Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det vet jag inte. Den vedertagna användningen av ordet "spygatt" är just golvbrunn utan vattenlås. På din tredje bild ser det väldigt mycket ut som ett vattenlås.

35mm är för liten dimension för badkar i alla fall. Vad som gäller för dusch har jag inte i huvudet.
Det ska både gå en tvättmaskin pluss dusch i det avloppet med den dimension. Plus att tvättmaskinen har dem inte anslutit till brunnen så om man ska köra den nu kommer allt vatten spruta ut i badrummet och sen ut i hallen.

I inlägg 19 finns två länkar, en till en spygatt och en till en golvbrunn

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Bomljud är inte bra såklart. Det indikerar att plattsättaren slarvat med fixet.

Köket? Har det också rivits ut?
Dem har lyft upp det när dem flytspacklat och nu kan dem inte få tbx köket för det är höjdskillnad på dem 3 sista bitarna… jaa men då måste man ju riva badrummet och göra om det.

Düsseldorff
S Sebastian Aldheden skrev:
Dem har lyft upp det när dem flytspacklat och nu kan dem inte få tbx köket för det är höjdskillnad på dem 3 sista bitarna… jaa men då måste man ju riva badrummet och göra om det.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med.

Men det låter kanske inte som att du råkat ut för de skickligaste hantverkarna här i världen.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I inlägg 19 finns två länkar, en till en spygatt och en till en golvbrunn
Den andra är det dem satt in och det är 35mm hål ut ur brunnen.

Hej det är nytt uttag i badrummet det gammla som var kopplat på jordfällsbrytarn är borta och dem har gjort ett helt nytt och skarvat med trådar så kontakten till tvättmaskin finns inte längre. Sen har dem gjort egen dragning efter väggen synligt och ut i hallen sen in i väggen nytt hål ny anslutning som aldrig funnits förut för där hade vi en tavla innan och då har dem kopplat bort den från jordfällsbrytarn så det är full körning i badrumt och tvättmaskin när jag bryter strömmen i lägenheten.
Det låter ju onekligen fel, även om inte jag heller hänger med helt 100.
Vad säger hantverkaren om det?

Den andra är det dem satt in och det är 35mm hål ut ur brunnen.
Golvbrunn med mekaniskt lås
IMG_20260609_114908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till tvättmaskinen borde det väl ha varit nåt sånt här

IMG_20260609_115120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nånting låter helt klart fel här.
Dock är du lite otydlig i dina beskrivningar och hoppar mellan fel så vi som inte varit med på hela resan har väldigt svårt att hänga med exakt hur / vad som är fel.

För att få ännu mer hjälp / stöd skulle du nog tjäna på att punkta upp felen samt bifoga bilder på samtliga felen. Tex elen låter helt osannorlikt märkligt. Men med några bra bilder på elcentralen så skulle fler kunna se exakt om / vad som som är fel och hur det verkligen är kopplat.

Hittils tolkar jag det som:

1. El som är felkopplad
2. Oklart om tätskiktet är korrekt
3. Felaktig golvbrunn.
4. Bomljud i golv / väggar.
5. Kök som ej går att montera tillbaka.
6. Ytterligare fel ?

Om du nu har haft en egen besiktningsman på plats så borde du ju kunna få en rapport av honom och lägga upp här tex ?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Det låter ju onekligen fel, även om inte jag heller hänger med helt 100.
Vad säger hantverkaren om det?
Ingenting han har bara snöat in sig på brunnen och tätskiktet

R Rowah skrev:
Nånting låter helt klart fel här.
Dock är du lite otydlig i dina beskrivningar och hoppar mellan fel så vi som inte varit med på hela resan har väldigt svårt att hänga med exakt hur / vad som är fel.

För att få ännu mer hjälp / stöd skulle du nog tjäna på att punkta upp felen samt bifoga bilder på samtliga felen. Tex elen låter helt osannorlikt märkligt. Men med några bra bilder på elcentralen så skulle fler kunna se exakt om / vad som som är fel och hur det verkligen är kopplat.

Hittils tolkar jag det som:

1. El som är felkopplad
2. Oklart om tätskiktet är korrekt
3. Felaktig golvbrunn.
4. Bomljud i golv / väggar.
5. Kök som ej går att montera tillbaka.
6. Ytterligare fel ?

Om du nu har haft en egen besiktningsman på plats så borde du ju kunna få en rapport av honom och lägga upp här tex ?

• Ledsen
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Man har alltså på något sätt lyckats koppla förbi JFB, ja. Huvudbrytaren är väl inte inblandad i felet men det här är ju illa nog. Klantar.
Även i övrigt en rätt diger lista, ser det ut som.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Radera 3 av dina 4 inlägg med pdf-länken och gör ett enda inlägg med länken till de du vill svara. Det går utmärkt att trycka "svara" på flera inlägg efter varandra. Som du gjort nu blir det spammande och onödig information som gör tråden svårläst.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.