1 643 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vävklädd spiskåpa, hur åtgärdar man?
Hallåjs.
I vårt timmerhus från 1910 sitter det i köket en spiskåpa som jag misstänker är den ursprungliga. Tyvärr har man slängt ut den gamla köksspisen och ersatt den med en sparspis. Nu har jag dock hittat en fin emaljerad (gräddvit) husqvarna järnspis som ska installeras istället.
Hursomhelst, den där spiskåpan har man nån gång "renoverat" och då klädde man själva kransen/kanten eller va det nu heter med väv och målade hela rasket.
När jag byter spis så vill jag ju fräscha upp kåpan också och den där väven är ju inte riktigt snygg. När man knackar på den så känns det lite "luftigt" på vissa ställen. Jag antar att man klädde med väv just för att putsen börjat släppa. Hur ska jag få ordning på detta? Ska jag bara spackla över väven och måla om eller ska jag riva väven och hoppas att det håller ihop så pass att man kan putsa om de dåliga partierna? Några tips?
I vårt timmerhus från 1910 sitter det i köket en spiskåpa som jag misstänker är den ursprungliga. Tyvärr har man slängt ut den gamla köksspisen och ersatt den med en sparspis. Nu har jag dock hittat en fin emaljerad (gräddvit) husqvarna järnspis som ska installeras istället.
Hursomhelst, den där spiskåpan har man nån gång "renoverat" och då klädde man själva kransen/kanten eller va det nu heter med väv och målade hela rasket.
När jag byter spis så vill jag ju fräscha upp kåpan också och den där väven är ju inte riktigt snygg. När man knackar på den så känns det lite "luftigt" på vissa ställen. Jag antar att man klädde med väv just för att putsen börjat släppa. Hur ska jag få ordning på detta? Ska jag bara spackla över väven och måla om eller ska jag riva väven och hoppas att det håller ihop så pass att man kan putsa om de dåliga partierna? Några tips?
Det är en ganska grovmaskig väv. Jag misstänker att man måste skära loss väven i kanterna och sedan dra/skrapa loss den.. frågan är bara hur mycket av materialet under som följer med.Immobil skrev:
Vad är husfix för ngt?
Det jag är orolig för är att hela kanten säckar ihop när jag tar bort väven fast det det kanske inte är så sannolikt? I det stora hela håller den ju ihop mycket bra.
Kanten på spiskåpan heter fris tror jag :
Klicka här för att svara
