan
Det finns flera leverantörer som har samma pris på alla mm mått, kan ha varit så när huset byggdes men då borde man anpassat. Men till ämnet så plocka bort plåten och kolla vad det är.Matti_75 skrev:
Skulle tro att dessa fönster är av senare datum än fasaden då det inte fanns denna typ av fönster vid vid byggnadens uppförande. Mig veterligen i alla fall. KAN ha fel. (Aprilskämt) Och vem byter tegelfasad? Nä detta är en konsekvens av att de satte in fönster av fel dimension och räddade upp det med dessa lister både vid sidan och överkant. Så ta bort dessa lister och dit med fönster med samma storlek som ursprunget vettja. Finns det inte någon dokumentation på byggnaden i form av ritning?
Med vänlig hälsning, Noramasen
Med vänlig hälsning, Noramasen
Du vet om att det handlar om flera generationer av fönstermontörer och tillverkare. Själv har jag aldrig sett något liknande än för fyra fem år sedan och då på ett nybygge som skulle rädda upp en bristfällig kontruktionshandling med hjälp av plåtlister🤪Farstatjej90 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Jag tror att det är för att kompensera för att den eftermonterade mexitegelfasaden inte linjerade med de fönster som satt där när denna uppfördes.