Har en säck lerbruk som jag ska använda lite av till att reparera en lerklinad väggsnutt. Jag skulle också vilja lägga en puts på den gamla spiskåpan i köket eftersom den är väldigt knagglig. Vet inte vad det är för bruk som är där idag men skulle jag kunna använda lerbruket till att lägga ett lager puts på spiskåpan ? Eller är det inte att rekommendera?

Lera fäster på det mesta och bör funka bra. Kan ha lite svårt att fästa på kalk o cement ibland. Så tryck dit det med typ slipsten och ha ganska lös blandning.

Här är bild på min spiskåpa med lera.

• Kök med träbjälkar, grå skåp, vedspis, ugn, diskbänk och köksö på ljust trägolv, belyst med spotlights i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
albincarlsson albincarlsson skrev:
Lera fäster på det mesta och bör funka bra. Kan ha lite svårt att fästa på kalk o cement ibland. Så tryck dit det med typ slipsten och ha ganska lös blandning.

Tjusigt! Då kör jag på det 👍

surris
Tänk på om det bara är lera, sand och ingen armering är att det kan spricka lätt om du lägger på för tjockt. Framförallt om leran är väldigt fet. Var med på att efterbearbeta den för att få bort eventuella sprickbildningar.

G gnuttas skrev:
Tjusigt! Då kör jag på det 👍
Tips! Kör på färdigt lerbruk och lägg bara några mm.

Lerbruk 1:2
0-3 mm armerad är det jag har.

surris
Okej, det är väl egentligen inte rätt bruk för ytputs. Det är rätt grovt hackad armering som kan synas, men efterbearbetar du den lite så kan det nog funka. Då trycker du in armeringen och får fram en slätare yta, dock blir den för slät enligt mitt tycke för vad det ska vara på en gammal spiskåpa.

Jag hade köpt en säck kalkbruk, är det en gammal kåpa som inte är omputsad är det 99% säkerhet kalkputs som är idag.

👍👍

Snyggt. har du lerklinat bakom diskbänken också?

S Stefanp123 skrev:
Snyggt. har du lerklinat bakom diskbänken också?
Tack! Japp, all puts är lera. Väggen består av både tegel, timmer och reglar med osb. Så det var spännande att få det till att bli enhetligt.
Spiskåpan är gjord av lerskivor på stålreglar.

• Gilla
Stefanp123
  • Laddar…
Tack! Japp, all puts är lera. Väggen består av både tegel, timmer och reglar med osb. Så det var spännande att få det till att bli enhetligt.
Spiskåpan är gjord av lerskivor på stålreglar.
Ytbehandlat med något bakom diskbänken? Mot stänk

S Stefanp123 skrev:
Ytbehandlat med något bakom diskbänken? Mot stänk
Oljat med varm linolja några gånger. Sedan målat med äggoljetempera 3-4 ggr. Funkar fint i 6 år nu. Går fint att torka av.

• Älska
Stefanp123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.