Hej!
Vem är det som egentligen äger mätarskåpet?
Bor på landet på en gammal gård som nån gång blivit avstyckad, Så ladugård ej tillhör min fastighet längre utan grannens åkermark runt huset. Elmätarskåpet sitter kvar på ladugården.

Vem har "rätten" till servis och liknade. Kan jag välja med all rätt att flytta skåpet till min tomt? Abonnemanget står på min fastighet.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
E Emileliasson skrev:
Hej!
Vem är det som egentligen äger mätarskåpet?
Bor på landet på en gammal gård som nån gång blivit avstyckad, Så ladugård ej tillhör min fastighet längre utan grannens åkermark runt huset. Elmätarskåpet sitter kvar på ladugården.

Vem har "rätten" till servis och liknade. Kan jag välja med all rätt att flytta skåpet till min tomt? Abonnemanget står på min fastighet.
Är det avstyckat och mätaren står på den andra fastigheten är jag ganska säker på att du inte har rätten att beställa servisändring och flytt av mätarskåp. Kommer behöva antingen be den andra fastighetsägaren att göra det eller åtminstonde få någon typ av fullmakt är min tanke.
 
Och spelar det någon roll vart mätarskåpet rent fysiskt finns?

Är Du kanske rädd att nån snor det?
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och spelar det någon roll vart mätarskåpet rent fysiskt finns?

Är Du kanske rädd att nån snor det?
Det har betydelse för leveratören. De vill att mätaren skall stå på abbonemangets tomt. Sedan om man inte kommer överens med grannen kan problem uppstå då elskåpet behöver bytas exempelvis. Vem betalar ?

frågan är ju om grannen ex kan välja och "ta min ström' eftersom det står på hans mark. Då är ju min fastighet utan ström.
 
Den här frågan har varit uppe förr på forumet.

Mätarskåpet och huvudledningen tillhör abonnemanget, det vill säga dig. Servisledning och mätare tillhör elleverantören. Elleverantörerna har det som kallas ledningsrätt, så skåpet måste inte finnas på samma fastighet som abonnemanget. Vanligen gäller att det är den som vill ha prylarna flyttade som får bekosta det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Den här frågan har varit uppe förr på forumet.

Mätarskåpet och huvudledningen tillhör abonnemanget, det vill säga dig. Servisledning och mätare tillhör elleverantören. Elleverantörerna har det som kallas ledningsrätt, så skåpet måste inte finnas på samma fastighet som abonnemanget. Vanligen gäller att det är den som vill ha prylarna flyttade som får bekosta det.
This.

Bra sammanfattat :D

Även jag har mitt skåp på grannens skogsmark. Det verkar helt enkelt som att man hade det monterat på ledningsstolpen en gång i tiden. nu är stolpen avsågad men skåpet hänger kvar.

Om nån vill flytta det så får de såklart stå för kostnaden :)

Och nej grannen kan inte ta din ström. vem har satt det i ditt huvud? 🤣

Vem är leverantören som vill ha det flyttat? det är väl bara säga att de får flytta det om de vill men att de då får stå för kostnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
This.

Bra sammanfattat :D

Även jag har mitt skåp på grannens skogsmark. Det verkar helt enkelt som att man hade det monterat på ledningsstolpen en gång i tiden. nu är stolpen avsågad men skåpet hänger kvar.

Om nån vill flytta det så får de såklart stå för kostnaden :)

Och nej grannen kan inte ta din ström. vem har satt det i ditt huvud? 🤣

Vem är leverantören som vill ha det flyttat? det är väl bara säga att de får flytta det om de vill men att de då får stå för kostnaden
Det var kanske lite hårt formulerat av mig 🤣
Jag menar att exempelvis om grannen vill bygga en verkstad och börja använda ström i ladugården. Eftersom det kommer till hans tomt. Blir det jag eller han som får ordna nytt abbonemang och mätarskåp ?

Det här är ju extremfall såklart. Jag ska poängtera att jag och grannen kommer väl överens men frågan har vart uppe.
 
Som du beskriver det är det din granne som måste ordna nytt abonnemang. Det kan väl troligen i så fall samordnas så att ditt mätarskåp flyttas till din fastighet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E Emileliasson skrev:
Jag menar att exempelvis om grannen vill bygga en verkstad och börja använda ström i ladugården.
Om grannen vil börja använd el i byggnader där han idag inte använder el får han naturligtvis lösa det på lämpligt sätt. Detta har inget med dig, ditt elskåp eller ditt elabonnemang att göra.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Begär en flyttning av skåpet, då kommer troligen nätägaren att "bjuda" på ny servis och flyttning av mätaren och du får leja en elfirma till att flytta/sätta ett nytt mätarskåp och arbetet det medför.
Eftersom du måste blanda in en behörig ( nätägaren kräver att den som anmäler är behörig) för flytten så ta kontakt med en elfirma och låt dom sköta kontakten med nätägaren samt ge dig ett kostnadsförslag.
Flytten av mätaren skulle ha gjorts när tomten styckades av för varje ny tomt ska ha en egen matning.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Flytten av mätaren skulle ha gjorts när tomten styckades av för varje ny tomt ska ha en egen matning.
Om jag förstått rätt så har tomten egen matning. Det finns massor av ställen i landet där mätarskåpet sitter på annans fastighet.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Om jag förstått rätt så har tomten egen matning. Det finns massor av ställen i landet där mätarskåpet sitter på annans fastighet.
Det är länge sedan det blev "bestämt" att alla fastigheter ska ha sin egen matning. Och gör man en ändring så gäller dom nya reglerna.
Här är väl felet att det inte blev utfört när tomten styckades av.
 
foreman foreman skrev:
Om jag förstått rätt så har tomten egen matning. Det finns massor av ställen i landet där mätarskåpet sitter på annans fastighet.
Matningen har tillhört min tomt innan den blev avstyckad.

det har ju vart såhär i minst 30 år så det har ju inte vart nått problem för ägarna innan så har det väll inte skett. Men nu när jag äger stället vill man ju gärna att det ska va ordning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du får väl göra som elmont föreslagit då, ifall du är orolig. Men förbered dig på att en del av kostnaden antagligen kommer att hamna hos dig.

Men jag skulle inte oroa mig det minsta. Ingen kommer att straffa dig på något sätt om du låter det vara som det är.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och spelar det någon roll vart mätarskåpet rent fysiskt finns?

Är Du kanske rädd att nån snor det?
Dum kommentar!
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.