Läs det finstilta i papperen från din leverantör. Det står antagligen en del om ditt ansvar och skyldigheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rollerolle22 skrev:
Jag är med på det. Jag är mest sugen på ansvarsfrågan. Var står det att man ansvarar för en läcka på kommunens rör och var står det vad som händer om man inte åtgärdar den.
Först, det är dina privata rör och inte kommunens. Dina rör börjar vid förbindelsepunkten som ligger nära fastighetsgränsen, alltså vid avstängningsventilen i gatan.

Juridiskt styrs detta av lagen om allmänna vattentjänster. Där regleras t ex i 13 § att förbindelsepunkten är gränsen där kommunens rör slutar och dina börjar.

Enligt 21 § får du inte använda en allmän va-anläggning på ett sätt som innebär att huvudmannen får svårt att uppfylla de krav som ställs på va-anläggningen och driften av den eller andra olägenheter för huvudmannen eller någon annan. Du får alltså inte släppa ut VA-huvudmannens vatten i marken utan att det passerar vattenmätaren.

Enligt 43 § så kan VA-huvudmannen stänga av ditt vatten om du inte sköter din del.

Här kan du läsa lagen om allmänna vattentjänster:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 36 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först, det är dina privata rör och inte kommunens. Dina rör börjar vid förbindelsepunkten som ligger nära fastighetsgränsen, alltså vid avstängningsventilen i gatan.

Juridiskt styrs detta av lagen om allmänna vattentjänster. Där regleras t ex i 13 § att förbindelsepunkten är gränsen där kommunens rör slutar och dina börjar.

Enligt 21 § får du inte använda en allmän va-anläggning på ett sätt som innebär att huvudmannen får svårt att uppfylla de krav som ställs på va-anläggningen och driften av den eller andra olägenheter för huvudmannen eller någon annan. Du får alltså inte släppa ut VA-huvudmannens vatten i marken utan att det passerar vattenmätaren.

Enligt 43 § så kan VA-huvudmannen stänga av ditt vatten om du inte sköter din del.

Här kan du läsa lagen om allmänna vattentjänster:

[länk]
Tack! Ska läsa. Pratade precis med Gbg stad igen och de kunde själva inte svara på hur jag kan vara ansvarig när det är deras mark. De sa att de som hyr tomträtten brukar betala men att de inte riktigt visste varför. Säkert så att det är mitt ansvar - jag har bara en förkärlek till att ifrågasätta. :)
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 32 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
R Rollerolle22 skrev:
Tack! Ska läsa. Pratade precis med Gbg stad igen och de kunde själva inte svara på hur jag kan vara ansvarig när det är deras mark. De sa att de som hyr tomträtten brukar betala men att de inte riktigt visste varför. Säkert så att det är mitt ansvar - jag har bara en förkärlek till att ifrågasätta. :)
Det regleras i 2 § (min fetstil):

"fastighetsägare: den som äger en fastighet inom en allmän va- anläggnings verksamhetsområde eller innehar sådan fast egendom med tomträtt, ständig besittningsrätt, fideikommissrätt eller på grund av testamentariskt förordnande,"

(Kan relatera till ifrågasättandet, det är ju därför jag känner till sådana här saker. En god grund för att lära sig saker.)
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det regleras i 2 § (min fetstil):

"fastighetsägare: den som äger en fastighet inom en allmän va- anläggnings verksamhetsområde eller innehar sådan fast egendom med tomträtt, ständig besittningsrätt, fideikommissrätt eller på grund av testamentariskt förordnande,"

(Kan relatera till ifrågasättandet, det är ju därför jag känner till sådana här saker. En god grund för att lära sig saker.)
Tack!!
 
Man undrar ju även vad det kan kosta när du låter vatten läcka ut före mätaren under lång tid. Kan tänka mig diverse straffavgifter om man skulle köra bevattning eller liknande inkopplat före mätaren. Nu vet du dessutom om det och det är dokumenterat så det är nog på sin plats att skyndsamt åtgärda. De kan ju i princip börja fakturera dig för läckaget...
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Finns ju även en risk för underminering. Kanske inte är så kul om det blir ett slukhål på garageinfarten.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Tack alla som svarar! :)

Jag var mest nyfiken på att höra om någon vet vad som händer om man inte gör det - sett mot det ansvaret man har. Tänker att många kanske inte har råd.

Läckan lagas på onsdag.
 
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
Tack! Ska läsa. Pratade precis med Gbg stad igen och de kunde själva inte svara på hur jag kan vara ansvarig när det är deras mark. De sa att de som hyr tomträtten brukar betala men att de inte riktigt visste varför. Säkert så att det är mitt ansvar - jag har bara en förkärlek till att ifrågasätta. :)
Låter som att du pratat med kontaktcentret eller någon VA-tekniker. Prova att ringa kommunjuristen istället om du vill diskutera juridik!
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
H
R Rollerolle22 skrev:
Tack alla som svarar! :)

Jag var mest nyfiken på att höra om någon vet vad som händer om man inte gör det - sett mot det ansvaret man har. Tänker att många kanske inte har råd.

Läckan lagas på onsdag.
Jag skulle ringa Hallo konsument eller ännu bättre en jurist t.ex. på Villaägarna, du får gratis råd om du är medlem.
Spontant tycker jag att det kommunen eftersom du ”hyr” marken, samtidigt som det krävs att man underhåller tomten. Å andra sidan ska väl kommunen också se till att marken och rör ska fungera. Spånar bara nu, prata med en jurist för att få klart besked vad som gäller.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
R Rollerolle22 skrev:
En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.

Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.

Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?

Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.
Du skulle snackat med de som grävde upp gatan, jag hade samma problem för några år sedan, kostade 8000:- för allt, inklusive PEX rör, och anslutning till vattenmätarkonsollen
...svart naturligtvis, men det tog en halv lördag för 2 man med grävmaskin.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du skulle snackat med de som grävde upp gatan, jag hade samma problem för några år sedan, kostade 8000:- för allt, inklusive PEX rör, och anslutning till vattenmätarkonsollen
...svart naturligtvis, men det tog en halv lördag för 2 man med grävmaskin.
Gjorde det. De vill ha ca 40 000 för att gräva, byta ut rör, lägga igen och sedan asfaltera min uppfart (bredda den något). Ungefär 5x3,5 meter. De sa att asfalten var ca 18 000 (allt svart). När de grävde upp gatan var de 2-3 man i två dagar (utan asfaltering). Rören låt på ca 2 m djupt
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
P
R Rollerolle22 skrev:
Gjorde det. De vill ha ca 40 000 för att gräva, byta ut rör, lägga igen och sedan asfaltera min uppfart (bredda den något). Ungefär 5x3,5 meter. De sa att asfalten var ca 18 000 (allt svart). När de grävde upp gatan var de 2-3 man i två dagar (utan asfaltering). Rören låt på ca 2 m djupt
Jag hade ungefär samma djup, asfalten var bara på kommunens sida.
Och det var väl 5-6 meter att gräva på vår tomt med grus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
hsd
Kilrain Kilrain skrev:
Det är inte kommunens rör.

Din tomt=dina rör=ditt ansvar.

Alltid trist när saker går sönder och kostar pengar, men sånt händer.
Det är ju gbg stafs mark, vilket de påpekat flera gånger ;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Det låter ju mycket rimligt att dom stänger av dig om du inte sköter det som är ditt ansvar.
Är det hans ansvar om han inte äger fastigheten där ledningarna i fråga ligger och förmodligen inte heller äger ledningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.