Min 16 år gamla diskmaskin har inte tömt ut sig helt och disken har varit smutsig. Tog loss det jag kunde och försökte göra rent vid pumpen. Tog bort nån tråd som fastnat. Men efter detta fick jag felmeddelande e15 och kranen blinkade.
Kollade på plastskyddet under och det var vatten där och även runt om.
Vad gör jag nu? Kan detta torka upp eller ska jag anmäla till försäkringsbolaget?

• IMG_4468.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4469.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4470.jpeg
    Skapa konto
BirgitS
Blöt spånskiva brukar svälla och behöver därför bytas ut om det ska gå att få in/ut diskmaskinen framöver. Därför låter det som att det vore bra att kontakta försäkringsbolaget. Dock är det ju möjligt att åtgärderna efter åldersavdrag kostar mindre än självrisken, men det beror ju också på hur mycket vatten som har läckt ut, dvs. hur mycket som har blivit skadat.

• Gilla
Applemartini och 1 till
  • Laddar…
J
Vad ska du anmäla? De kommer inte att ersätta dig med något.

J Jorel03 skrev:
Vad ska du anmäla? De kommer inte att ersätta dig med något.
För att?

A Applemartini skrev:
För att?
det är för gammalt

du har nog inte fått tillbaka pumpen rätt därav översvämningen dvs du är orsaken till skadan. en skade tekniker ser detta.
verkar vara försummbart med vatten så bara låt det torka och fixa maskinen under tiden

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är för mig ett mysterium varför man istället för att snabbt som ögat torkar upp allt vatten för att minimera skadorna plockar fram mobilen och tar bilder.

• Gilla
  • Arg
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är för mig ett mysterium varför man istället för att snabbt som ögat torkar upp allt vatten för att minimera skadorna plockar fram mobilen och tar bilder.
försäkrings bedr...i

Röda skivan ser ut att sitta fristående från övriga golv, går det att lossa den och se hur det ser ut under? Med tanke på hur uppfuktad sidostycket är (blå) kan det gått ner mer vatten i golvet. 1777747851648.png
Skapa konto

• Gilla
Applemartini och 2 till
  • Laddar…
A Applemartini skrev:
Min 16 år gamla diskmaskin har inte tömt ut sig helt och disken har varit smutsig. Tog loss det jag kunde och försökte göra rent vid pumpen. Tog bort nån tråd som fastnat. Men efter detta fick jag felmeddelande e15 och kranen blinkade.
Vad gör jag nu? Kan detta torka upp eller ska jag anmäla till försäkringsbolaget?
Riv bort sparksocklarna och ställ dit en kupévärmare sen kan du kontakta försäkringsbolaget men det är ingen större skada för skivbiten under diskmaskinen går att byta ut.

• Gilla
Applemartini och 2 till
  • Laddar…
Du saknar ju läckageskyddet som man ska ha under de vitvaror som kan läcka.

Det är väl ett krav som alla försäkringsbolag har, så utan det blir det nog ingen ersättning

BirgitS
D Dilato skrev:

Det är väl ett krav som alla försäkringsbolag har, så utan det blir det nog ingen ersättning
Nu står det ju så här:
A Applemartini skrev:

• Gilla
Applemartini
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu står det ju så här:
😎 Det 1:a man blir blind på är ögonen.

• Haha
  • Gilla
Applemartini och 2 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:

Säg att man har och att det runnit bredvid.

Ser ungefär ut som hos mig och när vår diskmaskin från 2008 läkte.

https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-man-atgarda-en-vattenskada.557712/

Efter lång tids velande fram och tillbaka så kommer vi inte åtgärda detta, ingen lukt och det fula stommarna och golvet (parkett) syns ju inte.

Från försäkringsbolaget fick vi ca 4500 kr i kontantersättning.

Kontakta ditt försäkringsbolag, det värsta som kan hända är att de säger nej.

• Gilla
Applemartini
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.