När är det verkligen dags att byta ut en vedpanna?
Vår vedpanna är från 1991 och jag vet inte hur ofta den förra ägaren använda den.
Men vad tycker ni, kan jag fortfarande använda den i några år till?
Har någon upplevt att väggen gått sönder på grund av korrosion och att radiatorerna dränerat?
Vår vedpanna är från 1991 och jag vet inte hur ofta den förra ägaren använda den.
Men vad tycker ni, kan jag fortfarande använda den i några år till?
Har någon upplevt att väggen gått sönder på grund av korrosion och att radiatorerna dränerat?
Det är sällan problem med åldern är allt vettigt kan det hålla länge rent tekniskt. Frågan är mer om den är bra att elda i med små störande utsläpp för grannar och vedekonomi osv.Zebehn skrev:
Så gammal, så är det säker en med överförbränning och ger riktigt höga rökgaser. Finns det actankar med eller bara pyselda för att inte får för varmt ut. Säkerligen om så är, så är det en shuntgrupp ut till huset utanför pannan och då blir det att snikelda med dålig verkningsgrad. Med vedeldning så är det nästan ett måste med actank/ar. Kan inte säga vilken kW den är stämlad för. men den storleken är nog för klen för att ladda tank/ar. Finns det plats för ca 2 X 750 liter eller mer. Är du på kalla breddgrader så räcker inte 1500 liter länge. ( Gärna med minst 2000 liter helst mer, kanske upp mot 3000 liter kanske ) 12 timmar bara.
Vid kall väderlek så är det bara 50 % med värme i dom, behövs 45 C ut så är det bara ner till den tempen som det finns värme kvar, om dom eldas till 90 C.
Vid kall väderlek så är det bara 50 % med värme i dom, behövs 45 C ut så är det bara ner till den tempen som det finns värme kvar, om dom eldas till 90 C.
CTC Parca Norah 318, 25 kW av typskylten att döma.
Är en kökspanna så man kanske inte kan jämföra med en "riktig" vedpanna med underförbränning, m.m.
Tror att skicket kan vara allt mellan himmel och jord, men utifrån sett ser den ju fin ut 🙂
Är en kökspanna så man kanske inte kan jämföra med en "riktig" vedpanna med underförbränning, m.m.
Tror att skicket kan vara allt mellan himmel och jord, men utifrån sett ser den ju fin ut 🙂
Min höll i 64 år 😲😃.Zebehn skrev:
Jag kan ju inte veta hur mycket den varit eldad men förra husägaren köpte huset på 70- talet och använde den dagligen under den kallare perioden.
Var installerad i huset jag köpte 2007, märkt med tillverkningsår 1954.
Började läcka lite vatten 2018.
Blev utbytt mot en snarlik din som är märkt 1994.
Med andra ord dom håller ganska länge 😃.
Vi har en kökspanna på 25 kW, utan tank men med en värmepump inkopplad.J jonaserik skrev:Så gammal, så är det säker en med överförbränning och ger riktigt höga rökgaser. Finns det actankar med eller bara pyselda för att inte får för varmt ut. Säkerligen om så är, så är det en shuntgrupp ut till huset utanför pannan och då blir det att snikelda med dålig verkningsgrad. Med vedeldning så är det nästan ett måste med actank/ar. Kan inte säga vilken kW den är stämlad för. men den storleken är nog för klen för att ladda tank/ar. Finns det plats för ca 2 X 750 liter eller mer. Är du på kalla breddgrader så räcker inte 1500 liter länge. ( Gärna med minst 2000 liter helst mer, kanske upp mot 3000 liter kanske ) 12 timmar bara.
Det är ganska länge!K Kapabel skrev:Min höll i 64 år 😲😃.
Jag kan ju inte veta hur mycket den varit eldad men förra husägaren köpte huset på 70- talet och använde den dagligen under den kallare perioden.
Var installerad i huset jag köpte 2007, märkt med tillverkningsår 1954.
Började läcka lite vatten 2018.
Blev utbytt mot en snarlik din som är märkt 1994.
Med andra ord dom håller ganska länge 😃.
Sen hoppas jag att vår panna från 1991 är lika gediget byggd som din från 1954 😃
Hur lång tid tar de att värma 2000 liter med en 15kW panna en kall vinterdag??J jonaserik skrev:Så gammal, så är det säker en med överförbränning och ger riktigt höga rökgaser. Finns det actankar med eller bara pyselda för att inte får för varmt ut. Säkerligen om så är, så är det en shuntgrupp ut till huset utanför pannan och då blir det att snikelda med dålig verkningsgrad. Med vedeldning så är det nästan ett måste med actank/ar. Kan inte säga vilken kW den är stämlad för. men den storleken är nog för klen för att ladda tank/ar. Finns det plats för ca 2 X 750 liter eller mer. Är du på kalla breddgrader så räcker inte 1500 liter länge. ( Gärna med minst 2000 liter helst mer, kanske upp mot 3000 liter kanske ) 12 timmar bara.
