Byggahus.se

Vattenradiator?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Jag renoverar ett badrum på ca 7m2 och tänker byta ut den gamla radiatorn mest för att den är så ful och kommer inte passa in måttmässigt i det nya badrummet.

Jag behöver ha en så slimmad radiator som bara går att hitta pga av att jag ställt toaletten så nära väggen som det är tillåtet.
    För 7m2 på övervåningen (samt att badrummet har tre fönster då det är ett "burspråk" eller vad det kallas på taket) hur stor radiator behöver jag tro?
    Räknar med att ha lite golvvärme på vintertid.
    Jag kan inte ha radiator under hela väggen där fönstrer sitter då jag vill få plats med ett badkar under två av de tre fönstren.

Mycket tacksam för svar och tips på bra radiatorer.

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Är det inte bättre du satsar på golvvärme som kan stå för hela uppvärmningsbehovet istället - eller är det risk för kallras från fönstren?

3. M
    Medlem Nivå 7
    handdukstork? takmonterat el element?

4. R
    Medlem Nivå 1
    Ja handdukstork ska jag sätta in, vad är frågan? Ska den värma upp rummet menar du?

Det finns inget element i taket nu nej, och då jag har ett vattensystem för uppvärmning ser jag inte gärna en elradiator i huset i onödan.
    Dessutom kommer det inte motverka kallras från något fönster antar jag.

5. P
    Medlem Nivå 6
    Koppla värmen direkt in i en handdukstork, gärna med elpatron så du kan torka handdukar på sommaren. Den fungerar som en radiator också.

6. R
    Medlem Nivå 1
    Ja så kommer jag göra. Men att en handdukstork tillsammans med lite golvvärme ska räcka för att värma upp ett rum med till största delar yttervägg samt tre fönster låter för mig som en högst tvivelaktig komfort i form av uppvärmning.

Fler som rekommenderar vatten-tork och golvvärme som enda värmekällor?

7. P
    Medlem Nivå 6
  8. R
    Medlem Nivå 1
    Där har vi rumseffekten ja.

Då återstår min fråga då, tips på slimmade radiatorer.

9. P
    Medlem Nivå 6
    Men behöver du en radiator? Vilken effekt Fick du fram? Och vilken effekt har du på golvvärmen.

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ju mindre radiatorn blir ju mindre effekt kan den lämna som bekant, de mest effektiva idag är ju PURMO compact eller liknande. De har stor värmeavgivande yta men är c:a 40 mm djupa vilket kanske är för mycket?

Om du klarar dig med 50W/kvm så kommer det funka med 20 mm golvvärmeslang på c-c 30 cm, behöver du mer effekt så kanske handdukstorken är den som får ekvationen att gå ihop. Om den ger 200W så kan du få ut närmare 80 W/kvm och då behöver det vara rejält illa isolerat för att behövas.

11. O
    Bannad · Nivå 15
    Golvvärme är nog det smidigaste... Då slipper du radiatorer samt får ett varmt golv. Om jag läst rätt så går det att lagga vattenburen golvvärme i bara ett rum, men man måste köpa nån rolig pryl först...