Jag är ordförande i en liten VA förening. VA föreningen har fått frågan om att avsluta två ytterligare fastigheter (E och F nedan)från en fastighetsägare som skall stycka av två tomter. Finns det något program eller formell som kan säkerställa att dimensionerna på vattenledningarna räcker i vår anläggning? Nedan beskriver jag läget med de två nya husen. De hus som matas i varje segment betecknar jag A,B, C, D, E, F. I detta fall har vi en 600 m lång 50 mm ledning, A, B,C,D,E,F som övergår i en 200 m lång 40 mm ledning B,C,D,E,F som övergår i en 100 m lång 32 mm ledning CDEF. Skulle det funka? Eller skall 32 mm bytas mot 40 mm funkar det??

• Gilla
Marive
  • Laddar…
B
Vad har du för tryck normalt i vattnet?

Jag måste kolla upp detta, föreningen är ansluten till kommunens system, på webben står det 5,5. - 6,5 bar

Om man antar ingångstryck 6 Bar, får man acceptabelt tyck i de nya husen om de ansluts till 32 mm ledningen? Eller behöver de bli anlutas till 40 mm ledning, eller det kanske inte heller blir acceptabelt tryck!

B
Trycket är inget problem. Men du får ju ett tryckfall som ökar ju mer du tappar. Om det är riktigt illa får de sätta en tryckstegringnspump.

Höjdskillnad spelar också in +/- 1 bar per 10 meter höjdskillnad om det skulle vara en faktor i detta tilfälle. Är en relativt lång ledningsdragning för övrigt. Risken för tryckfall är när vattnet används samtidigt och hur mycket per hushåll.Tryckstegring kan vara en lösning alt. gå upp til 40 mm om det blir ett problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.