9 412 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Vattenskada 5v gammalt badrum
Så är det värt att försöka få sig helt ny matta? pratade med ägaren av firman som utfört jobbet och han skulle gå med på att lägga en ny mattbit runt skadan, fast då är jag inte så värst sugen att betala 15000 för jobbet
(Med hårdlödning kan man t.ex. göra egna t-kopplingar på kopparrör och där är det inte så mycket kapilläreffekt, det blir en stark fog. Är rörmokaren bättre än mig så borde det inte vara nå problem.)sj6 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Det ser ju helt klart ut som någon kört med en multimaster mot rören. Jag kan bara inte förstå varför.
Hötde av en mattläggare som brukar göra jobb åt firman jag jobbar åt att det är nog mest troligt sen när golvet slipades. För bilden jag har på datorn ser man att det är skavt bort plasthöljet på röret brevid likt som om det skulle vara slipat. För mattläggaren jag pratade med sa att klingorna till golvsliparna gör väldigt fina snitt i rör och dyligt. Så han har nog erfarenhet av det. Pusselbitarna börjar sakta falla på plats likt Csi...charta77 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
Fast det känns ju rätt osannolikt att man får in en maskinslip mellan rören. Skadans läge är ju mitt emellan rören. Ett väldigt smalt verktyg måste ha använts.
Det kan inte vara så att en tidigare mattlägare har tagit bort rörens golvmanschetter med hjälp av ett bågfilsblad? Det skulle förklara varför snittet är i höjd med den tidigare mattan.
Det kan inte vara så att en tidigare mattlägare har tagit bort rörens golvmanschetter med hjälp av ett bågfilsblad? Det skulle förklara varför snittet är i höjd med den tidigare mattan.
ser ut som att det är betonggolv på bilden?
Vet inte riktigt vad det är för golvslip ni pratar om... skulle tro att när mattan var ute så spacklades golvet med ett ganska fint och lättslipat spackel typ A31 och är det då en som kan spackla så behövs bara en lätt ruggning med sandpappet alt. slipsten (eller vad det kallas)
Under de 2år som det stått utrivet, har röret varit trycksatt då?
Mattläggaren som la in mattan måste ha sett att rören var skadade, det är jag övertygad om
Vad har du på väggarna?
Tror att en duktig mattläggare fixar skadan så pass bra att du inte kommer att tänka på det annat än om du tittar efter den, surt är det hur som helst
Vet inte riktigt vad det är för golvslip ni pratar om... skulle tro att när mattan var ute så spacklades golvet med ett ganska fint och lättslipat spackel typ A31 och är det då en som kan spackla så behövs bara en lätt ruggning med sandpappet alt. slipsten (eller vad det kallas)
Mattläggaren som la in mattan måste ha sett att rören var skadade, det är jag övertygad om
Vad har du på väggarna?
Tror att en duktig mattläggare fixar skadan så pass bra att du inte kommer att tänka på det annat än om du tittar efter den, surt är det hur som helst
Nej det stämmer icket. har ej varit några manschetter runt de rören då förra mattan var på plats, vart bara mattsvetsat och fogat.Johan Gunverth skrev:Fast det känns ju rätt osannolikt att man får in en maskinslip mellan rören. Skadans läge är ju mitt emellan rören. Ett väldigt smalt verktyg måste ha använts.
Röret har alltid varit trycksatt då värmesystemet är enrörs värmesystem. Så skulle röret ha gått sönder i tidigare skede så hade det gått sönder då elementet avlägsnades och handdukstorken monteradesnino skrev:ser ut som att det är betonggolv på bilden?
Vad har du på väggarna?
Finns barn i huset MEN jag har alltid varit noga att ha dörren låst så grabben (som är 2,5 år gammal nu) inte tar sig in dit.MagnusSt skrev:
Det är inga som helst problem att härdlöda ganska stora sprickor o hål,det blir lika starkt som röret är i sig självcharta77 skrev: