2 213 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Borrad brunn - vattenrening (passiva vs aktiva lösningar)
Hej,
Har en borrad brun på 68 meter. Vattnet e helt okej och smakar bra, dock:
- blir det orange smet i stål hydroforens botten (mangan?)
- disken blir fläckig och glas blir dimmiga/vit hinna (hårt vatten? nåt mer?)
- isbitar som smälter i vatten lämnar en oskön vit hinna/grumlighet på vattnet (lustigt nog inget man ser i vatten direkt från kran, enbart fryst..)
Min fråga blir då, vilken typ av vattenrening ska man välja.
1) Räcker det med passiva filter för att bli kvitt ovan?
t.ex. alla tre nedan i sekvens (antar innan hydrofor, oklart vilken ordning..?)
2) Gå på något lyxigt som en GÖINGEFILTER KOMBI (tar bort järn och mangan) + en M25-M500 (gör hårt vatten mjukt)
oklart dock om dom två ovan löser avlagringarna & kalket.
någon med koll? pratat med några rörmockare och alla säger såklart olika
Har en borrad brun på 68 meter. Vattnet e helt okej och smakar bra, dock:
- blir det orange smet i stål hydroforens botten (mangan?)
- disken blir fläckig och glas blir dimmiga/vit hinna (hårt vatten? nåt mer?)
- isbitar som smälter i vatten lämnar en oskön vit hinna/grumlighet på vattnet (lustigt nog inget man ser i vatten direkt från kran, enbart fryst..)
Min fråga blir då, vilken typ av vattenrening ska man välja.
1) Räcker det med passiva filter för att bli kvitt ovan?
t.ex. alla tre nedan i sekvens (antar innan hydrofor, oklart vilken ordning..?)
2) Gå på något lyxigt som en GÖINGEFILTER KOMBI (tar bort järn och mangan) + en M25-M500 (gör hårt vatten mjukt)
oklart dock om dom två ovan löser avlagringarna & kalket.
någon med koll? pratat med några rörmockare och alla säger såklart olika
Lämna på analys. Du har troligen hårt vatten, dvs hög halt Ca- o Mg-joner. (Tysk grader >10 eller så.) Det är hälsosamt men ger förstås lite tekniska problem som man gärna vill vara utan. När du vet vad det är rådgör du med verkliga experter på vattenrening. Patroner, filter och att sila vatten fungerar ofta på en hel del föroreningar, men är att betrakta som en fältmässig lösning för tillfälliga behov. Du kan få igensatta patroner som ställer till mer problem, bl a bakterietillväxt. Aktivt kol är mot lukt och organiska föreningar - knappast aktuellt i ditt fall.
Ja, det låter ju normalt det hela. Du har ett litet järn-mangan-problem och den rödaktiga sörjan är beviset på det. Mycket vanligt på våra grundvatten. Järn brukar luftas bort på vattenverk, men man kan även sätta in kraftigare metoder. I ditt lab-protokoll ser jag ingen uppgift om hårdhet.
Vad som är lite värre är din fekala förorening. Du har inträngande ytvatten eller värre saker på gång. Täta av brunnen och se till att minska risken för inläckage så gott du kan. I slutändan är en UV-renare naturligtvis lösningen, men symptomen/orsaken måste ses över först.
Vad som är lite värre är din fekala förorening. Du har inträngande ytvatten eller värre saker på gång. Täta av brunnen och se till att minska risken för inläckage så gott du kan. I slutändan är en UV-renare naturligtvis lösningen, men symptomen/orsaken måste ses över först.
yes, tack för svar. måste kika på hur man kan täta brunnen. ser inget problem ovan jordH hovapettson skrev:Ja, det låter ju normalt det hela. Du har ett litet järn-mangan-problem och den rödaktiga sörjan är beviset på det. Mycket vanligt på våra grundvatten. Järn brukar luftas bort på vattenverk, men man kan även sätta in kraftigare metoder. I ditt lab-protokoll ser jag ingen uppgift om hårdhet.
man skulle vilja veta vad exakt som tränger in, en död mus eller rådjursbajs (som det finns mycket av) som ligger runtom på marken...
