Naturligtvis en lördagskväll så har vattenpumpen lagt av. Noterade dåligt flöde och såg sedan att motorskyddet löst ut och inte går att återställa. Jag har mätt på inkommande kabel och alla tre faser finns där. Finns det något mer man kan göra eller måste jag vänta till måndag på att ringa en elektriker?

Jag har även kopplat ur pumpen på undersidan och det går trots det inte att återställa motorskyddet. Betyder det att själva motorskyddet är trasigt?

M Maledictus skrev:
Jag har även kopplat ur pumpen på undersidan och det går trots det inte att återställa motorskyddet. Betyder det att själva motorskyddet är trasigt?
Troligtvis, hur ser motorskyddet ut, en kontaktor eller mekaniskt.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Av någon anledning kom inte bilden med i första inlägget. såhär ser det ut.

Och mellan motorskyddet och pumpen sitter tryckströmbrytaren men eftersom jag kopplat bort den och pumpen och trots det går inte motorskyddet att återställa så borde väl den gå att utesluta?

• Strömbrytare med märke "Telemecanique" monterad på en vit vägg, med svarta och färgade kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I MSK så finns det en klack som ska hålla kvar i läge, den kan ha sagt upp sig eller bråkar.
Prova med att knacka på med skaftet på en mejsel och även att försöka återställa samtidigt.
Har du tur så äterställs det.

PS I bland måste man trycka hårt på den röda först.så allt frigörs invärtes

J jonaserik skrev:
I MSK så finns det en klack som ska hålla kvar i läge, den kan ha sagt upp sig eller bråkar.
Prova med att knacka på med skaftet på en mejsel och även att försöka återställa samtidigt.
Har du tur så äterställs det.

PS I bland måste man trycka hårt på den röda först.så allt frigörs invärtes
Ja nu fungerade det. Tyvärr löser det ut direkt när man trycker in knappen. Stänger jag av tryckströmbrytaren så löser det dock inte ut. Hur kan man gå vidare med felsökningen? Mäta motstånd mellan faserna på pumpen?

Prova med att bygla/flytta tamparna i tryckvakten,så den kopplas ur. inte ovanligt att kontakterna i den bränns sönder och en fas inte finns med. Men då brukar inte MSK bryta så direkt.
I övrigt så mät motorn det ska inte skilja så mycket mellan faserna.
Vad för pump, en i hålet eller uppe.

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
har du alla 3 faserna med spänning framme - dvs 400 Volt mellan de 3 anslutningsskruvarana i alla kombinationer för faserna. (var försiktig när du mäter, vet inte hur el-van du är)

saknas 1 fas så blir det att jaga eventuell trasig säkring innan det hela.

3-fasmotorer kan inte starta på bara en faspar utan måste ha alla 3 faserna. Kan också vara att motorskyddet känner av att en fas saknas och därför inte vill hålla sig kvar, också att med bara 2 faser drar det så mycket ström (för att motorn inte startar) att överströmsskyddet snabbt löser ut.

• Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Prova med att bygla/flytta tamparna i tryckvakten,så den kopplas ur. inte ovanligt att kontakterna i den bränns sönder och en fas inte finns med. Men då brukar inte MSK bryta så direkt.
I övrigt så mät motorn det ska inte skilja så mycket mellan faserna.
Vad för pump, en i hålet eller uppe.
Alltså att koppla bort tryckvakten helt? Dvs koppla trådarna från pumpen direkt till motorskyddets undersida?

M Maledictus skrev:
Alltså att koppla bort tryckvakten helt? Dvs koppla trådarna från pumpen direkt till motorskyddets undersida?
Det går att mäta på inkommande sida motorskyddet om du har alla faser fram. Det är bättre ha kontaktor som styrs av tryckvakt, säkrare ifall tryckvakt strular och inte sluter ena fasen.
Det kan vara så simpelt att din motor inte går runt och motorskydd löser ut, det löser ut snabbt om du nyligen återställt

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
X xxargs skrev:
har du alla 3 faserna med spänning framme - dvs 400 Volt mellan de 3 anslutningsskruvarana i alla kombinationer för faserna. (var försiktig när du mäter, vet inte hur el-van du är)

saknas 1 fas så blir det att jaga eventuell trasig säkring innan det hela.

