Har kollat på ett hus med bergvärme där vattenmängden i borrhålet, 150 meter, var 0 liter/h enlig SGU's data, ett annat borrhål på 200 meter som gjordes samtidigt hade 120 liter/h och där stod det även att det fanns vattenförande sprickor på 160 respektive 190 meters djup.
Min fråga är om det kan stämma med 0 liter/h eller är det troligare att det är feltryck eller inget värde rapporterat från borrningen? Hur mycket påverkar vattenmängden värmepumpens effektivitet och finns det ett visst antal liter/h som hålet helst ska ge för värmepumpen?
Har ju sett värden på flera kubik/h om jag inte missminner mig.

0 låter snarare som ett saknat värde än ett faktiskt uppmätt värde. Siffran har bara akademisk betydelse - Det är ju inte en brunn man ska pumpa upp vatten ur. Oavsett flöde kommer hålet fyllas upp till omgivande grundvattennivå.

Det som kan vara positivt är om det är horisontella vattenrörelser nere i berget, men siffran borrfirman mäter upp säger ingenting om det.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
När man dimensionerar ett borrhål utgår man från att det inte är vattenförande. Skulle det vara det är det bara en bonus. Inget konstigt med 0-värde. De hittade helt enkelt troligen inget vatten.

Ok, tack för era svar, skönt att höra 👍

mexitegel mexitegel skrev:
När man dimensionerar ett borrhål utgår man från att det inte är vattenförande. Skulle det vara det är det bara en bonus. Inget konstigt med 0-värde. De hittade helt enkelt troligen inget vatten.
Menar du med bonus att värmepumpen kommer att få bättre verkningsgrad?

I IFB skrev:
Menar du med bonus att värmepumpen kommer att få bättre verkningsgrad?
Ja. Ett borrhål med rörligt vatten blir inte lika kallt. Verkningsgraden beror på skillnaden mellan kalla och varma sidan.

Men som sagt var ska inte "rörligt vatten" blandas ihop med den teoretiska mängd man hade kunnat pumpa upp ur hålet.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack, då förstår jag varför.
Påverkar det normalt sett SCOP-värdet med max några enstaka tiondelar?

Man brukar höfta till att varje grad varmare brine ger tre procentenheter bättre COP under normala förhållanden. Sen finns det såklart marginaleffekter om hålet blir för kallt eller om man kan slippa elpatron tack vare de där extra procenten.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Intressant!
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.