Hej,

Jag har ett dilemma här, jag har en vattenbrunn någon 100m bort från huset på åkern, jag har en vattenpump där som är ca 1,5år gammal. Sedan jag köpte kåken for ett år sedan har motorskyddet strulat. Den slår ifrån då och då, Jag har haft elektriker som har bytt motorskydd och tryckströmbrytare, Bravida har varit och inspekterat pumpen de säger ingenting är fel där, de har bytt kabel från pumpen till el-centralen i brunnen, men ingenting hjälper. Jag har ökat huvudsäkringen från 20A till 25A. Det mesta är nog inspekterat men ingen förändring. Precis nyss så slog motorskyddet ifrån, jag kan inte begripa vad som händer när elektriker och rörmokare säger att ingenting är fel med pumpen.

Har någon varit med om detta? Är det något annat man bör felsöka?

Väldigt tacksam för svar!

Med så lång kabel så får man spänningsfall, då kommer motorn att dra högre ström för effekten måste vara konstant och högre ström löser motorskyddet.
Har elektrikern mätt spänning och ström till pumpen?

Protte

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sker problemet medan den går eller är det vid uppstart?

Är det en 1 fas eller 3 fas matad pump? Vilken kabel är mark förlagd idag , 3 eller 5 ledare , 1,5 mm2 eller 2,5 mm2 ??

Alternativen är 5 g6 eller ev. 5g 10. Det finns två typer n1xv eller den klassiska EKKJ.

Kostnaden för kabeln blir 50-60 kr / m för 5 g6 mm2 eller 75-85 kr / m för 5 g 10 mm2.

Är motorskyddet rätt inställt då?

De har nog mätt spänning och ström, motorskyddet var nog för lite inställt så de höjde upp den. Jag vet faktiskt inte om det sker vid uppstart eller när den går, jag skulle gissa på vid uppstart. Jag har ingen aning vad det för kabel som är i marken.. det är en blåpump Jetpump heter den.

Kan det vara att det är för lite ström från huvudsäkringen?

Nje, håller huvudsäkringen så är den OK

MEN eftersom du har egen brunn förutsätter jag att det är lite mer ute på landsbygd och kanske också långt ifrån transformatorn och kanske en liten transformator och dessutom dina 100 meter kabel gör att spänningsfallet blir för stort.

Blå jetpump låter lite som en enfas, men sitter det motorskydd låter det mera trefas.

Bild på pumpens/motorns märkskylt underlättar ju alltid

Om det inte sitter hydrofor/hydropress vid pumpen så ska ju pumpen knuffa på 100 meter vattenpelare som helst inte vill flytta på sig och det förlänger starten och risk att motorskyddet löser.

Många teorier men vi behöver mer fakta

Protte

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Om problemet är att spänningen blir så låg att den inte startar alls så kommer det ju att gå massor med ström och skyddet kommer bryta. I det läget lär det nog vara billigare med en frekvensomriktare än att byta 100 m kabel. Då får man ju en kontrollerad start även om man får spänningsfall i kabeln under starten.

Ta med en kupevärmare ut till pumphuset och mät spänningen medans den är inkopplad. Samt obelastat såklart :)
Det ger en hint om spänningsfallet är ett bekymmer.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jonas L 84 skrev:
Om problemet är att spänningen blir så låg att den inte startar alls så kommer det ju att gå massor med ström och skyddet kommer bryta. I det läget lär det nog vara billigare med en frekvensomriktare än att byta 100 m kabel. Då får man ju en kontrollerad start även om man får spänningsfall i kabeln under starten.
Nu kan jag inte frekvensomriktare så bra..
Men jag gissar att frekvensomriktaren har skyddskretsar som stänger av den om spänningen blir för låg eller hög.
En annan viktig fråga som måste kollas är att utlösningsvillkoret är uppfyllt.

Frekvensomriktaren tillverkar ingen effekt. Den uppvisar bara egenskapen negativ resistans mot elnätet d.v.s. strömmen ökar när spänningen minskar. Det gör att effekten bibehålls.
Problemet är att ökande ström ökar spänningsfältet så att spänningen till frekvens omr. minskar ytterligare. Det är bl.a. därför omriktaren tvingas bryta driften.

corre skrev:
Ta med en kupevärmare ut till pumphuset och mät spänningen medans den är inkopplad. Samt obelastat såklart :)
Det ger en hint om spänningsfallet är ett bekymmer.
Använd så enkel vattenkokare eller värmefläkt som möjligt på c.a 2000 w. Finare kupevärmare har temperaturberoende effektstyrning som gör att det blir svårt att räkna på förimedans och spänningsfall.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Nu kan jag inte frekvensomriktare så bra..
Men jag gissar att frekvensomriktaren har skyddskretsar som stänger av den om spänningen blir för låg eller hög.
En annan viktig fråga som måste kollas är att utlösningsvillkoret är uppfyllt.

Frekvensomriktaren tillverkar ingen effekt. Den uppvisar bara egenskapen negativ resistans mot elnätet d.v.s. strömmen ökar när spänningen minskar. Det gör att effekten bibehålls.
Problemet är att ökande ström ökar spänningsfältet så att spänningen till frekvens omr. minskar ytterligare. Det är bl.a. därför omriktaren tvingas bryta driften.
Rätt mestadels, men:
En frekvensomriktare tar det lugnare i starten och därmed kommer det gå åt mindre effekt och spänningsfallet kommer bli mindre. Det är inte säkert att en frekvensomriktare behöver stänga av vid för låg spänning heller, om den tillåts att sänka uteffekten istället så blir det bara att motorn tar längre tid på sig att komma upp i varvtal. Så jag tycker det borde funka. Men det bygger ju på att detta verkligen är problemet. Vattenkokartestet kommer ju ge mer info om vad som händer.

Det var nog inget fel med avståndet. Det var ingen fördröjning med elen. Det kan har varit att huvudsäkringen var för låg i förhållande till strömmen som förbrukades i huset. Så bytte de även en kabel mellan pumpen och centralen i pumphuset, det kan ha varit den som har glappat.

Tack så mycket för alla svar och tips!

Vem kan man kontakta om man vill ordna ett minireningsverk? Hur går det till? Är det någon särskild tillstånd?
Någon som har varit med om det tidigare?
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.