Hej!

Har ett vattenrör som kommer ut ur en vägg i källaren som sedan leds bort och slutar över en vask.

Har vattenburen värme och tänker det har något med elementen att göra?

Jag skulle vilja flytta på röret och undrar därmed över rörets funktion?

Bifogar 2 bilder, första på där röret kommer ut ur väggen. Andra bilden på där röret slutar över vasken.

• Vattenrör med vinkelkoppling, kommer ut ur vägg i källare; del av värmesystem i närheten av en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör går längs väggen under ett fönster i en källare, synligt på vänster sida.
    Skapa konto
Om du har ventilation med värmeåtervinning kan det vara avrinning för kondensvatten men det ser kanske snarare ut som nån kvarleva från nån gammal vattenutkastare eller kran i källaren?

persuader8111 persuader8111 skrev:
Om du har ventilation med värmeåtervinning kan det vara avrinning för kondensvatten men det ser kanske snarare ut som nån kvarleva från nån gammal vattenutkastare eller kran i källaren?
Hej!

Tror inte på kondensvatten från ventilationen då huset är 60-tal och självdrag.

Men kan inte riktigt se hur det har varit en kran eller vattenutkastare heller? Den slutar över vasken som sagt där det redan finns annan blandare (kran).

Kommer det ur yttervägg och finns det i så fall några spår på utsidan av detta rör?

M Mirkan skrev:
Kommer det ur yttervägg och finns det i så fall några spår på utsidan av detta rör?
Nej, kommer ur en innevägg.

Har värmesystemet ett expansionskärl på dess högsta punkt och detta är för överrinning eller skydd om pannan råkar koka?
Det kanske inte ens används längre? Expansionskärlet är borta sedan länge vid byte till värmepump eller liknande?

S SirKnasen skrev:
Har värmesystemet ett expansionskärl på dess högsta punkt och detta är för överrinning eller skydd om pannan råkar koka?
Det kanske inte ens används längre? Expansionskärlet är borta sedan länge vid byte till värmepump eller liknande?
Idag har jag ett nyare expansionskärl i pannrummet i källaren, har vedpanna idag.
Se bifogad bild.

Förut var det oljepanna, tror att expansionskärlet då fanns på vinden. Men det är innan min tid.

• Rött expansionskärl med tryckmätare monterat i ett pannrum.
    Skapa konto
Vinden är ett mycket troligt ställe för ett tidigare expansionskärl.
Skulle detta rör kunna gå upp till vinden?

Droppar det ur röret någon gång eller är det helt torrt? Ifall det är torrt kan det vara kvar något gammalt som tagits bort tidigare och denna del blivit kvar?

M Myckling skrev:
Droppar det ur röret någon gång eller är det helt torrt? Ifall det är torrt kan det vara kvar något gammalt som tagits bort tidigare och denna del blivit kvar?
Aldrig sett att det droppar.
Börjar misstänka mer och mer att det är ifrån gammalt expansionskärl på vinden och att det inte används längre idag.

Ossian K Olsson
T Tummen86 skrev:
Hej!

Har ett vattenrör som kommer ut ur en vägg i källaren som sedan leds bort och slutar över en vask.

Bifogar 2 bilder, första på där röret kommer ut ur väggen. Andra bilden på där röret slutar över vasken.
Är det öppet i änden? Då kan man ju både prova att stoppa i en dragfjäder och se vart den slutar alternativt blåsa i röret och se vart luften kommer ut!

J
T Tummen86 skrev:
Hej!

Är fönstret och hålet original från när huset byggde för det kan ju ha suttit en vattenkran på utsidan från början..

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Är det öppet i änden? Då kan man ju både prova att stoppa i en dragfjäder och se vart den slutar alternativt blåsa i röret och se vart luften kommer ut!
Exakt, tänkte ge mig upp på vinden och se vad jag hittar.
Finns det en öppen ledning där så tänker jag dra en dragfjäder genom för att säkerställa.

Krilleman
T Tummen86 skrev:
Exakt, tänkte ge mig upp på vinden och se vad jag hittar.
Finns det en öppen ledning där så tänker jag dra en dragfjäder genom för att säkerställa.
Har du öppen ände på båda sidor är det enklare om man blåser i röret och en kamrat håller för tummen växelvis där nere. 👍

Skulle int bli förvånad om det kommer från ett gammalt expansionskärl som sitter/har suttit på vinden.

Det jag ändå blir lite förvånad över att man som husägare inte letar upp vad rör/kablar mm. inte tar vägen.
När jag köpte detta hus för snart 25år sedan så var jag väldigt intresserad av vart allt tar vägen (är säkert lite skadad också 😊).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.