Du kan kontrollera ganska snabbt med hjälp av provet om du har ett ytvattensläckage.R rolf johansson skrev:
COD- MN är humus ( jord, gräs ,mossor ).
Samt om det är mycket odlingsbara mikroorganismer i vattnet .
Jag tror färgen du har i vattnet främst kommer av det järn o mangan du har i vattnet och att det är utfällt när det kommer in till dig med tanke på hur du beskriver din upplevelse av vattnet.
smart! COD-Mn är 0.66 mg O2/lB bor på landet skrev:Du kan kontrollera ganska snabbt med hjälp av provet om du har ett ytvattensläckage.
COD- MN är humus ( jord, gräs ,mossor ).
Samt om det är mycket odlingsbara mikroorganismer i vattnet .
Jag tror färgen du har i vattnet främst kommer av det järn o mangan du har i vattnet och att det är utfällt när det kommer in till dig med tanke på hur du beskriver din upplevelse av vattnet.
oklart om det är lågt eller högt
Bakterier finns mer eller mindre i alla brunnar grävda som borrade .
Jag skulle säga backspolande filter mot järn och mangan samt mot hårdheten.
Vill du förr eller senare också ta bort bakterier måste vattnet vara rent då man använder uv ljus mot detta
Vill du förr eller senare också ta bort bakterier måste vattnet vara rent då man använder uv ljus mot detta
Tips (från en forumnybörjare till en annan): Läs översiktligt vad som redan svarats i tråden.B bor på landet skrev:
Vad gäller bakterier så finns de överallt, det har du förstås rätt i, men just koliformer håller man lite koll på. Finner man en enda E. coli har man fekal förorening, dvs avföring (från varmblodiga djur). Därför bad jag TS tänka igenom inströmningsområdet (isht själva brunnsområdet) vad som kan ligga och skräpa och ifall det finns enkla lösningar - utdikning, stängsel t ex. Att skaffa dyra och servicekrävande filteranläggningar gör man inte innan man har flera vattenanalyser och efter kontakt med riktigt duktig konsult (timarvode: 2000 kr?). Har TS mest estetiska problem kan man ev leva med det.
Han kommer inte få bort dom nivåerna av järn eller mangan eller hårt vatten med vanliga patronfilter så det kommer krävas backspolning .
Och som jag skrev så vill han få bort bakterierna( är ju fritt o välja ) så kommer det krävas det som jag skrev .
En vattenreningskonsult är gratis.
Jag har haft kontakt med onlinefilter.com som erbjudit mig rening och det kostade ingenting om man inte väljer att köpa produkter då så klart
Och som jag skrev så vill han få bort bakterierna( är ju fritt o välja ) så kommer det krävas det som jag skrev .
Jag har haft kontakt med onlinefilter.com som erbjudit mig rening och det kostade ingenting om man inte väljer att köpa produkter då så klart
Jaha, så bra då. Vi är nog överens. Jag skulle emellertid gå till Ramböll/SWECO/AFRY e d och diskuterat saken. Inte med en försäljare.B bor på landet skrev:Han kommer inte få bort dom nivåerna av järn eller mangan eller hårt vatten med vanliga patronfilter så det kommer krävas backspolning .
Det är ju mest rådgivning som du får .
Köpa är ju också ett fritt val samt att man har garantier om ett köp sker .
Bra att vi är överens
Köpa är ju också ett fritt val samt att man har garantier om ett köp sker .
Bra att vi är överens
Tack för input! ska gräva lite djupare kring vilken bakterietyp det handlar om
Springer ju mycket rådjur, vildsvin och älg precis där brunnen är. Kan de va så att en hög med skit + regn får det att sippra ned i brunnens vattentäkt 60meter ned?
Springer ju mycket rådjur, vildsvin och älg precis där brunnen är. Kan de va så att en hög med skit + regn får det att sippra ned i brunnens vattentäkt 60meter ned?