Hej! Jag hoppas den samlade expertisen här kan hjälpa mig. Jag håller på att fixa till badrummet utan att kakla om och ville därför byta duschblandare och fäste. Jag hade hit en rörmokare igår som höll på en lång stund men lyckades inte montera det nya fästet så det blev tätt, han säger att rören är för korta. Så nu läcker fästet, som ni ser på bilderna så är det inte fäst i väggen utan på en tidigare byggd nisch. Han säger att rören inte går att ”dra” eftersom det är en gammal installation.
Hans förslag på lösning är att dra nya utanpåliggande rör istället eftersom man inte kommer åt röret under badkaret. Han testade med att förlänga rören med muttrar (ursäkta min okunskap) men som sagt, det håller inte tätt.
Jag måste självfallet få hit en annan rörmokare men tänkte se om ni har ett förslag på lösning? Att dra utanpåliggande rör vill jag helst inte, det blir inte snyggt.
Finns det grundare fästen? Det gamla är som ni ser på bilden mycket grundare och det funkade (till den gamla blandaren).
Tacksam för input //Christian
Hans förslag på lösning är att dra nya utanpåliggande rör istället eftersom man inte kommer åt röret under badkaret. Han testade med att förlänga rören med muttrar (ursäkta min okunskap) men som sagt, det håller inte tätt.
Jag måste självfallet få hit en annan rörmokare men tänkte se om ni har ett förslag på lösning? Att dra utanpåliggande rör vill jag helst inte, det blir inte snyggt.
Finns det grundare fästen? Det gamla är som ni ser på bilden mycket grundare och det funkade (till den gamla blandaren).
Tacksam för input //Christian
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· västkusten
· 128 inlägg
det måste ju finnas gamla fästen med låg bygghöjd kvar någonstans därute. Leta/fråga överallt, gamla rörmokare, bygglador, second hand, kommunens bygg återvinning etc
Gör allt för att slippa riva badrumsväggar.
Gör allt för att slippa riva badrumsväggar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
I teorin kan man ju tycka att det bara är att byta ett dylikt fäste men många ggr får man nog tänka att det som sitter där sitter. Det är liksom inte gjort för att kunna demonteras för man får ju tänka på att det som nyper runt röret oftast nyper så att det sitter där det sitter.
Hade jag varit på plats så hade jag nog upplyst om detta och inte demonterat nåt förrän man är helt på det klara med att det bara är en chansning. Är det nyare fästet dessutom anpassat för pex så är det väl typ 0,1% att det fungerar...........
Hade jag varit på plats så hade jag nog upplyst om detta och inte demonterat nåt förrän man är helt på det klara med att det bara är en chansning. Är det nyare fästet dessutom anpassat för pex så är det väl typ 0,1% att det fungerar...........
Jag håller på att tjafsa med dem om det nu, jag anlitade ju hantverkare för att jag inte kan själv. En mer erfaren rörmokare borde sett det innan han började.S Stefan1972 skrev:I teorin kan man ju tycka att det bara är att byta ett dylikt fäste men många ggr får man nog tänka att det som sitter där sitter. Det är liksom inte gjort för att kunna demonteras för man får ju tänka på att det som nyper runt röret oftast nyper så att det sitter där det sitter.
Men vi får se, att bara riva nischen är ju ett betydligt mindre ingrepp än att hålla på med tätskikt. Fortsättning följer…
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Istället för att riva nishen så borde det vara realtivt enkelt att lyfta ur badkaret. Det är troligen "bara" en silikonfog som håller det på plats.
Klicka här för att svara