Fick en vattenpump och skulle se hur den fungerar. Såg att en kabel satt fast så jag skruva loss locket för att se om den var ikopplad.

det var den inte.....

Så nu till min fråga, hur kopplar man den?

det står U1 U2 V1 V2 W1 W2 på kopplingarna

IMG_0316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en grundfos föresten glömde nämna det
 
Vad står det på märkplåten? Vilken spänning ska motorn ha 230VAC eller 400VAC? Ska motorn vara Y- eller D-kopplad? Ska motorn vara kopplad till 1-fas eller 3-fas? Fick du med någon kondensator (rund burk, sitter eventuellt fast på motorn)?

Motorn är i dagsläget D-kopplad, antagligen ska den kopplas in till 1-fas 230VAC och då måste det finnas en kondensator med i bilden, man kopplar bara in sig på 1-plintarna, t.ex. Blå på U1, brun och ena änden på kondensatorn på V1 och andra änden på kondensatorn på W1.

Ta en bild på märkplåten.
 
Bra dragavlastning på kabeln, ser ut som att trådarna är urryckta. Jord sitter fastskruvad och då ser man anledningen till varför jorden alltid ska vara längre på en anslutningskabel.

Ser ut som att det är enfas med tanke på att det är en ny vattenpump och antalet trådar.

//Patrik
 
Fast kopplingsplinten ser ut som 3-fas, men det är svårt att gissa om du inte har några märkdata på pumpen.
 
snaggletooth skrev:
Fast kopplingsplinten ser ut som 3-fas, men det är svårt att gissa om du inte har några märkdata på pumpen.
Man kan fejka 3-fas med hjälp av en kondensator, på det sätt som jag beskrev men det gäller att motorlindningen ska ha 230VAC i huvudspänning.
 
Demmpa skrev:
Man kan fejka 3-fas med hjälp av en kondensator, på det sätt som jag beskrev men det gäller att motorlindningen ska ha 230VAC i huvudspänning.
Japp, det duger i nödfall, och max motorstorlek runt 1..1,5kW beroende på applikation.
 
Kan man gissa att du fick den för att förra ägaren inte fått den att funka med enfas, för att den vill ha trefas (eller kondensator)? :)
 
snaggletooth skrev:
Japp, det duger i nödfall, och max motorstorlek runt 1..1,5kW beroende på applikation.
Egentligen så går det bra att göra på hur stora motorer som helst, men grejen är väl snarast att man bör inte variera effektuttaget särskilt mycket efersom man i princip behöver variera kondensatorvärdet i förhållande till uttagen effekt. Eller?
 
Ja, teoretiskt borde det vara så, men effektuttaget minskar till ca 75% och startmomentet blir bara ca 30%. Så att köra stora motorer på detta sätt är nog mer av akademiskt intresse än av praktisk betydelse.
Och kondingen bör vara på 80µF / kW.
 
snaggletooth skrev:
Ja, teoretiskt borde det vara så, men effektuttaget minskar till ca 75% och startmomentet blir bara ca 30%. Så att köra stora motorer på detta sätt är nog mer av akademiskt intresse än av praktisk betydelse.
Och kondingen bör vara på 80µF / kW.
Jag har varit inne på grundfos hemsida och där hade dom motorer som hade två parallella kondingar varav den ena gick via en brytare, den var bara till för att starta motorn.
 
Skillnaden där är att dom motorerna är konstruerade för 1-fasdrift från början och är annorlunda lindade.
 
snaggletooth skrev:
Ja, teoretiskt borde det vara så, men effektuttaget minskar till ca 75% och startmomentet blir bara ca 30%. Så att köra stora motorer på detta sätt är nog mer av akademiskt intresse än av praktisk betydelse.
Och kondingen bör vara på 80µF / kW.
Här i Sverige är det nog bara akademiskt intresse, men i andra delar av världen är trefas inte lika vanligt. I USA verkar det ytterst ovanligt att ha trefas i ett hem, så där är det enfas som gäller även för matning av rätt stora motorer. (En bautastor villa kan tydligen ha uppåt 2*400A 2*120V balanserad matning, men fortfarande bara enfas...)
 
Fast då har dom förmodligen motorer enligt mitt förra inlägg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.