Helt rätt yxis det finns styrdon att använda för att få lastanpassad kondensatorkapacitet. Används ganska ofta i länder med endast enfas till vanliga dödliga. Funkar givetvis bäst till motorer med lindningar i 90 grader som Snaggletooth nämner men går även bra till Steinmetzkopplade trefasare.
Fördelen är att man slipper kompromissa om storleken på kondingen, och även de olika omkopplingsfunktionerna för start-drift osv, de flesta motorer som inte går märklastade blir onödigt varma pga överkompenseringen.