Hej,
Jag har ett problem med min golvbrunn i duschen. Den är inte riktigt tät på utsidan runtomkring (mot golvmattan och vattenlåset).

Detta gör att hår lätt rinner ner jäms med kanten av golvbrunnssilen och ner i vattenlåset.

Har aldrig varit med om liknande problem i någon bostad jag bott i förut, utan där har hår alltid bara lagt sig uppe på golvbrunnssilen, så att man lätt kan plocka upp det med ett papper. Men nu får man liksom dra upp mängder med hår som har åkt ner nästan hela vägen ner i vattenlåset.

Vad kan detta bero på? Funderar på att byta till rostfri golvbrunnssil istället och se om det blir bättre/tätare. Tänker mig då något sådant här:
https://www.purus.se/productvariation/7138389

Bifogar bilder på hur golvbrunnen ser ut.

• Vit, rund golvbrunnssil i plast med hål, monterad i duschgolv med mörkgrå matt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastgolvbrunnssil på ett gråaktigt golv med smuts i silens kanter.
    Skapa konto
  • Bild av en golvbrunn i en dusch med hår och smuts runt kanten och på golvmattan. Problem med tätning och vattenlås synligt.
    Skapa konto
Tomture61
Viktiga är att klämringen sitter rätt monterad , vilket det enligt din bild ser ut som .
Klämringen ska täta mellan yttre del på avloppet (som ej är synligt) och mattan .

Har själv en duschkabin ståendes över mitt avlopp i golvet under , där har däremot duschkabinen en hårsil .

Redigerat:
S0MMER S0MMER skrev:
Sitter silen löst så kan du ju köpa ett låskit och dra fast den med skruv.

[länk]
Ja det kanske fixar problemet. Det borde ju klämma ihop grejerna så att silen sitter tätare?

ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Köp en sånhär och stoppa i vattenlåset, så kommer du nästan aldrig mer behöva städa det. [länk]
Tack för tipset, men jag har redan provat det. Tog inte ens en månad innan filtret var så fullt med hår och smuts att vattnet rann dåligt i duschen. I och med att håret lätt slinker förbi silen på ytterkanten så hamnar det ju väldigt mycket i nätet. Så det känns inte som en hållbar lösning.

Kanske i kombination med en låsanordning med skruvar.

M Marvist skrev:
Tack för tipset, men jag har redan provat det. Tog inte ens en månad innan filtret var så fullt med hår och smuts att vattnet rann dåligt i duschen. I och med att håret lätt slinker förbi silen på ytterkanten så hamnar det ju väldigt mycket i nätet. Så det känns inte som en hållbar lösning.

Idén är ju att nätet ska fånga upp det, när det rinner dåligt så lyfter du på din vita sil, tar lite papper och tar upp hår-resterna och sedan lägger tillbaka. Uppskattad tidsåtgång ca 2 minuter nån gång då och då, hår kommer alltid slinka ner genom den vita silen oavsett, har du inget nät under kommer allt istället fastna i vattenlåset och då har du en jobbigare rengöring att göra tids nog.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tomture61
M Marvist skrev:

Tror inte lösningen är att skruva fast plastlocket, sitter ju distanser runt hela på undersidan .
Tror inte hår och tvålrester sätter igen din golvbrunn + golvbrunnen är enkel att städa ur , lyft enbart ur innerdelen .
Får själv göra detta under min värmepump , 1-2 ggr / år .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.