Hej! Misstänker att pumpen på fritidshuset i en borrad brunn, Grundfos CPE3-60, suger luft. När vi tar ut vatten mer än att tvätta händerna så fortsätter pumpen att gå tills jag stänger av strömmen till den. När jag sen sätter på strömmen igen, ofta direkt efter, så stannar pumpen direkt och proceduren upprepas.

På bifogad bild är det ju pölar under rörkopplingarna och kondens på rören. Ska jag "bara" dra åt kopplingarna eller ska jag göra något mer? Om jag ska "primea" pumpen, var gör jag det på en Grundfos CPE3-60?

Mycket tacksam för hjälp!

• VVS-rör och kopplingar med kondens och pölar, eventuellt läckage under Grundfos CPE-60 pump i en borrad brunn, omgivna av trä och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en ejektorpump. Rören ner i brunnen måste vara fyllda för att den skall kunna pumpa. Alldeles ovanför slanganslutningarna finns lock med fyrkantfattning. Öppna de locken och fyll vatten. Beroende på hur djup brunnen är kan det gå åt ganska mycket.

Men det låter lite udda det du beskriver. Slår tryckströmbrytaren ifrån andra gången du slår på? Kan du få vatten ur kranarna när pumpen går? Vad visar manometern? Det kan ju eventuellt vara ett annat fel än luft i systemet.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du har en ejektorpump. Rören ner i brunnen måste vara fyllda för att den skall kunna pumpa. Alldeles ovanför slanganslutningarna finns lock med fyrkantfattning. Öppna de locken och fyll vatten. Beroende på hur djup brunnen är kan det gå åt ganska mycket.

Men det låter lite udda det du beskriver. Slår tryckströmbrytaren ifrån andra gången du slår på? Kan du få vatten ur kranarna när pumpen går? Vad visar manometern? Det kan ju eventuellt vara ett annat fel än luft i systemet.
Tack för svaret! Ja, pumpen slår av när jag sätter på strömmen igen. Jag har inte testat att pumpa upp så mycket vatten mer än en snabb dusch, kört diskmaskin, allt verkar funka. Men att pumpen då inte slutar gå. Haft det här problemet i några år vid "större" uttag av vatten. Det har dock blivit värre senaste dygnet då vi installerade tvättmaskin igår (inte kört den ännu) då jag blev tvungen att tömma ur varmvattenberedaren på 60 liter vid två tillfällen, vet ej om den fylldes upp helt dock. Då hamnade vi flera gånger i såna lägen att pumpen bara gick och gick men jag kunde inte förstå om varmvattenberedaren blev fylld utan fick stänga av och på pumpen flera gånger. Efter ett tag började pumpen slå av och allt verkade "normalt". Vet inte om det kan ha något med saken att göra...

Glömde säga att pumpen fortsätter att gå, jag känner hur vattnet pulserar i de båda rören på bilden, även när jag stängt ventilen på vattnet som går till huset.

Edit: Manometern är vattenfylld och står alltid på knappt 4 bar.

Redigerat:
Om du får upp vatten låter det inte som att det är luft som är problemet. Vilket tryck har du på manometern när den pumpar oavbrutet? Och vilket tryck är det på manometern när tryckströmbrytaren slår ifrån? En tänkbar förklaring är att det är så lågt vatten i brunnen att pumpen inte orkar få upp trycket.

Där jag bor har vi ett gammalt och otillräckligt system för sommarvatten. När folk använder för mycket vatten så orkar pumpen inte upp i tryck. Då kan den stå och gå i timmar eller tills någon råkar gå förbi.

Edit.
Om manometern inte fungerar kan det vara poäng att byta den. Den underlättar felsökning.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du får upp vatten låter det inte som att det är luft som är problemet. Vilket tryck har du på manometern när den pumpar oavbrutet? Och vilket tryck är det på manometern när tryckströmbrytaren slår ifrån? En tänkbar förklaring är att det är så lågt vatten i brunnen att pumpen inte orkar få upp trycket.

Där jag bor har vi ett gammalt och otillräckligt system för sommarvatten. När folk använder för mycket vatten så orkar pumpen inte upp i tryck. Då kan den stå och gå i timmar eller tills någon råkar gå förbi.

Edit.
Om manometern inte fungerar kan det vara poäng att byta den. Den underlättar felsökning.
Så ser manometern ut, kan jag bända loss glaset på något sätt och tömma den på vatten i väntan på nya manometern?

• Manometer monterad på ett rör, visa siffror och en visare på mätaren. Frågor om att ta bort glaset och tömma manometern på vatten.
    Skapa konto
A Avemo skrev:

Edit.
Provade att spola någon minut nu. Pumpen går och går men trycket är som vanligt för vattnet i huset. Då förstår jag inte hur det kan tyda på lågt vatten om det kommer lika mycket vatten som förväntat? Missar säkert något :)

Om pumpen är lite klent dimensionerad och tryckströmbrytaren står högt kan det bli att pumpen precis orkar pumpa upp till frånslagstrycket när nivån i brunnen är hög. Men när nivån är låg orkar den inte upp till frånslagstrycket. Då kan du ha normalt tryck i kranen med inte riktigt frånslagstryck. Och pumpen stannar aldrig.