Lite snabbt räknat men inte exakt. Tex 30 C i tankar och 15 kW panna till ca 80 C = diff på 50 C = 116 kW
och = ca 7,5 timmar. Då är inte medräknat den kW som behövs till huset under tiden som det eldas.
Detta under förutsättning att ingen värme tas ur tanken under tiden. Tar huset ca 3 kW så blir det ytterligare timmar innan tanken är uppi i temp. Kan säkert till komma ytterligare timmar för att få upp tempen om det över huvudtaget är möjligt, då pannan inte kan lyfta tempen. Skulle det sitta en laddomat där, så blir flödet till tanken kanske inte mer än några liter per minut.
Så kontentan blir, glöm att ladda en tank på 2000 liter med en sådan klen värmekälla. det behövs minst 35 kW panna för att ha en chans att ladda upp.
Jag har 2 X 750 och en lite klen panna på 25 kW och det tar från ca 35 C till 85 C, ca 4,5 timmar om tempen ute är minus 6 C och högre. Får inte plats med en större panna eller tankar. Har byggt om så jag laddar en tank i taget och då fungerar det bra. Det gör att returen ökar till pannan och den orkar lyfta tempen. Samt att flödet från pannan ökar i takt med att returen höjs, genom att laddautomatiken öppnar mer.
Bara egen erfarenhet och ombyggnad, som var ett måste.
och = ca 7,5 timmar. Då är inte medräknat den kW som behövs till huset under tiden som det eldas.
Detta under förutsättning att ingen värme tas ur tanken under tiden. Tar huset ca 3 kW så blir det ytterligare timmar innan tanken är uppi i temp. Kan säkert till komma ytterligare timmar för att få upp tempen om det över huvudtaget är möjligt, då pannan inte kan lyfta tempen. Skulle det sitta en laddomat där, så blir flödet till tanken kanske inte mer än några liter per minut.
Så kontentan blir, glöm att ladda en tank på 2000 liter med en sådan klen värmekälla. det behövs minst 35 kW panna för att ha en chans att ladda upp.
Jag har 2 X 750 och en lite klen panna på 25 kW och det tar från ca 35 C till 85 C, ca 4,5 timmar om tempen ute är minus 6 C och högre. Får inte plats med en större panna eller tankar. Har byggt om så jag laddar en tank i taget och då fungerar det bra. Det gör att returen ökar till pannan och den orkar lyfta tempen. Samt att flödet från pannan ökar i takt med att returen höjs, genom att laddautomatiken öppnar mer.
Bara egen erfarenhet och ombyggnad, som var ett måste.
Vi kör med en panna från början på 70-talet.
En panna kan hålla allt mellan 20 och 70 år. Plötsligt kommer en dag då den börjar läcka. När den dagen kommer så svetsar man och börjar sedan leta efter en ny panna.
En panna kan hålla allt mellan 20 och 70 år. Plötsligt kommer en dag då den börjar läcka. När den dagen kommer så svetsar man och börjar sedan leta efter en ny panna.
Det där är en gjutjärnspanna byggd i sektioner. Den håller länge.Zebehn skrev:
Den har 2 rökgaskanaler i bakkant med rökutloppet nertill så rökgastempen är inte så hög.
Den släpper ut mer rök än en modern panna men det finns värre pannor än den där.
Min panna av samma typ (Norrahammar) anskaffades begagnad, eldades i köket i många år men flyttades sedan ut för att värma badtunnan. Den töms efter bad och står tom utomhus. Det blir just inget rostvatten när den fylls igen. Det tolkar jag som att pannan är i princip rostfri.
Gjutjärn är inte så benäget att rosta.
Segmentskarvarna skulle kunna börja läcka men det är inget jag erfarit.
Otroligt, den är ute i alla väderförhållanden, regn och snö!B Bjober skrev:Det där är en gjutjärnspanna byggd i sektioner. Den håller länge.
Den har 2 rökgaskanaler i bakkant med rökutloppet nertill så rökgastempen är inte så hög.
Den släpper ut mer rök än en modern panna men det finns värre pannor än den där.
Min panna av samma typ (Norrahammar) anskaffades begagnad, eldades i köket i många år men flyttades sedan ut för att värma badtunnan. Den töms efter bad och står tom utomhus. Det blir just inget rostvatten när den fylls igen. Det tolkar jag som att pannan är i princip rostfri.
Gjutjärn är inte så benäget att rosta.
Segmentskarvarna skulle kunna börja läcka men det är inget jag erfarit.
Det är fantastiskt!
Nu tror jag att vår kommer att hålla ett bra tag till också.