431 läst ·
3 svar
431 läst
3 svar
Vad gör man åt vattenskada under kylskåp och vad gör man åt kylskåpet?
Hej!
Jag såg vatten rinna ut bredvid kylskåpet. Drog ut det och ser vattenskador på båda sidorna. Vad gör man åt det? Och varför läcker kylskåpet?
Träet är hårt och ”stabilt”. Jag har torkat upp det och nu är det torrt.
Jag såg vatten rinna ut bredvid kylskåpet. Drog ut det och ser vattenskador på båda sidorna. Vad gör man åt det? Och varför läcker kylskåpet?
Träet är hårt och ”stabilt”. Jag har torkat upp det och nu är det torrt.
Alla kylskåp ger ifrån sig kondensvatten och det är normalt. Det går ett rör innifrån kylskåpet ner till en liten behållare vid kompressorn på baksidan. Kompressorn är varm och tanken är att det vattnet skall dunsta.
Om det läcker ner på golvet kan det bero på att röret är igensatt och vattnet hittar andra vägar. Eller (mindre troligt) att röret inte går ner i behållaren eller behållaren är trasig.
Börja med att dra fram kylskåpet och kolla hur det ser ut bakom. Röret behöver troligen rensas. Förhoppningsvis är vattenskadan bara ytlig.
Om det läcker ner på golvet kan det bero på att röret är igensatt och vattnet hittar andra vägar. Eller (mindre troligt) att röret inte går ner i behållaren eller behållaren är trasig.
Börja med att dra fram kylskåpet och kolla hur det ser ut bakom. Röret behöver troligen rensas. Förhoppningsvis är vattenskadan bara ytlig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
På bilden ser det ut att ha pågått under lång tid och då blivit en hel del vatten, med tanke på hur skadad parketten har blivit. Jag tycker att du kontaktar försäkringsbolaget, för det kan tänkas att parketten måste tas bort, och beroende på vad som finns under och hur det ser ut, kanske ändå mer måste bort, t.ex. kan en spånskiva ha blivit fuktskadad och behöver bytas ut.
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Klicka här för att svara