Har precis rivit väggar i äldre dusch i källare. Huset byggdes 1910. Duschen renoverades för ca 50 år sedan. När jag rev gipsväggen så hittade jag detta ”hål” rakt genom grundmuren. Frågan är om det kan räknas som dolt fel. Köpte huset för 4 år sedan. Som ni ser på bilden kan jag få in tumstocken 40 cm. Rakt ut till jorden. Man känner också hur det ”drar” från hålet. Gipsskivorna satt inte hela vägen ner mot golvet. Det var ca 2-3 cm öppet mot grundmuren med våtrumstapet hängande ner till golvet. Det troliga är väl att det stått vatten där och eroderat betongen? Detta var omöjligt för oss att se och besiktningsmannen hittade det inte heller. Kan det ha något att göra med brunnen utanför?
Ska ta hit en besiktningsman. Men skulle gärna höra vad någon här tror. Är själv inte så kunnig.
Ska ta hit en besiktningsman. Men skulle gärna höra vad någon här tror. Är själv inte så kunnig.
Nej på ett så gammalt hus är det nog bara att räkna med. Kan ju vara så att det var svårt att fylla kompakt nog om man bytt avloppsrör vid renoveringen. Dvs under åren har marken sjunkit lite, det är väl bara att peta in lite cement i hålet o vara glad?
Ja. Det var min första tanke och troligen det jag gör. Men att hålet är precis där duschen varit och det stod vatten där när jag tog bort väggen känns ändå som om det är orsaken. I övrigt är grundmuren intakt och torr. Om lösningen ändå kommer att vara att fylla igen hålet är det ju bara att tuta o köra. Vad är det i så fall bäst att fylla med?
Klicka här för att svara