3-fasmotorer kan inte starta på bara en faspar utan måste ha alla 3 faserna. Kan också vara att motorskyddet känner av att en fas saknas och därför inte vill hålla sig kvar, också att med bara 2 faser drar det så mycket ström (för att motorn inte startar) att överströmsskyddet snabbt löser ut.
J J-banan skrev:
Det går att mäta på inkommande sida motorskyddet om du har alla faser fram. Det är bättre ha kontaktor som styrs av tryckvakt, säkrare ifall tryckvakt strular och inte sluter ena fasen
Jag har både bytt säkringarna och mätt upp faserna på inkommande sidan av motorskyddet och jag har 400V på samtliga faser. Så det felet kan uteslutas.

M Maledictus skrev:
Jag har både bytt säkringarna och mätt upp faserna på inkommande sidan av motorskyddet och jag har 400V på samtliga faser. Så det felet kan uteslutas.
Hur var det, en pump i hålet eller. Har du ett universalinstrument, så ska du mäta ohm mellan faserna.
L1 L2 , L2 L3 . L1 L3. Det ska inte skilja mycket mellan dom. Nästa steg är att om det är en pump i hålet, att koppla loss där på plinten och mäta på kabeln till pumpen.
Troligtvis är det en kortis på vägen eller i pumpen, då MSK löser direkt. Blir nog att hissa upp pumpen och har du tur så har kanske kabeln skavt sönder mot berget, det händer. Förhoppningen är då att skadan sitter lite högt upp på kabeln och kan skarvas om. ( man får kapa kabeln och mäta mot pumpen ) Är oturen framme så har vatten sugits ner i pumplindningen med kortis i den som följd.
Återkom när mätningen är gjord.

Redigerat:
  • Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur var det, en pump i hålet eller. Har du ett universalinstrument, så ska du mäta ohm mellan faserna.
L1 L2 , L2 L3 . L1 L3. Det ska inte skilja mycket mellan dom. Nästa steg är att om det är en pump i hålet, att koppla loss där på plinten och mäta på kabeln till pumpen.
Troligtvis är det en kortis på vägen eller i pumpen, då MSK löser direkt. Blir nog att hissa upp pumpen och har du tur så har kanske kabeln skavt sönder mot berget, det händer. Förhoppningen är då att skadan sitter lite högt upp på kabeln och kan skarvas om. ( man får kapa kabeln och mäta mot pumpen ) Är oturen framme så har vatten sugits ner i pumplindningen med kortis i den som följd.
Japp, en pump nere i borrhålet. Jag ska mäta ut och mäta i dosan vid pumpen imorgon. Tack för ditt engagemang och hjälp ikväll !

J jonaserik skrev:
Nu har jag mätt och jag är ju ingen expert på att mäta motstånd men mellan två faser får jag ett annat värde än de andra kombinationerna, se bild. Dessutom går det att återställa motorskyddet när pumpen är urkopplad så jag antar att det utesluter tryckströmbrytaren.

Man borde med detta kunna anta att felet ligger i pumpen?

• Digital multimeter på träyta, använd för motståndsmätning av faser i ett elektriskt system, med röda och svarta testledningar anslutna.
    Skapa konto
  • Gult multimeter som visar värdet 16.8 på en träyta, med röda och svarta testsladdar inkopplade.
    Skapa konto
Beskriv exakt hur du har mätt. Var samtliga trådar från pumpen urkopplade när du mätte? Mätte du direkt mot pumpen, eller finns där någon styrutrustning som också var inkopplad när du mätte?

• Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.