6 171 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Vattenvärmd handdukshängare?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Men vågar jag skruva bort locket på vänstra ventilen?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Men skiten sitter stenhårt. Vågar inte ta i allt för mycket.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nja, flödar det vatten?? Då borde det bli varmt. Lägg örat mot torken o lyssna. Även det minsta flödet brukar höras tydligt. Kan du vrida den stora vita ventilen fram o tbx? Den har inte kärvat i stängt läge? om det någonsin funkat så tror jag på stillastående vvc pump. Kanske går på timer som pajat.
Bor du högst upp så kan det faktiskt vara svårt att få snurr på handukstorkar som är kopplade på VVC, även fast det är luftat på nippeln.
Jag brukar stänga ena ventilen och öppna den lekande muttern tills det kommer varmvatten på respektive rör (man får alltså göra detta två gånger för att luft båda ledningarna) Stänger man returventilen så öppnar man muttern ovan handratten och tvärt om.
Det blir blött, men löser oftast problemet.
Grundförutsättningen är ju som redan nämnts att grannarnas torkar är varma och att VVC-pumpen då givet snurrar.
Jag brukar stänga ena ventilen och öppna den lekande muttern tills det kommer varmvatten på respektive rör (man får alltså göra detta två gånger för att luft båda ledningarna) Stänger man returventilen så öppnar man muttern ovan handratten och tvärt om.
Det blir blött, men löser oftast problemet.
Grundförutsättningen är ju som redan nämnts att grannarnas torkar är varma och att VVC-pumpen då givet snurrar.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
largab: Okej det kanske inte flödar. Den stora vita ventilen går att vrida och jag prövade ju som sagt ta bort den igår och vrida med skruvmejsel så det har jag verkligen provat.
krilleman_215: Okej, jag ska försöka ta reda på om grannarnas funkar och om VVC-pumpen snurrar,
krilleman_215: Okej, jag ska försöka ta reda på om grannarnas funkar och om VVC-pumpen snurrar,
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Helt sjukt. Jag frågade en granne som bor två våningar under igår om hans fungerade. Han sa att han inte vridit på ventilen men att han skulle göra det och se om det blev varmt. Idag blev den varm skrev han nyss. Så gick jag in i mitt badrum och kände, nu är min också varm! Fattar ingenting, den har ALDRIG varit varm förut.
Måste vara kopplat som ett enrörssystem, typ att alla torkar sitter i serie och om då en konsument helt stänger av sin så drabbar det ju alla.... Står lite mer här:
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43124-vattenburen-handdukstork-pa-enrorssystem.html
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43124-vattenburen-handdukstork-pa-enrorssystem.html
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ursäkta men, det systemet verkar ju helt puckat?