Med tanke på dina andra problem med pannan så kanske du har hittat en ledtråd här.
Om varmvattenberedaren i pannan läcker så fylls det ju hela tiden på med nytt kallt vatten och du får dåligt med varmvatten.
Känn på rören som går till pannan, det som är inkommande vatten till beredaren är det rör som är kallast. Om det finns en kran på det röret stäng den och se om mätaren slutar snurra.
Om varmvattenberedaren i pannan läcker så fylls det ju hela tiden på med nytt kallt vatten och du får dåligt med varmvatten.
Känn på rören som går till pannan, det som är inkommande vatten till beredaren är det rör som är kallast. Om det finns en kran på det röret stäng den och se om mätaren slutar snurra.
Fast jag vet inte vad som är beredaren i pannan. Pannan är bara en fyrkantig klump.danne_08 skrev:Med tanke på dina andra problem med pannan så kanske du har hittat en ledtråd här.
Om varmvattenberedaren i pannan läcker så fylls det ju hela tiden på med nytt kallt vatten och du får dåligt med varmvatten.
Känn på rören som går till pannan, det som är inkommande vatten till beredaren är det rör som är kallast. Om det finns en kran på det röret stäng den och se om mätaren slutar snurra.
Känn på alla rör som går till pannan, de som går till och från elementen är varma, det som är varmvatten till kranarna är också varmt i alla fall om du först spolar lite varmvatten, det rör som är kallt/kallast är inkommande kallvatten.
Hur är det med trycket i värmesystemet? Påfyllningsventilen till ett värmesystem kan läcka igenom vatten, då ökar trycket i värmesystemet konstant och övertrycket släpps ut genom säkerhetsventilen. Om man har så att det rinner ner i en golvbrunn från säkerhetsventilen är det ganska lätt att missa att det rinner konstant..
Du har antagligen ett öppet kärl på vinden. (i brist på synligt rött exp-kärl) Har du inget öppet rör som slutar vid golvet. Kanske dom som ev är längst ner till höger i bild?
Din inringade bild är ingen säkerhetsventil.
Ta lite bilder på det mesta så hittar vi säkert på din påfyllningsventil också. Det kan ju ev vara din inringade ventil, men det är svårt att se var den tar vägen.
Din inringade bild är ingen säkerhetsventil.
Ta lite bilder på det mesta så hittar vi säkert på din påfyllningsventil också. Det kan ju ev vara din inringade ventil, men det är svårt att se var den tar vägen.
Till 99% har TS öppet expansionskärl, sittande på vinden, med ett skvallerrör som antagligen mynnar ut i pannrummet. TS har ingen säkerhetsventil på värmekretsen, utan bara på tappvarmvattnet.
Jag tippar på att skvallerröret kommer ner till höger i bild, längst ner i bild har ett rör en liten böj detta rör är antagligen skvallerröret från expansionskärlet, det ser ut som om det är lite blött på golvet under skvallerröret.
Jag tippar på att skvallerröret kommer ner till höger i bild, längst ner i bild har ett rör en liten böj detta rör är antagligen skvallerröret från expansionskärlet, det ser ut som om det är lite blött på golvet under skvallerröret.
Såhär (letar bland gamla "före-renoveringsbilder)......
....ser expansionskärlet ut. Och yes, skvallerröret är det böjda röret till höger vid pannan. Men där kommer det inget vatten. Vattnet på golvet kommer från att det droppar lite från kranen i bild. En droppande kran ger givetvis ökat vattenförbrukning men kranen skulle droppa otroligt mycket för att resultera i 100 kubik ökad vattenförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
....ser expansionskärlet ut. Och yes, skvallerröret är det böjda röret till höger vid pannan. Men där kommer det inget vatten. Vattnet på golvet kommer från att det droppar lite från kranen i bild. En droppande kran ger givetvis ökat vattenförbrukning men kranen skulle droppa otroligt mycket för att resultera i 100 kubik ökad vattenförbrukning.
Det är länge sen den kranen frös sönder och kranen samt hela ledningen är bortplockad så där är det inget läckade. Jag kan inte jämföra med tidigare boende utan att gå väldigt långt tillbaka i tiden. När jag köpte huset så hade det stått tomt i ett år. Innan det var huset uthyrt under några år till en familj på 6-7 personer som ljög för kommunen om sin vattenförbrukning, när det uppdagades blev husägaren skyldig kommunen 30.000:-
Efter det ville de inte hyra ut huset igen utan sålde det istället och glad är jag för det eftersom huset är mitt nu.
Efter det ville de inte hyra ut huset igen utan sålde det istället och glad är jag för det eftersom huset är mitt nu.

