Tjena. Har ett problem i min källare med fukt/vatten. De som bodde här innan hade ofta problem med vatten på golvet i källaren, det var okej för oss under sommaren men nu när regnperioden är här märker jag också av det. Då betongplattan utanför är gjuten högre än själva källargolvet kan jag förstå att det blivit problem. Jag har dragit ny fog runt dörrkarmen utvändigt, och det hjälpte till stor del, men löste inte allt. Nu har jag rivit bort dörrfoder, skrapat och städat bort att blött som legat där (mestadels lite blöt isolering) och ställt dit en avfuktare. Dock ser jag att vatten kryper någonstans ifrån. Någon som har tips på hur man enkelt kan åtgärda detta ?

• Fukt- och vattenskada vid dörrkarm i källare, med blött trä och isolering synligt, betongplatta utomhus är högre. Röd sopkvast i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv med vattenfläckar, avfuktare, skor vid dörren och hammare på golvet, dörrkarm utan foder, problem med fukt och vattenintrång.
    Skapa konto
Farstatjej90
Du kommer ju aldrig få det tätt om det är högre utanför och det regnar...

Du kanske kan ta upp ett hål i plattan utanför och ordna med någon slags dränering? Typ ett djupt hål fyllt med grus med nåt brunnslock över?🤔

• Gilla
Christopher McCullough
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:

Du kanske kan ta upp ett hål i plattan utanför och ordna med någon slags dränering? Typ ett djupt hål fyllt med grus med nåt brunnslock över?🤔

Du kanske kan ta upp ett hål i plattan utanför och ordna med någon slags dränering? Typ ett djupt hål fyllt med grus med nåt brunnslock öve
Jag har en brunn mitt på plattan utanför, med fall mot brunn som ska leda bort vatten. Ändå kommer det fukt in

J
Christopher McCullough Christopher McCullough skrev:
Tjena. Har ett problem i min källare med fukt/vatten. De som bodde här innan hade ofta problem med vatten på golvet i källaren, det var okej för oss under sommaren men nu när regnperioden är här märker jag också av det. Då betongplattan utanför är gjuten högre än själva källargolvet kan jag förstå att det blivit problem. Jag har dragit ny fog runt dörrkarmen utvändigt, och det hjälpte till stor del, men löste inte allt. Nu har jag rivit bort dörrfoder, skrapat och städat bort att blött som legat där (mestadels lite blöt isolering) och ställt dit en avfuktare. Dock ser jag att vatten kryper någonstans ifrån. Någon som har tips på hur man enkelt kan åtgärda detta ?
Har du bilder utifrån översikts bild samt anslutningarna vid tröskeln?

J Jansson69 skrev:
Har du bilder utifrån översikts bild samt anslutningarna vid tröskeln?

• Slitet golv med avloppsbrunn vid dörröppning, del av ett rum. Golvet är delvis fuktigt med några löv och lavar nära brunnen.
    Skapa konto
Farstatjej90
Har du testat att lägga några spelkulor på olika ställen på plattan? Hamnar dom i brunnen? Annars har du svaret där...

J
Oj, det kommer inte att hålla..
Du behöver gå upp dörren och gjuta en klack som dörren står på minst 30mm..

Sedan kan man bättra ytan på golvet så att vattenavrinningen bli bättre med att tex. slipa ytan så att den inte är så grovporig..

Samt kolla brunnens kapacitet så att det inte är igensatt i rören/brunnen.

Har du testat att lägga några spelkulor på olika ställen på plattan? Hamnar dom i brunnen? Annars har du svaret där...
Jag har kollat fall med vattenpass

J Jansson69 skrev:
Oj, det kommer inte att hålla..
Du behöver gå upp dörren och gjuta en klack som dörren står på minst 30mm..

Sedan kan man bättra ytan på golvet så att vattenavrinningen bli bättre med att tex. slipa ytan så att den inte är så grovporig..
Slipa till betongen är inget problem, men att flytta upp dörren är ett större projekt... Fan ingen enkel lösning då

J
Christopher McCullough Christopher McCullough skrev:
Slipa till betongen är inget problem, men att flytta upp dörren är ett större projekt... Fan ingen enkel lösning då
Din dörr kommer att ruttna bort om den står som den gör, samt inläckaget..

J Jansson69 skrev:
Din dörr kommer att ruttna bort om den står som den gör, samt inläckaget..
Sen har nog stått sådär i många år, så det kanske får bli ett projekt till våren att öppna upp och gjuta en klack

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
tommib
Och rensa brunnen.

Om det nu är löst med grusfyllt hål så blir det ju ändå ett fukttryck mot tröskeln. Det trista är att det inte är givet att det löser sig ens om du flyttar upp dörren. Betong är inte nödvändigt vattentätt, speciellt inte skarvar.

Eller pingis/tennisbollar

Jag skulle byta trätröskeln antingen till ek eller ersätta med en gjuten klack (så gjorde jag). Sedan kan man förhydra dörrens nedre del med plå, jobb för en plåtslagare.

tommib tommib skrev:
Och rensa brunnen.

Om det nu är löst med grusfyllt hål så blir det ju ändå ett fukttryck mot tröskeln. Det trista är att det inte är givet att det löser sig ens om du flyttar upp dörren. Betong är inte nödvändigt vattentätt, speciellt inte skarvar.
Brunnen är rensad, det är fastgjutet ett rör som leder bort vatten till dräneringen. Inget grus i brunnen, men i dräneringen är det ju makadam.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.