Jag blir knäpp för jag får motstridiga uppgifter från folk som borde veta och jag vet inte vem jag ska lita på.
Har idag en gammal elfläkt i badrummet som jag vill byta. Har haft två företag ute för offert. Fläkten sitter på väggen i våtzon 1, dvs i duschen.
Företag 1 föreslår att sätta en paxfläkt på samma ställe som befintlig fläkt.
Företag 2 säger att det inte finns någon fläkt som är tillåten att sätta där, inte heller den modell som företag 1 föreslår. 2 föreslår att ta upp ett hål i väggen till intilliggande förråd och sätta en fläkt i den ventil som finns där.
Vem har rätt? Får man eller får man inte sätta en paxfläkt (intellivent sky) på väggen i våtzon 1?
Om man gör som nr 2 föreslår, innebär det några potentiella problem med tätskiktet?
Har idag en gammal elfläkt i badrummet som jag vill byta. Har haft två företag ute för offert. Fläkten sitter på väggen i våtzon 1, dvs i duschen.
Företag 1 föreslår att sätta en paxfläkt på samma ställe som befintlig fläkt.
Företag 2 säger att det inte finns någon fläkt som är tillåten att sätta där, inte heller den modell som företag 1 föreslår. 2 föreslår att ta upp ett hål i väggen till intilliggande förråd och sätta en fläkt i den ventil som finns där.
Vem har rätt? Får man eller får man inte sätta en paxfläkt (intellivent sky) på väggen i våtzon 1?
Om man gör som nr 2 föreslår, innebär det några potentiella problem med tätskiktet?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Intressant fråga som jag kan påbörja ett svar på men finns duktigt folk här dom är mer insatt i elinstallation än jag.
Jag kom fram till att det är dagens regler som gäller och då gäller det vilken IP klassning dom den nya fläkten har.
Kravet vad jag nu hittar är IPX4. Sådan fläkt finns att införskaffa men den du föreslår funkar inte då den har IP44. Sen måste fläkten kopplas via jordfelsbrytare.
Men får se om jag får stöd för detta påstående
Jag kom fram till att det är dagens regler som gäller och då gäller det vilken IP klassning dom den nya fläkten har.
Kravet vad jag nu hittar är IPX4. Sådan fläkt finns att införskaffa men den du föreslår funkar inte då den har IP44. Sen måste fläkten kopplas via jordfelsbrytare.
Men får se om jag får stöd för detta påstående
Krävs IPX4 duger IP44 utmärkt. Se:H Håbbe01 skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...odukter/ip-klasser-for-markning-av-fuktskydd/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Om det verkligen är i det som räknas plats för dusch, omfattar upp till 2 m höjd, får man väl inte ha några genomföringar i väggen som inte är för vattnet direkt in i blandaren. Det är i alla fall så som jag uppfattar branschreglerna. Sen får man ju göra hur man vill i ens eget hus.
Precis men gvk regler blir lite vilka regler som gällde vid byggtillfället som man även kan kolla på deras hemsida men el regler är alltid vad som senast gäller. Men när huset byggdes får TS svara påBirgitS skrev:
Har det suttit en fläkt innan så är det ju bara att byta ut den. En IP44 fungerar utmärkt. Observera att det krävs jordfelsbrytare och allpolig brytare. För t.ex PAX passad så finns det som tillbehör som förenklar installationen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är verkligen i det som räknas som plats för dusch. Fläkten sitter i samma höjd som duschmunstycket när det är högst upp. Samma ställe horisontellt också, dvs fläkten sitter alltså precis bredvid duschmunstycket. Den som är längst i familjen duschar med det där. Badrummet ligger i källare så lägre takhöjd än normalt, får väl gå och mäta på riktigt men jag mätte med mig själv tidigare och gissar att den sitter på 1,9 i nederkant. Jag tror att man har satt den i en befintlig ventil, ser ut så utifrån iaf. Huset är byggt 49, badrummet är senast renoverat för ca 20 år sen. Jag tänkte mig att det skulle hålla en 10 år till. Genomföringen i väggen kan jag leva med om den inte uppfyller dagens standard, men elsäkerheten vill jag inte kompromissa med.BirgitS skrev:
Så kan man ju också tänka. Men att det sitter en fläkt där idag betyder ju inte att det är rätt. Jag är inte beredd att kompromissa med elsäkerhet, och nu har jag haft en människa som jobbar med ventilation här som säger att det inte är godkänt. Därav frågan.mexitegel skrev:
Tack för svaren om IP-klassning. Det låter som att en IP44 ska vara tillräckligt, men enligt länken nedan så ska det vara IPX5 om det utsätts för vattenbesprutning. Det får man nog utgå från att den kan göra, dels med tanke på placeringen (se tidigare inlägg), dels med tanke på att den används av två barn som duschar så att allt, inklusive taket, blir blött. Så då blir min slutsats att om jag kan hitta en fläkt med IPX5-klassning så borde det vara ok? (Nästa fråga är hur mycket en sådan kan tänkas låta…)
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Hör vad Pax kundtjänst säger att fläktens elinstallation klarar av när det gäller vatten här: https://pax.se/sv/content/kontakta-oss1
Att den är bättre skyddad mot vatten borde inte behöva betyda att den låter mer tycker jag. Sen finns det garanterat både bättre och sämre fläktar ur bullersynpunkt så kan du få möjlighet att "provlyssna" är det nog bra.F Finkr skrev:
Sitter fläkten högt (vilket jag utgick från) räcker IP44.
Det finns en utmärkt artikel i ämnet här: https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-8
Det finns en utmärkt artikel i ämnet här: https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-8
Fast den gör nog inte det.mexitegel skrev:
F Finkr skrev:Fläkten sitter i samma höjd som duschmunstycket när det är högst upp. Samma ställe horisontellt också, dvs fläkten sitter alltså precis bredvid duschmunstycket. Den som är längst i familjen duschar med det där. Badrummet ligger i källare så lägre takhöjd än normalt, får väl gå och mäta på riktigt men jag mätte med mig själv tidigare och gissar att den sitter på 1,9 i nederkant.
Provlyssna hade varit fantastiskt. Befintlig fläkt låter så högt att den hörs till sovrummet på våningen ovanför. Skulle vilja ha en fläkt som inte gör det…Alfredo skrev:
Att den är bättre skyddad mot vatten borde inte behöva betyda att den låter mer tycker jag. Sen finns det garanterat både bättre och sämre fläktar ur bullersynpunkt så kan du få möjlighet att "provlyssna" är det nog bra
Alfredo skrev:
Klicka här för att svara