Tycker jag har problem med att min sänksåg går segt. Hade föreställt mig att det skulle gå mycket enklare.

Detta är i 19mm MDF med fulladdat batteri.

Är detta ok, har jag för höga förväntningar?

Har inte gjort några justeringar, bara köpt och kört på. Medföljande blad ska vara för trä och ett bra blad. Har samma problem i spånskiva.

AXS
Vad har du för klinga? TPI alltså.

Rickard.
Sänksågar säljs ofta med klingor med alldeles för mycket tänder, 48t är vanligt men ungefär hälften tycker jag är lagomt för generellt bruk.

AXS AXS skrev:
Vad har du för klinga? TPI alltså.
Rickard. Rickard. skrev:
Sänksågar säljs ofta med klingor med alldeles för mycket tänder, 48t är vanligt men ungefär hälften tycker jag är lagomt för generellt bruk.
Detta är det som följer med.
Skärmdump av en produktspecifikation från Proffsmagasinet, inklusive klingans dimensioner, tandantal, vinkel och bladtyp Efficut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.proffsmagasinet.se/mask...vA75mENy3iSayn6AdLF-WTz42BjsSMmjenjZOE7tLYit_

Nu har jag ingen batterisåg, men det torde vara liknande felpunkter.

Nummer 1 på kontrollistan, har du kollat om klingan och foten på sågen linjerar? Min såg kom med en ordentlig toe out som gör det trögt att såga. Hellre en lätt toe in i så fall.

Nummer 2. Har du justerat in hur hur sågen klämmer åt på skenan? Jag har lyckats med konststycket att dra åt skruvarna så hårt att det är trögt att såga.

Nummer 3. Testa med klinga anpassad för batterisågar. Brukar vara lite tunnare. Gärna med lite färre tänder på.

Edit: ser att du har en tunn klinga. Testa med färre tänder.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
56T är galenskap om du frågar mig, spara den till när du ska kapa 6mm snyggplywood och köp ett annat för generellt bruk.

Jag kollade och jag kör 28t och det funkar bra upp till 35mm i alla fall.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Bart Bart skrev:

Nummer 1 på kontrollistan, har du kollat om klingan och foten på sågen linjerar? Min såg kom med en ordentlig toe out som gör det trögt att såga. Hellre en lätt toe in i så fall.

Nummer 2. Har du justerat in hur hur sågen klämmer åt på skenan? Jag har lyckats med konststycket att dra åt skruvarna så hårt att det är trögt att såga.

Nummer 3. Testa med klinga anpassad för batterisågar. Brukar vara lite tunnare. Gärna med lite färre tänder på.

1. Hur mäter jag enklast det? Svårt med tumstock på undersidan. Verkar soffa väldigt lite

2. Den glider lätt när jag testat uppfällt utan att den är igång

3. Denna ska va det

Rickard. Rickard. skrev:
56T är galenskap om du frågar mig, spara den till när du ska kapa 6mm snyggplywood och köp ett annat för generellt bruk.

Jag kollade och jag kör 28t och det funkar bra upp till 35mm i alla fall.
En kompis har likadan såg som funkar ypperligt. Har bett han att kika ifall det är samma klinga.

Bart Bart skrev:

Måttband visar avstånd vid klingans kant på en kap- eller bordssåg, med mätning upp till cirka 7 cm på en arbetsbänk i bakgrunden.
Skapa konto
Mätband mäter avståndet från kanten till sågklingan på en bänksåg i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Mät till spåret som ansluter sågen till skenan.

Skulle testa hur Toe in står, hittade en vide för kalibrering. Tar fram en planka jag har liggande. Se själva:

Nått tips???

Tekniker Tekniker skrev:
Skulle testa hur Toe in står, hittade en vide för kalibrering. Tar fram en planka jag har liggande. Se själva:
[video]

Nått tips???
Sågspår på en träbit placerad mot en Makita sågbänkskant, med verktyg i bakgrunden på ett grått golv.
Skapa konto

S
Är klingan monterad åt rätt håll?
Gissar att det är det som är felet.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Cheesen
Du har vänt klingan åt fel håll.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är klingan monterad åt rätt håll?
Gissar att det är det som är felet.
Cheesen Cheesen skrev:
Du har vänt klingan åt fel håll.
Detta är väl rätt ?

Klingan hade blivit bränd så rengjorde den men samma fel.

Bild på en Makita cirkelsåg med sågklingan synlig. Personen håller i sågen i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Rundsågklinga med rengjorda tänder och brännmärken, monterad i såg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.