En annan möjlighet är ju också att tryckströmbrytaren är dålig och ibland inte slår ifrån när den skall.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om pumpen är lite klent dimensionerad och tryckströmbrytaren står högt kan det bli att pumpen precis orkar pumpa upp till frånslagstrycket när nivån i brunnen är hög. Men när nivån är låg orkar den inte upp till frånslagstrycket. Då kan du ha normalt tryck i kranen med inte riktigt frånslagstryck. Och pumpen stannar aldrig.

En annan möjlighet är ju också att tryckströmbrytaren är dålig och ibland inte slår ifrån när den skall.
Tack! Kan jag kontrollera tryckströmbrytaren på något lämpligt sätt? Bifogar bild.

• En tryckströmbrytare med inställningsknapp och en koppling till en tryckmätare syns, mot en bakgrund av flera kablar.
    Skapa konto
  • Tryckströmbrytare med märkning XMP C06C2374N 6 BAR, justerskruv och anslutna kablar synliga.
    Skapa konto
F Farendag skrev:
Tack! Kan jag kontrollera tryckströmbrytaren på något lämpligt sätt? Bifogar bild.
Kontrollen är att titta vid vilket tryck den slår till och från. Är det en hydropress eller en hydrofor du har? Om det är en hydropress går det att kolla trycket med en däcktrycksmätare om du inte har en fungerande manometer.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kontrollen är att titta vid vilket tryck den slår till och från. Är det en hydropress eller en hydrofor du har? Om det är en hydropress går det att kolla trycket med en däcktrycksmätare om du inte har en fungerande manometer.
Jag har en hydropress, skulle jag tro. Den har en ventil på toppen i alla fall, kan ta en bild imorgon. Jag har dock aldrig kunnat pumpa den något, försökte för något år sen och har för mig att det var "omöjligt" att pumpa med en vanlig cykelpump. Kommer inte ihåg vad den visade för tryck.

A Avemo skrev:
Kollade ventilen på hydropressen nu. Det går knappt att pumpa i något och cykelpumpen ställer sig på 6 bar. Trycker jag in ventilen händer ingenting, ingen luft kommer ut, inget vatten.

F Farendag skrev:
F Farendag skrev:
Kollade ventilen på hydropressen nu. Det går knappt att pumpa i något och cykelpumpen ställer sig på 6 bar. Trycker jag in ventilen händer ingenting, ingen luft kommer ut, inget vatten.
Är trycket på noll och en kran öppen när du försöker pumpa in luft. Kärlet måste vara tomt på vatten. Har du otur så har blåsan klistrat sig fast inuti kärlet och täpper till mot ventilen. Då kan det vara svårt att få den att lossna, kan behövas ett stort tryck. Prova med att trycka i så mycket som möjligt och vänta 1 timma, kanske den ger sig. I övrigt så kan tryckströmbrytaren och det lilla röret vara full med skit som täpper till, så den inte arbetar som den ska. Är det skit i den, så kan det bli stopp mot tryck för att stoppa pumpen och när du stänger av pumpen så kan det pysa till baka och pumpen starta igen. Alla tryckisar jobbar på samma sätt och är lika i funktion. Här finns en beskrivning på hur man rensar. Denna är en ABB/CEWE, med att ta isär den du hareller rensa rör/hål på den jjälper nog för start/stopp

https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Trasig påfyllningsventil och trasig manometer. Det verkar finnas att göra med ditt pumpsystem. En manometer är ju enkel och billig att byta. Men något lär behöva göras åt hydropressen eller som minst luftventilen också.

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Trasig påfyllningsventil och trasig manometer. Det verkar finnas att göra med ditt pumpsystem. En manometer är ju enkel och billig att byta. Men något lär behöva göras åt hydropressen eller som minst luftventilen också.
Hade tänkt byta till den här manometern, https://www.jula.se/catalog/verktyg...handling/manometer-med-utvandig-ganga-023696/ . Men när jag kollar på bilden, är inte på lantstället nu, så ser det ju ut som att den befintliga manometern är integrerad i röret på något sätt, hur får jag bort den befintliga manometern?

Edit: bifogar bild lite uppifrån.

• Gammal manometer inbyggd i mässingsrör med rostig ventil och transparent skyddskåpa, visad från en något ovan vinkel.
    Skapa konto
F Farendag skrev:
Hade tänkt byta till den här manometern, [länk] . Men när jag kollar på bilden, är inte på lantstället nu, så ser det ju ut som att den befintliga manometern är integrerad i röret på något sätt, hur får jag bort den befintliga manometern?

Edit: bifogar bild lite uppifrån.
Din länk är för kompressor och fungerar inte. Men se vilken storlek det är på gängan, det finns både 8 och 10 mm hål i fördelningsröret, så är den nya med 8 mm, så köp en förstoring från 8 till 10 mm ( 8 mm invändigt och 10 mm utvändigt. Du kan ju lämna tillbaka om den inte behövs, sen ska du ha den här

https://www.jula.se/catalog/reservdelar/pumpar/maskindelar/givare/manometer-hydroforpump-r028649/

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.