Kommer att sätta upp ett kallförråd från Palmeko som bl.a. kallas för Kalle. Det är en byggsats, så att montera ihop förrådet bör inte vara några problem. På pulpettaket har jag tänkt att lägga underlagspapp och sedan plåttak.

Jag har ingen som helst erfaren av att varken lägga underlagspapp eller plåttak, så jag tänkte se om man kunde få råd och tips här i forumet.

Taket är av råspont och har enligt specifikationen 4,4 % lutning: Det är vindskivor på sidor samt i nock (höga delen). Vet att det alltid svårt att beskriva bra så jag lägger en länk till en Youtube video från tillverkaren som visar hur förrådet ser ut och framförallt taket.

https://www.skanskabyggvaror.se/stugor-och-forrad/forrad/kalle-18-5-m2-403088#popup-video-45531

Mina funderingar:

Jag har en del YAP2200 över kan jag använda den som underlagspapp?

Kan man lägga underlagspappen mot vindskivan och sedan täta med någon massa (tätklister), eller ska man gå över vindskivan och ner en bit på utsidan av vindskivan?

Tänkte lägga vanlig takplåt typ Tp20, antar att jag behöver lägga läkt först så att det blir bra ventilation under plåten?
Är det något man bör tänka på där? Vilka avstånd använder man för läkten och dimensioner? Taket har måtten 6077 x 3889

Ska takplåten gå ut över vindskivorna så att de skyddas av plåten eller ska man använda någon slag vindskiveplåt istället?

På framsidan (låga delen av taket) sätter jag takränna och takfotsbläck, är det något att tänk på där?

Hoppas någon orkar ge lite tips och råd kring detta.

Taklutningen låter lite väl flack för att köra TP20.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Centano Centano skrev:
Taklutningen låter lite väl flack för att köra TP20.
Inte bara så lite, enligt första googleträffen så motsvarar 4.4% ungefär 2.5⁰ vilket är för låg lutning för allt förutom rena tätskikt.

14⁰ är den svenska minimumet för sån här plåt men den lämnar ganska mycket spelrum på mindre enkla tak utan vinklar, skorstenar osv. Jag skulle säga (hälften killgissning, hälften erfarenhet) att ungefär hälften går bra många gånger men inte 2.5⁰.

Redigerat:
Så vad kan alternativet vara, takpapp eller bandplåt med falsning?

Svetsad takpapp

EPDM-gummiduk

PVC-duk

Bandtäckning, dubbelfalsad med tätning.

Ett alternativ är ju att du justerar takvinkel på bygget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.