Har anlitat en lokal rörmokaren som var certifierad.
Dom har dragit vatten i golvet trots att jag har plintgrund, nu är stugan klar (vemdalen) och vattnet är fruset varje gång jag kommit till stugan.

Hur skall jag på bästa sätt isolera utanpå trossbottenskivorna.
Skall jag limma på 10cm cellplast (EPS) och sen ta fogskum där det blir skarvar lr vad skall jag göra?
Jag vill inte ta dit firman utan jag skall göra det själv och fakturera dem, dom verkar inkompetenta...

Hur varmt har du i stugan när du inte är där?

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Är det frågan om inkommande matningen?
I så fall kan du alltid sticka in en värmekabel i PEM-slangen.

• Gilla
JoJo54
  • Laddar…
Lägg på ett lager falsad cellplast under hela blindbotten. Förutsatt att du kommer åt då. Sen kan du ju självklart inte kallställa stugan utan du måste ha minst 12 grader, kanske mer. Inkommande vatten måste väl också lösas på något vis, lämpligen genom en elektrisk värmekabel inne i den och rejält med isolering utanpå.

H HSP skrev:
i början hade jag på ca 10-12 grader.
Men efter att detta uppstod har jag haft 21 grader konstant.

V vectrex skrev:
Lägg på ett lager falsad cellplast under hela blindbotten. Förutsatt att du kommer åt då. Sen kan du ju självklart inte kallställa stugan utan du måste ha minst 12 grader, kanske mer. Inkommande vatten måste väl också lösas på något vis, lämpligen genom en elektrisk värmekabel inne i den och rejält med isolering utanpå.
ja, inkommande har jag värmekabel i, så har aldrig varit något problem med inkommande, utan det är under (troligtvis) varmvattenberedaren som det uppstått problem, från varmvattenberedaren går det sedan vidare till resterande delar av huset
Men då kör jag nog på cellplasten som du säger. Falsad cellplast s80 eps borde funka?

H HSP skrev:
Har satt den på 21grader konstant sedan jag märkte att de frös

Om du vet vilka/vilken ledning som fryser och har ritning/bilder så kan du försöka lokalisera vart det fryser och ta upp trossbotten underifrån just där och se om det är en springa i isolering eller om rör ligger längst ner i trossbotten.
Om du lossar koppling vid fördelare och försöker få in en dragfjäder i röret så kan du få längd till isproppen .

Om du lägger på ett lager cellplast under så ska du vara medveten om det alltid en viss risk för fuktproblem.
Cellplast blir ju en fuktspärr och stoppar fuktvandringen inifrån bjälklaget.

Vet inte vilka kvadrat det rör sig om, men regla på 45mm och isolera med sten/glasull samt en ny trossbottenskiva fäst underifrån känns som en bättre idé.

• Gilla
FreRe och 1 till
  • Laddar…
De kanske räknade med att du ska stänga av vattnet när du kallställer?

• Gilla
FreRe
  • Laddar…
N Markgrossen skrev:
Om du vet vilka/vilken ledning som fryser och har ritning/bilder så kan du försöka lokalisera vart det fryser och ta upp trossbotten underifrån just där och se om det är en springa i isolering eller om rör ligger längst ner i trossbotten.
Om du lossar koppling vid fördelare och försöker få in en dragfjäder i röret så kan du få längd till isproppen .

Om du lägger på ett lager cellplast under så ska du vara medveten om det alltid en viss risk för fuktproblem.
Cellplast blir ju en fuktspärr och stoppar fuktvandringen inifrån bjälklaget.

Vet inte vilka kvadrat det rör sig om, men regla på 45mm och isolera med sten/glasull samt en ny trossbottenskiva fäst underifrån känns som en bättre idé.
EPS är relativt diffusionsöppen. Inte lika mycket som stenull men bra nära. Det som är bra är att du slipper sätta en trossbottenskiva och dessutom är det enkelt att få det tätt. Det är väldigt viktigt att det är lufttätt då drag genom golvet kyler ned väldigt effektivt.

I praktiken har jag väldigt svårt att se att det skulle bli ett problem med EPS på undersidan. Dels eftersom det bara handlar om ren diffusion och det är sällan ett problem i Sverige. Konvektion som normalt är det som orsakar problem med fuktutfällning inne i väggar blir aldrig ett problem i golv även om man har läckor i vindskydd eftersom termiken driver konvektionen uppåt genom golvbjälklaget. Där är väggar och framförallt tak betydligt känsligare.

• Gilla
FreRe och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
EPS är relativt diffusionsöppen. Inte lika mycket som stenull men bra nära. Det som är bra är att du slipper sätta en trossbottenskiva och dessutom är det enkelt att få det tätt. Det är väldigt viktigt att det är lufttätt då drag genom golvet kyler ned väldigt effektivt.

I praktiken har jag väldigt svårt att se att det skulle bli ett problem med EPS på undersidan. Dels eftersom det bara handlar om ren diffusion och det är sällan ett problem i Sverige. Konvektion som normalt är det som orsakar problem med fuktutfällning inne i väggar blir aldrig ett problem i golv även om man har läckor i vindskydd eftersom termiken driver konvektionen uppåt genom golvbjälklaget. Där är väggar och framförallt tak betydligt känsligare.
Håller med dig Vectrex. EPS är ju enklast, billigast och snabbast och ej diffusiontät men dock en rejäl ångbroms, men tror inte risken för följd problem är stor, bara man håller ett öga på det.

Ville höja ett varningens finger dock eftersom rören fryser kan det ju vara så att bjälklaget har felaktigheter i utförd isolering.
Sen kanske rören ligger direkt på trossbotten med så tokiga kan dom väl inte varit? :)

• Gilla
FreRe
  • Laddar…
P
N Markgrossen skrev:
Ville höja ett varningens finger dock eftersom rören fryser kan det ju vara så att bjälklaget har felaktigheter i utförd isolering.
När jag renoverade i stugan fanns det massvis med gångar och hål och bon i isoleringen som mössen ordnat till sig. Det blåste friskt där.. De hade tagit sig in längs rör och springor.

Ett extra lager isolering som föreslås är nog inte dumt. Du kan täta med pur-skum tex.

• Gilla
FreRe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.