Jag håller på att omvandla ett tidigare pannrum till badrum och skall täppa igen det luftintag som en gång försåg vedpannan med syre. Se bilder. Luftintaget sitter under ett fönster och väggen är gjord av betonghålsten/lättbetong. Fasaden är tegel och på utsidan sitter ett vanlig ventilgaller. För att undvika estetiska problem på utsidan tänker jag att ventilgallret i tegelfasaden får vara kvar och att jag isolerar med lämpligt material i hålet i väggen. Men vad är då lämpligt material? Just nu har jag tryckt in några bitar skumgummi i brist på annat men givetvis skall något mer permanent ordnas. Vad kan vara vettigt? Tillskuren cellplast och fogskum, vanlig glasfiberull, eller något annat? Från utsidan kommer ju viss exponering finnas med fukt eftersom ventilgallret som sagt får sitta kvar. Metallramen och luckan på insidan får också vara kvar (för att minimera jobb) men kompletteras med någon täckskiva. Framför luftintaget kommer sedan ev vattenradiator att placeras.

Rummet har sen tidigare försetts med mekanisk frånluftsventilation.

Luftintag i betongvägg med vit metallram och lucka delvis öppen, inuti finns skumgummi som temporär fyllning vid ombyggnad till badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet ventilationshål i en vägg, delvis blockerat med bitar av gul skumgummi och några synliga metallfjädrar, inramat av vitmålad metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En byggplast mot gallret, den ska täta mot hålets kanter, lämpligt då att den går in en bit, minst 10 cm, så att en vanlig isolering spänner fast plasten mot väggarna i hålet och fylla/packa hålet hårt med vanlig isolering går bra. Glöm inte insktsnätet. Då utestängs även getingar, som kan plocka ut strå efter strå och bosätta sig där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.