1 371 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Vattenpump går och går
Jepp vid reducering ska det vara en sådan här, bäst är att ta med den gamla om det går, är gängade i fördelarröret, tätas med lin, bara exempel nertill vad som behövs.J jonaserik skrev:Din länk är för kompressor och fungerar inte. Men se vilken storlek det är på gängan, det finns både 8 och 10 mm hål i fördelningsröret, så är den nya med 8 mm, så köp en förstoring från 8 till 10 mm ( 8 mm invändigt och 10 mm utvändigt. Du kan ju lämna tillbaka om den inte behövs, sen ska du ha den här
[länk]
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-08x06/
och vid förstoring ska det vara en sådan här
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-06-2/
Det låter som om du har fel på manometern, samt att tryckströmbrytaren dragit sig uppåt. Vilket då skulle innebära att pumpen försöker få upp mer än 6bar, vilket den inte orkar/kan. Det är även max för vad tryckströmbrytaren klarar.F Farendag skrev:
Det skulle även förklara att den stannat, efter att du brutit strömmen. För sålänge tryket är högre än starttrycket när man sätter på strömmen, så kommer inte pumpen starta.
Prova att justera ner stopptrycket på tryckströmbrytaren. Det borde lösa problemet.
Tack för svaret! Då låter jag starttrycket vara kvar på ca 3,6 bar och minskar då alltså stopptrycket med den lilla svarta skruven till vänster i bild på inlägg #8?A AG A skrev:Det låter som om du har fel på manometern, samt att tryckströmbrytaren dragit sig uppåt. Vilket då skulle innebära att pumpen försöker få upp mer än 6bar, vilket den inte orkar/kan. Det är även max för vad tryckströmbrytaren klarar.
Det skulle även förklara att den stannat, efter att du brutit strömmen. För sålänge tryket är högre än starttrycket när man sätter på strömmen, så kommer inte pumpen starta.
Prova att justera ner stopptrycket på tryckströmbrytaren. Det borde lösa problemet.
Tack för hjälpen hittills, alla! Har varit ute på ön nu och skruvat ned stopptrycket. Nu verkar det funka normalt igen, peppar, peppar. Har beställt manometer från Jula men inte fått ännu.
Jag skruvade ned starttrycket till ca 2,5 men trycket sjönk för mycket uppe i huset innan pumpen satte igång, så ändrade tillbaka till ca 3,5. Det kanske beror på höjden, skiljer väl ca 4-5 meter i höjd mellan pumpen och huset (huset ligger högre)?
Jag skruvade ned starttrycket till ca 2,5 men trycket sjönk för mycket uppe i huset innan pumpen satte igång, så ändrade tillbaka till ca 3,5. Det kanske beror på höjden, skiljer väl ca 4-5 meter i höjd mellan pumpen och huset (huset ligger högre)?
Klicka här för att svara
