1 211 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Ny snöslunga startar inte
Sida 1 av 2
Hej,
Köpt en ny snöslunga. Har inte haft sådana verktyg tidigare. Jag fyllde olja och bensin, öppnade bensinvred till max och stängde choken. Den startade inte. Jag pumpade då primern cirka 20 gånger vilket jag nu förstått var alldeles för mycket.
Jag såg sen att det finns ett vred för tändningen vilket troligen var orsaken till att den inte startade från början.
Nu startar den inte på grund av att jag antagligen pumpade för mycket.
Jag har tagit ut tändstiftet och torkat rent, satt tillbaka. Men varje gång jag sätter tillbaka det så blir det bensin på det igen, trots att jag drar i rekylen cirka 20 gånger mellan gångerna jag torkat tändstiftet.
Vad kan ha hänt?
Borde inte bensinen i motorn tömmas när jag drar i rekylen?
Hur löser man detta?
Tacksam för hjälp.
Köpt en ny snöslunga. Har inte haft sådana verktyg tidigare. Jag fyllde olja och bensin, öppnade bensinvred till max och stängde choken. Den startade inte. Jag pumpade då primern cirka 20 gånger vilket jag nu förstått var alldeles för mycket.
Jag såg sen att det finns ett vred för tändningen vilket troligen var orsaken till att den inte startade från början.
Nu startar den inte på grund av att jag antagligen pumpade för mycket.
Jag har tagit ut tändstiftet och torkat rent, satt tillbaka. Men varje gång jag sätter tillbaka det så blir det bensin på det igen, trots att jag drar i rekylen cirka 20 gånger mellan gångerna jag torkat tändstiftet.
Vad kan ha hänt?
Borde inte bensinen i motorn tömmas när jag drar i rekylen?
Hur löser man detta?
Tacksam för hjälp.
För att kontrollera att du verkligen har gnista kan du skruva ur tändstiftet, koppla det på tändkabeln och hålla det mot bar metall på motorn samtidigt som du drar i snöret. Då skall du kunna se gnista på det. Om du har gnista så kan du fortsätta att dra i snöret med tändstiftet ur några gånger. Då kan en del av den överflödiga bensinen skvätta ut ur cylindern. Sedan bara en kontrollfråga. Du försöker väl utan choke efter att du upptäckte att den fått för mycket?
Ja precis, testat med choke på och av.A Avemo skrev:För att kontrollera att du verkligen har gnista kan du skruva ur tändstiftet, koppla det på tändkabeln och hålla det mot bar metall på motorn samtidigt som du drar i snöret. Då skall du kunna se gnista på det. Om du har gnista så kan du fortsätta att dra i snöret med tändstiftet ur några gånger. Då kan en del av den överflödiga bensinen skvätta ut ur cylindern. Sedan bara en kontrollfråga. Du försöker väl utan choke efter att du upptäckte att den fått för mycket?
Om det inte blir någon gnista, vad kan felet vara?
Om det inte är någon gnista behöver du inte försöka dra mer i snöret. Det kan finnas säkerhetsfunktioner som bryter gnistan. Ibland finns det en anordning som stänger av gnistan om oljenivån är låg. Om du lägger upp en bild på maskinen och talar om vad det är för modell kanske det går att säga något mer.M Maestrof skrev:
På min Toro ska det vara en bra bit under -10 för att choken ska behövas. Du kanske har så kallt? Dra ur tändstiftet. Stäng av soppakranen. Dra rent systemet på bensin. Se till att ”tändningsnyckeln” sitter i.
I med tändstift, soppakranen på, nyckel i. Ingen choke. Pumpa tre fyra gånger på primern. Dra till några gånger och se om motorn hostar till i alla fall.
I med tändstift, soppakranen på, nyckel i. Ingen choke. Pumpa tre fyra gånger på primern. Dra till några gånger och se om motorn hostar till i alla fall.
Alla motorer är olika men jag skulle öppna choken, dra tio gånger utan stift, sätta dit stiftet, dra minst tio gånger med fullgas. Detta alltså efter jag konstaterat att stiftet ger gnista.
Jag fick med 2 röda plastbitar som jag inte har någon aning om vad jag skall göra med. De fanns ingen info om dom i instruktionsboken.possum77 skrev:
Säkert sådana dödmansgrepp som du ska sätta fast i kläderna om du skulle ramla medans du kör, på min slunga så sätter man in dom vid primern. Leta upp vart dom ska sitta så funkar det säkert sedanM Maestrof skrev: