Hej

Jag köpte ett hus i december. Redan två veckor senare märkte jag att något inte stod rätt till på framsidan. Stenplattorna började ge sig, och det bildades en pöl med klart vatten som inte försvann.

Jag började gräva och upptäckte att marken var helt mättad med vatten – jag kunde trycka ner hela spaden i jorden med bara ett finger.

Jag kontaktade den tidigare ägaren (som av en tillfällighet jobbar med mark och anläggning). Han kom ut i februari och började gräva. Vi upptäckte då att det var ett läckage från ett färskvattenrör, som förmodligen pågått under lång tid. Han klippte röret, satte på en koppling och fyllde igen med jord.

Nu, ungefär åtta månader senare, har jag upptäckt mögel i källaren, på väggen som ligger på samma sida som läckan. Jag har mätt fukten i väggen, och den visar 100 % fuktighet.

Jag har rivit bort allt ytmaterial så att bara betongen är kvar, och har en fläkt och en avfuktare som går dygnet runt. Jag har även golvvärmen påslagen för att försöka torka ut väggen.

Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag, men de säger att jag måste vända mig till den förra ägaren, eftersom skadan verkar ha uppstått under hans tid och därmed bör täckas av hans försäkring.

Problemet är att om han lägger sig på tvären, verkar det som att jag får stå för allt själv.

Har någon varit med om något liknande?

Hur går man vidare i en sådan här situation, både för att få väggen att torka ordentligt och för att driva ärendet vidare om säljaren inte vill ta ansvar?

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

L Leafff skrev:
Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag, men de säger att jag måste vända mig till den förra ägaren, eftersom skadan verkar ha uppstått under hans tid och därmed bör täckas av hans försäkring.
När jag läser din beskrivning av händelseförloppet så verkar det hänt när du var ägare. Varför håller inte försäkringsbolaget med om det?

DE73 DE73 skrev:
När jag läser din beskrivning av händelseförloppet så verkar det hänt när du var ägare. Varför håller inte försäkringsbolaget med om det?
Det hände inom 30 dagar efter köp, då faller ansvaret på tidigare ägare.

Kan inte förra ägaren ta det på sin försäkring? Har du frågat? Du kanske kan erbjuda dig att betala självrisken.

DE73 DE73 skrev:
Kan inte förra ägaren ta det på sin försäkring? Har du frågat? Du kanske kan erbjuda dig att betala självrisken.
Har kontakt med honom så det återstår att se.
Vet du hur man åtgärdar ett sånt här problem, rent praktiskt när det gäller fukten?

S
L Leafff skrev:
Har kontakt med honom så det återstår att se.
Vet du hur man åtgärdar ett sånt här problem, rent praktiskt när det gäller fukten?
Steg ett är väl att fixa läckan. Vilket verkar vara gjort antar jag? Steg två är väl att få bort vattnet från husgrunden. Dränering/leda vattnet till en pumpgrop och pumpa bort vattnet ligger väl nära till hands.

S Sthlm_ skrev:
Steg ett är väl att fixa läckan. Vilket verkar vara gjort antar jag? Steg två är väl att få bort vattnet från husgrunden. Dränering/leda vattnet till en pumpgrop och pumpa bort vattnet ligger väl nära till hands.
Dom ska ha fixat dräneringen och materialet dom la tillbaka va hyfsat torr. Jag tror att väggen under den tid läckan pågick blev blöt och problemet är att få väggen torr. Jag har dock ingen erfarenhet av detta. Men det är min gissning efter efterforskning och samtal med mer kunniga. Men all tips och hjälp uppskattas!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.