Är iväg och införskaffar elementnyckel nu. Återkommer i tråden senare!

Nu har jag skruvat loss skruven där uppe till höger, och det sprutar ut vatten i en fin jämn fart. Ingen luft vad det verkar som. Har även skruvat där nere på reglaget med en skruvmejsel och det hände inget speciellt. Det tar stopp åt vilket håll man än skruvar åt så det är inget som går att skruva loss.

Jag prövade även att sätta duschen på fullt sprut med supervarmt vatten igen. Lät den gå och kände där nere på röret igen till duschen. Jättevarmt blev det! Men röret som skarvas upp till handdukstorken är samma temperatur som innan, blir alltså inte varmt. Det måste vara nått form av stopp där. Fattar verkligen inte hur det hela går ihop...

Men har du kollat hur ventilen är konstruerad... alltså vad det är som vrids runt av det vita reglaget?

Nej inte riktigt kanske, men rören är ju inte varma på nån sida av ventilen?

peterwesterlund skrev:
Nej inte riktigt kanske, men rören är ju inte varma på nån sida av ventilen?
Jag antar att handdukstorken är ihopkopplad med ett T-stycke på det horisontella röret. Är det stopp så står ju vattnet still i hela slingan, från T-stycket hela vägen till T-stycket på returröret.
Alltså blir inte röret före ventilen heller varmt eftersom vattnet står stilla,

Om jag fyller en hink med vatten där uppifrån luftskruven så borde jag se om det till slut tar slut va?

Kan förklara hur rören går också. Röret som går ovanför den vita ventilen och sedan blir torkstället och sedan blir rör ner igen, den går inte ner till något nytt T. Den går bort och rakt in i väggen ensam.

Om det ska fungera så måste det väl vara vvc?. Den cirkpumpen kanske inte går?
Om det inte är vvc så är kanske flödet helt strypt i kopplet för att inte slösa vatten!?

largab skrev:
Om det ska fungera så måste det väl vara vvc?. Den cirkpumpen kanske inte går?
Om det inte är vvc så är kanske flödet helt strypt i kopplet för att inte slösa vatten!?
Men det är väl kanske så att man har vvc och att handdukstorken har en egen retur för att inte det vattnet ska kunna komma till kran eller dusch utan gå tillbaka till varmvattenberedaren.

Hur som helst verkar ju flödet vara strypt av någon orsak.

Så din gissning är att det SKA fungera men är strypt nånstans?

Ja, alltså strypt som i kärvande ventil...eller stypt av någon för att spara på varmvatten.

Kolla om grannarnas handdukstorkar funkar. Om inte, så har ni troligen en trasig/stillastående vvc-pump i fastigheten.

Ser att det sitter en trimventil på returen (ventilen till vänster). Under locket finns en insexskruv, eller spårskruv som man ställer flödet med. Kolla så att den är öppen. Inställningen på denna bör normalt inte ändras, för det kan påverka flödet hos grannarna, men kolla så att den inte är helt stängd (skruvad i botten)

Okeeeej...så det kommer inte börja spruta vatten om jag tar bort det där locket? :/

lordi skrev:
Ser att det sitter en trimventil på returen (ventilen till vänster). Under locket finns en insexskruv, eller spårskruv som man ställer flödet med. Kolla så att den är öppen. Inställningen på denna bör normalt inte ändras, för det kan påverka flödet hos grannarna, men kolla så att den inte är helt stängd (skruvad i botten)
Det kan ju vara så att de där har skruvats igen i energibesparingsiver...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.