På bilden ser man hur det är byggt. Problemet blir att kaklet bygger ut rätt mycket och då blir rören för korta för att få dit kulventilerna.
Sedan ville jag även få bort täckplattan, men det gick inte eftersom klämringarna och muttern sitter ivägen, går dessa att få bort?
Jag vill ha täckplattan på kaklet, men började fundera om jag lägger täckplattan direkt på tätskiktet, då skulle jag klara mig med nuvarande längd. Blir det godkänt då?
/Erik
Sedan ville jag även få bort täckplattan, men det gick inte eftersom klämringarna och muttern sitter ivägen, går dessa att få bort?
Jag vill ha täckplattan på kaklet, men började fundera om jag lägger täckplattan direkt på tätskiktet, då skulle jag klara mig med nuvarande längd. Blir det godkänt då?
/Erik
Bäst vore ju att komma åt andra sidan väggen om detta bara är en genomföring och byta ut hela den biten så den blir lagom lång. Att skarva i väggen känns inte som någon bra lösning och inte heller godkänd efter årskifftet om jag fattat rätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Har faktiskt oxå detta problem i antågande...
Så man får INTE kakla in fästplattan då eller? Varför i såna fall?
Så man får INTE kakla in fästplattan då eller? Varför i såna fall?
Jag kan tänka mig tre orsaker:
1. Det är en fördel om "muttrarna" är åtkomliga vilket kan bli knepigt eftersom kaklet bygger en del i tjocklek.
2. Tanken är ju att tätskiktet skall vara bakom brickan.
3. Brickans uppgift är ju delvis att täcka kanten på håltagningen i kaklet. Blir inte så snyggt utan.
1. Det är en fördel om "muttrarna" är åtkomliga vilket kan bli knepigt eftersom kaklet bygger en del i tjocklek.
2. Tanken är ju att tätskiktet skall vara bakom brickan.
3. Brickans uppgift är ju delvis att täcka kanten på håltagningen i kaklet. Blir inte så snyggt utan.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Vi kan få in tätskitet bakom, det är inga problem, men kakel och fix går inte. Detta problem är störst vid anslutningen till handfatet. Vid dusch-blandaren ska det nog gå att kakla emellan. Tanken vid handfatet var att kakla in den "snyggt" och lägga silicone runt så det blir tätt.
Men ska rådgöra med kusinen som jobbar med detta och som oxå ska göra arbetet...
Men ska rådgöra med kusinen som jobbar med detta och som oxå ska göra arbetet...
En stilla fråga bara:petersson79 skrev:Vi kan få in tätskitet bakom, det är inga problem, men kakel och fix går inte. Detta problem är störst vid anslutningen till handfatet. Vid dusch-blandaren ska det nog gå att kakla emellan. Tanken vid handfatet var att kakla in den "snyggt" och lägga silicone runt så det blir tätt.
Hur får ni på rörmanschetterna då, som förövrigt är ett krav för att tätskiktet ska vara godkänt?
Klicka här för att svara