26 276 läst ·
123 svar
26k läst
123 svar
Vattenskada nytt badrum
Jordfäldsbrytare den som bryter strömmen i lägenheten slår jag av den så är det fullt snurr med belysning och tvättmaskin funkar när allt annat är avslaget.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Ser väl ut som typ denna golvbrunnen?! https://www.purus.se/productvariation/7152473 eller denna https://www.purus.se/productvariation/7110406
Verkar finnas en skruvad klämring där tätskiktet skärs jämns med kanten på klämringen, dvs lite grann kommer synas.
Verkar finnas en skruvad klämring där tätskiktet skärs jämns med kanten på klämringen, dvs lite grann kommer synas.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 116 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 116 inlägg
OM det är en spygattbrunn så är det väl tokfel att använda i ett badrum.TS skriver ju att det drar rakt igenom. Såå min tanke är att fel brunn monterats och att den behöver bytas ut. Dvs alltihopa behöver göras om. Då får man också chans att fixa bomljuden… hela renoveringen låter inte alls bra.
Självklart kommer ”byggaren” att säga att allt är rätt. I hans värld tror han nog det. Men det innebär inte att det lever upp till förväntad lägstanivå. Du har ju redan hittat flera saker som motsäger detta.
Självklart kommer ”byggaren” att säga att allt är rätt. I hans värld tror han nog det. Men det innebär inte att det lever upp till förväntad lägstanivå. Du har ju redan hittat flera saker som motsäger detta.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 116 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 116 inlägg
En spygatt är en brunn utan vattenlås. Används oftast där det finns risk för att ett vattenlås skulle frysa.S Sebastian Aldheden skrev:
Jag är helt säker på att det är ett vattenlås som syns på tredje bilden i ditt första inlägg. Om det ändå läcker in avloppslukt är det kanske inte itryckt korrekt eller så har du inte fyllt på med vatten.
Hur kommer det sig att min besikningsmann säger att det är en spyggatt? Och även badrumsteknikern som ja anlitade dit? Och 35mm hål ut är väll inte godkänt?Düsseldorff skrev:
En spygatt är en brunn utan vattenlås. Används oftast där det finns risk för att ett vattenlås skulle frysa.
Jag är helt säker på att det är ett vattenlås som syns på tredje bilden i ditt första inlägg. Om det ändå läcker in avloppslukt är det kanske inte itryckt korrekt eller så har du inte fyllt på med vatten.
Och vad sker med bomljud på golv och väggar? Sen lutar golvet i köket så dem har inte kunnat återmonterat köket.Düsseldorff skrev:
En spygatt är en brunn utan vattenlås. Används oftast där det finns risk för att ett vattenlås skulle frysa.
Jag är fortfarande nyfiken på elen. Är hela badrummet kopplat utanför JFB? Eller bredvid huvudbrytaren (och därmed också JFB)?
Kan det vara så att det är kopplat efter HB men på en befintlig dvärgbrytare som var tänkt som reserv utanför JFB? Det är naturligtvis bara en teori tagen ur luften ...
Kan det vara så att det är kopplat efter HB men på en befintlig dvärgbrytare som var tänkt som reserv utanför JFB? Det är naturligtvis bara en teori tagen ur luften ...
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 116 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 116 inlägg
Det vet jag inte. Den vedertagna användningen av ordet "spygatt" är just golvbrunn utan vattenlås. På din tredje bild ser det väldigt mycket ut som ett vattenlås.S Sebastian Aldheden skrev:
35mm är för liten dimension för badkar i alla fall. Vad som gäller för dusch har jag inte i huvudet.
Hej det är nytt uttag i badrummet det gammla som var kopplat på jordfällsbrytarn är borta och dem har gjort ett helt nytt och skarvat med trådar så kontakten till tvättmaskin finns inte längre. Sen har dem gjort egen dragning efter väggen synligt och ut i hallen sen in i väggen nytt hål ny anslutning som aldrig funnits förut för där hade vi en tavla innan och då har dem kopplat bort den från jordfällsbrytarn så det är full körning i badrumt och tvättmaskin när jag bryter strömmen i lägenheten.H HJ-C skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 116 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 116 inlägg