Ser ju onekligen ut som Purusbrunn med vattenlås "Delta".
Hela vattenlåset bör lossa vid kraft som appliceras rakt upp!
https://www.purus.se/produkter/produkt/delta/

Hela vattenlåset bör lossa vid kraft som appliceras rakt upp!
https://www.purus.se/produkter/produkt/delta/

Jag hittade denna tråd när jag skulle göra rent mitt i lägenheten jag flyttade till och inte fick upp det. Det krävdes ganska mycket kraft rakt upp för att få det att lossna men det gick till slut, jag använde en S-krok som jag hakade fast under kanten och drog med hela kroppen. Bifogad bild visar hur det ser ut öppet, så "locket" sitter i två skåror på sidorna och måste takt upp i dom samt att det är två "flärpar" i bakkant som håller fast det i en skåra. Vid återmontering la jag i silikon i bakkant så packningen skulle ligga kvar när jag tryckte ner locket.
Tyvärr har man lagt ny matta utan att byta gammal brunn. Därför sitter nu en ring som håller mattan som sträcker sig en bit över vattenlåset. Jag vill inte ta bort den ringen med allt det kan innebära. Var det mycket gojs att rengöra när du fick bort vattenlåset?
Även om ringen sitter in en bit över påverkar det inte att få upp den i början, möjligen kan du lirka den förbi ringen när du väl har den uppe så långt.
Det krävdes ganska bra kraft och ett ordentligt ryck för att få ur den ur skåran i bakkant.
Tror inte någon haft uppe den förut, det var ganska mycket skit att göra rent. Men främst gjorde jag det för jag trodde det "läckte" luft och avloppslukt och efter jag tätade den så har jag ingen dålig lukt.
Det krävdes ganska bra kraft och ett ordentligt ryck för att få ur den ur skåran i bakkant.
Tror inte någon haft uppe den förut, det var ganska mycket skit att göra rent. Men främst gjorde jag det för jag trodde det "läckte" luft och avloppslukt och efter jag tätade den så har jag ingen dålig lukt.
Jag kanske ska göra ett försök igen. Jag har också avloppslukt som kanske beror på låset. Det finns nya lås att köpa men jag är rädd att förstöra nåt i brunnen så jag inte kan få dit ett vattenlås igen. Då blir det till att byta brunn och ytskikt antar jag. Tack för svar och inspiration till att prova igen!
Klicka här för att svara