Hej!
Jag ska bygga ett badrum och undrar hur man ska tänka om man har ett fönster som är i zon 1.
Fönster är ju alltid riskkonstruktion, speciellt gamla. Vi tycker att det är så charmigt så vi vill inte göra oss av med det. Som man ser på bilden kommer det inte vara jätteuttsatt för en massa duschvatten men det är ju tekniskt sett i våtzon 1.

Om man användt tätskikt och kaklat runt fönstret finns det ju instruktioner på hur man ska fästa tätskiktet mot fönstret men det finns inte hos de tillverkarna som gör målarsystem som är godkända i våtzon 1 (pålimmad duk med färg)

Det verkar inte finns några tydliga riktlinjer för målare. Ska man bara acceptera att det är en riskkonstruktion i teorin. Hur tänker ni?

• Äldre fönster i badrum, placerat i våtzon 1, med frostglas och träkarm. Vasst ljus och gul väggfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum under renovering med ett gammalt fönster i våtzon 1, oisolerade väggar och synligt avlopp i betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man kan ju skydda fönstret och omgivande vägg på olika sätt, t.ex. duschdörr/vägg framför fönstret, duschdraperi som man klipper till som en gardin, plexiglasskiva som fästs runt fönstret.

Som jag förstår det kommer i ditt fall själva duschen att vara placerad på andra väggen än vad fönstret är och då kommer en hörndusch (två duschdörrar eller en duschvägg + en duschdörr) att göra så att fönstret inte är inne i duschen längre.

• Gilla
Gustav Organist
  • Laddar…
Jag glömde skriva att vi kommer ha ha badkar som ska gå på längden längst in i rummet men vi kommer ju stå till höger och duscha. Så där kommer inte vara något externt skydd för fönstret. Men som sagt kommer vi inte stå och duscha vid fönstret. Men målar man med en snickarfärg och låter det vara eftersom det nog praktiskt sett kanske inte är så farligt. Eller finns det något godkänt tätskikt system

BirgitS
Men då kan ni väl ha ett vinklat (för hörn) duschdraperi?
Det är nog bra om du kontaktar tillverkaren av det tätskikt du ska använda och frågar hur de tycker att man ska lösa det.

Ska det inte byta mot någon branschregel så gissar jag att badrummet behöver planeras om med badkar längs höger sida och toalett+kommod till vänster.

Foliehatten3
BirgitS BirgitS skrev:
Men då kan ni väl ha ett vinklat (för hörn) duschdraperi?
Det är nog bra om du kontaktar tillverkaren av det tätskikt du ska använda och frågar hur de tycker att man ska lösa det.

Ska det inte byta mot någon branschregel så gissar jag att badrummet behöver planeras om med badkar längs höger sida och toalett+kommod till vänster.
Gör inte det mer avacerat än du behöver. Som trådskaparen skriver, fönstret är ju inte direkt utsatt för vatten.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
En plastgardin framför fönstret leder bort vattenstänk. Ser man att det inte stänker något vatten kan man lämna bort den.

Jag skulle försöka skära bort litet av skivkanten och vika över futspärrsduken så den någotsånär når fram till träet. Helt säkert inte typgodkänt men det borde vara tillräckligt bra.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.