Hej!
Har ett vattenrör som kommer ut ur en vägg i källaren som sedan leds bort och slutar över en vask.
Har vattenburen värme och tänker det har något med elementen att göra?
Jag skulle vilja flytta på röret och undrar därmed över rörets funktion?
Bifogar 2 bilder, första på där röret kommer ut ur väggen. Andra bilden på där röret slutar över vasken.
Har ett vattenrör som kommer ut ur en vägg i källaren som sedan leds bort och slutar över en vask.
Bifogar 2 bilder, första på där röret kommer ut ur väggen. Andra bilden på där röret slutar över vasken.
Om du har ventilation med värmeåtervinning kan det vara avrinning för kondensvatten men det ser kanske snarare ut som nån kvarleva från nån gammal vattenutkastare eller kran i källaren?
Hej!persuader8111 skrev:
Tror inte på kondensvatten från ventilationen då huset är 60-tal och självdrag.
Men kan inte riktigt se hur det har varit en kran eller vattenutkastare heller? Den slutar över vasken som sagt där det redan finns annan blandare (kran).
Har värmesystemet ett expansionskärl på dess högsta punkt och detta är för överrinning eller skydd om pannan råkar koka?
Det kanske inte ens används längre? Expansionskärlet är borta sedan länge vid byte till värmepump eller liknande?
Det kanske inte ens används längre? Expansionskärlet är borta sedan länge vid byte till värmepump eller liknande?
Idag har jag ett nyare expansionskärl i pannrummet i källaren, har vedpanna idag.S SirKnasen skrev:
Se bifogad bild.
Förut var det oljepanna, tror att expansionskärlet då fanns på vinden. Men det är innan min tid.
Aldrig sett att det droppar.M Myckling skrev:
Börjar misstänka mer och mer att det är ifrån gammalt expansionskärl på vinden och att det inte används längre idag.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Är det öppet i änden? Då kan man ju både prova att stoppa i en dragfjäder och se vart den slutar alternativt blåsa i röret och se vart luften kommer ut!T Tummen86 skrev:Hej!
Är fönstret och hålet original från när huset byggde för det kan ju ha suttit en vattenkran på utsidan från början..T Tummen86 skrev:Hej!
Exakt, tänkte ge mig upp på vinden och se vad jag hittar.Ossian K Olsson skrev:
Finns det en öppen ledning där så tänker jag dra en dragfjäder genom för att säkerställa.
Skulle int bli förvånad om det kommer från ett gammalt expansionskärl som sitter/har suttit på vinden.
Det jag ändå blir lite förvånad över att man som husägare inte letar upp vad rör/kablar mm. inte tar vägen.
När jag köpte detta hus för snart 25år sedan så var jag väldigt intresserad av vart allt tar vägen (är säkert lite skadad också 😊).
Det jag ändå blir lite förvånad över att man som husägare inte letar upp vad rör/kablar mm. inte tar vägen.
När jag köpte detta hus för snart 25år sedan så var jag väldigt intresserad av vart allt tar vägen (är säkert lite skadad också 😊).