11 154 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
vattenskada i badrum
Jag undrar om det är någon som vet vad som är rimligt att få ut på sin hemförsäkring efter en vattenskada. Vi har en mindre vattenskada i vårt badrum. Huset är byggt -87, och badrummet har aldrig blivit renoverat. Det sitter en våtrumsmatta på väggen och det är plastmatta på golvet. Försäkringbolaget säger att vi får drygt 5000 kr om vi gör jobbet själva. De menar på att de inte står för vare sig rivning eller montering av ytskiktet och inte heller material till ytskiktet. De står bara för att bygga igen vattenskadan. Man har ju hört folk som har fått 20 000, 30 000, 40 000 för vattenskador i badrum. Är det rimligt att vi bara får 5000? Vi har Folksam.
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 931 inlägg
Jag tycker ändå att 5000 kan vara i snålaste laget. Det beror lite på hur allvarliga skador det är utöver ytskikt. Det jag framförallt tänker på är kostnader för torkning, att hyra ett torkaggregat kostar en del pengar. Det drar något otroligt med ström, el för många tusenlappar är inte ovanligt. Även elen till torkningen brukar förs. bolaget stå för. Och på sådana kostnader akll det inte skrivas ned för åldersavdrag.
Försök få det till att de ger er kontant ex. 5000 plus att de skall stå för torkning och ev. mögelsanering.
Nu vet jag ju inte om det behöver torkas hos er.
Försök få det till att de ger er kontant ex. 5000 plus att de skall stå för torkning och ev. mögelsanering.
Nu vet jag ju inte om det behöver torkas hos er.
Vi bor i ett radhus byggt 1986, i januari fick vi en vattenskada.
Av försäkringsbolaget fick vi ut 25000 kr i ersättning, minus självrisk 3000 kr.
Vi gör allt jobb själva och har kommit fram till tätskitet nu, och ligger fortfarande på plus.
Har bytt väggar, reglat om, satt minerit vt på väggarna, lagt värmegolv, flytspacklat mm mm.
Nu är badrummet på ca 4,5 m2 golvyta, så det är inget jätterum, men ändå, det drar iväg.
Lycka till !
Av försäkringsbolaget fick vi ut 25000 kr i ersättning, minus självrisk 3000 kr.
Vi gör allt jobb själva och har kommit fram till tätskitet nu, och ligger fortfarande på plus.
Har bytt väggar, reglat om, satt minerit vt på väggarna, lagt värmegolv, flytspacklat mm mm.
Nu är badrummet på ca 4,5 m2 golvyta, så det är inget jätterum, men ändå, det drar iväg.
Lycka till !
Det är inte avskrivningar som gör att Folksam inte ersätter våtrumsmattorna, utan villkoren som säger att skadeorsaken är undantagen i ersättningen. Har det läckt genom tätskiktet så är det tji stålar från bolaget för mattläggarens faktura. Har man ett kaklat badrum så räknas tätskikt+ytskikt som en enhet och därmed får man stå för hela fakturan från plattsättaren själv.
Denna ersättning på 5000:- (+självrisk 3000:- = 8000
ska alltså täcka demontering & återmontering av inredning, rivning & nymontering av skadat material bakom mattan samt eventuell avfuktning (inkl. elförbrukning) och mögelsanering.
Kontantregleringarna är alltid låga. Ibland hugger skaderegleraren till med en uppskattad ersättning, men ofta baseras dom på en lite snål byggkalkyl som privatpersonen/försäkringstagaren sedan får ca 70% av.
Denna ersättning på 5000:- (+självrisk 3000:- = 8000
Kontantregleringarna är alltid låga. Ibland hugger skaderegleraren till med en uppskattad ersättning, men ofta baseras dom på en lite snål byggkalkyl som privatpersonen/försäkringstagaren sedan får ca 70% av.
Om man har ett gammal badrum säg från 1980 aldrig renoverat, och så kommer en från en firma och byter kran, men glömmer kolla att kopplingarna är och det börjar droppa så en fuktskada uppstår.
Vad händer i detta fallet,ska man återställa själv eller täcker deras ansvarsförsäkring badrummet dvs återställer som det var, dvs har man våtrumsmatta + tapet så får man våtrumsmatta, tapet.?
Det är ju en vvsare som orsakat skadan.
Vad händer i detta fallet,ska man återställa själv eller täcker deras ansvarsförsäkring badrummet dvs återställer som det var, dvs har man våtrumsmatta + tapet så får man våtrumsmatta, tapet.?
Det är ju en vvsare som orsakat skadan.
Då har du ett skadeståndsanspråk gentemot firman enligt konsumenttjänstlagen ("ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten...") som antagligen täcks av firmans anvarsförsäkring.Andy78 skrev:
Men det är upp till dig själv hur skadan skall återställas, samt att driva anspråket gentemot firman och visa att de orsakat skadan.
On topic: Jag fick inte en spänn på försäkringen när jag upptäckte en vattenskada i samband med renovering. Det faktum att badrummet var under renovering nollade i praktiken värdet. Handläggaren sade att jag kunde få ersättning för vissa indirekta kostnader t.ex ökade levnadskostnader, men ingen ersättning på lösöret.
Redigerat:
Du får betala för en ny och kräva firman på ersättning. Även här uppstår förstås en värderingsfråga. Om mattan är 30 år gammal så är det förmodligen inte skäligt att kräva ersättning till nyanskaffningsvärdet.Andy78 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 931 inlägg
Det gäller ju åldersavskrivning även vid skadestånd. Det finns en regel i någon lag som säger något i stil med att man får inte tjäna på en skada. Dvs det är olagligt att överkompensera för en skada. Det innebär ju ex. att även om du betalar 3 olika försäkringsbolag för att försäkra din egendom, så får du aldrig ut mer än det en av försäkringarna täcker.
Klicka här för att svara