Hej!
Upptäckte nyss vatten på golvet i tvättstugan, visade sig att vatten sipprade långsamt längs med väggen, under ytskiktet (färg). Färg och spackel var fuktigt och gick att dra bort och då kunde jag se att det var en begränsad (om än rätt stor) yta som var fuktig, det var en tydlig kant där väggen slutade vara fuktig.
Misstänkte direkt rörgenomföringen som ni ser på fotot nedan:
Och mycket riktigt, när jag pillade bort färgen där också så ser jag att det sakta rinner en rännil med vatten:
Det gula man ser under röret är poröst och känns som något slags tätningsskum eller liknande.
Huset dränerades för 7-8 år sen. Några gånger tidigare har vi upptäckt vatten på golvet, men inte kopplat till att det kom från väggen utan snarare trott det var från tvättmaskinen, men det är bara ett fåtal gånger och relativt nyligen.
Hur löser jag detta enklast och bäst? Vad tror ni kan vara orsaken till att det börjat komma in vatten nu? Behöver jag gräva bort på utsidan av grundmuren och kolla hur det ser ut där, eller kan jag täta inifrån med något?
Tacksam för svar!
Upptäckte nyss vatten på golvet i tvättstugan, visade sig att vatten sipprade långsamt längs med väggen, under ytskiktet (färg). Färg och spackel var fuktigt och gick att dra bort och då kunde jag se att det var en begränsad (om än rätt stor) yta som var fuktig, det var en tydlig kant där väggen slutade vara fuktig.
Misstänkte direkt rörgenomföringen som ni ser på fotot nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och mycket riktigt, när jag pillade bort färgen där också så ser jag att det sakta rinner en rännil med vatten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gula man ser under röret är poröst och känns som något slags tätningsskum eller liknande.
Huset dränerades för 7-8 år sen. Några gånger tidigare har vi upptäckt vatten på golvet, men inte kopplat till att det kom från väggen utan snarare trott det var från tvättmaskinen, men det är bara ett fåtal gånger och relativt nyligen.
Hur löser jag detta enklast och bäst? Vad tror ni kan vara orsaken till att det börjat komma in vatten nu? Behöver jag gräva bort på utsidan av grundmuren och kolla hur det ser ut där, eller kan jag täta inifrån med något?
Tacksam för svar!
Jag skulle gissa på att det läcker in regnvatten utifrån där din fjärrvärme kommer in i huset. 
Skulle själva fjärrvärmen läcka blir det blött väldigt fort.
Är dragningen gjord med kulvert dom senaste åren (ventilerna skvallrar om det) så brukar man dra in hela den svarta manteln så den syns invändigt. Lätta lite på plastplåten och se om du ser någon svart ribbad yttermantel i plast från eventuell kulvert där under närmast väggen.
Skulle själva fjärrvärmen läcka blir det blött väldigt fort.
Är dragningen gjord med kulvert dom senaste åren (ventilerna skvallrar om det) så brukar man dra in hela den svarta manteln så den syns invändigt. Lätta lite på plastplåten och se om du ser någon svart ribbad yttermantel i plast från eventuell kulvert där under närmast väggen.
Nej, jag kan inte se någon svart yttermantel. Misstänker också regnvatten vid rörgenomföringen... Behöver jag gräva upp på utsidan av muren för att kontrollera tätningen, eller skulle det vara tillräckligt att täta inifrån?
Min plan är att täta inifrån med fogskum typ denna: http://www.pattex.se/gor-det-sjalv/produkter/fogskum/fogskum-universal.html för att få stopp på det "akuta" läckaget och sen gräva upp på utsidan och se till att täta där också. Vad tror du om det?
Vad använder man lämpligast för att täta genomföringen på utsidan? Fogskum där också?
Vad använder man lämpligast för att täta genomföringen på utsidan? Fogskum där också?
Visade sig vid närmre undersökning att det var läckage i fjärrvärmeanslutningen till servisledningen, fjärrvärmevattnet rann längs rörstammen in i huset. Så det blev Stockholm Exergis problem, de var snabba att komma ut och grävde upp gatan, så nu läcker det inte längre
.
Hej, tänkte se om jag kan få lyfta den här tråden. Vi har samma problem som TS hade i början av tråden dvs läckage in via genomföring. I vårt fall är det konstaterat "externt" läckage dvs det kommer in vatten utanpå den svarta skyddsröret. Detta händer endast i samband med snabb snösmältning eller långvarigt regnande. Vår plan är att gräva upp utvändigt och täta runt genomföringen. Frågorna är då: vad tätar man med? Några idéer? Kan/Ska man göra något mer i termer av att försöka leda bort vattnet - singel? Tacksam för alla förslag och idéer.
Hej!P Perka66 skrev:Hej, tänkte se om jag kan få lyfta den här tråden. Vi har samma problem som TS hade i början av tråden dvs läckage in via genomföring. I vårt fall är det konstaterat "externt" läckage dvs det kommer in vatten utanpå den svarta skyddsröret. Detta händer endast i samband med snabb snösmältning eller långvarigt regnande. Vår plan är att gräva upp utvändigt och täta runt genomföringen. Frågorna är då: vad tätar man med? Några idéer? Kan/Ska man göra något mer i termer av att försöka leda bort vattnet - singel? Tacksam för alla förslag och idéer.
Jag står också inför ett liknande problem. Hur löste du det?
Mvh
Klicka här för att svara