15 202 läst ·
103 svar
15k läst
103 svar
Vattenfall höjer elnätsavgiften saftigt från 1 Januari 2026
Fick samma om höjningen. Det blir dyra kW/h för mig då stugan är tom och ett elllement för vattenpumpen.D datpsu skrev:
Gör av med ca 75 -100 kW i månaden på vintern.Det är att ta hem på karusellen som missas på gungorna.
Och det är en fast kostnad och har inte med övriga kostnader att göra, som är det som ska gälla i dag.
Reagerade också på deras förklaring på ersättningen sänks då elpriserna sjunkit.D datpsu skrev:
För dig som har solceller och producerar egen el kommer energiersättningen att sänkas
med 2,8 öre till 10,4 öre per kWh eftersom elpriserna har sjunkit. Det blir ca 800 kr minus för min sålda el prognosen på återbetalning lika med betald anläggning får jag kanske inte uppleva under min livstid på på jorden. Solceller är till för den som har råd.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Ouch! Då ska jag inte klaga på Jämtkrafts höjning på ca. 3,5%
EDIT: Räknade fel, knappt 5% var det för mig med 20A
EDIT: Räknade fel, knappt 5% var det för mig med 20A
Redigerat:
I trakterna runt föräldragården så gräver dom ner elledningarna, En sträcka på närmare en mil plus alla ingrävningar till alla gårdar på åtskilliga mil till. De har sprängt och tryckt kabel i ett halvår.
Nuvarande distributionsnät byggdes helt nytt efter stormen 95 och strömavbrotten beror ytterst sällsynt på problem där.
Ingen förstår nyttan. Helt hål i huvudet om ni frågar mig.
Nuvarande distributionsnät byggdes helt nytt efter stormen 95 och strömavbrotten beror ytterst sällsynt på problem där.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 028 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 028 inlägg
Antagligen har de räknat på att det blir mer ekonomiskt på sikt; luftledningar kräver mer löpande underhåll än markkabel. Även i mina trakter försvinner fler och fler av de vackra 10 kV-luftledningarna (ej Vattenfall).mexitegel skrev:
I trakterna runt föräldragården så gräver dom ner elledningarna, En sträcka på närmare en mil plus alla ingrävningar till alla gårdar på åtskilliga mil till. De har sprängt och tryckt kabel i ett halvår.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
För mig med 16A huvudsäkring blir höjningen drygt 14 %. Från 5050:- till 5775:-.D datpsu skrev:
Överföringen höjs från 39 öre/kWh till 44,5 öre vilket motsvarar drygt 14 % det också.
Monopolsvin i farten igen! Kul att se att ett helstatligt företag föregår med gott exempel.
Elskatten sänks med knappt 10 öre kWh så det motverkar ju lite grann men Vattenfall tar givetvis varje tillfälle att roffa åt sig.
14 % är långt över inflationen.
Förra året hänvisade Mälarenergi till denna rapport, de måste dubbla nätkapaciteten till 2045 för att klara alla elektrifieringsprojekt som är på G. Lokalt kanske mycket mer än så. Så priserna måste upp!
Att trenden i verkligheten pekar åt andra hållet verkar inte beröra lika mycket.
https://www.energiforetagen.se/4917...ehov-2045---hur-stanger-vi-gapet-20230215.pdf
🤔
Att trenden i verkligheten pekar åt andra hållet verkar inte beröra lika mycket.
https://www.energiforetagen.se/4917...ehov-2045---hur-stanger-vi-gapet-20230215.pdf
🤔
Och ingen nätägare som inte kalkulerar med det som kan komma som plus i kassan. Det är kanske så att dom kalkulerar med var smärtgränen är för abbonenterna och det tar vi. Är lite som Vilda Västern det med fasta avgifter och effekttaxa verkar det som. Var och en ser om sitt hus och plånbok, på sitt sätt. Får vi inte in det vi vill ha på ettt sätt, så höjer på ett annat ställe.
Vi abbonenter sitter i slutändan med Svarte Petter och trumfen är hos nätägarna.
Vi abbonenter sitter i slutändan med Svarte Petter och trumfen är hos nätägarna.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Har också Vattenfall och går från ca 7000 till 8000 kr för 20A .. ca 14% här med alltså.. hade funderingar på att höja till 25 för att kunna ladda bilen snabbare, men det går ju en bit över 10000 kr... Lutar nog åt att sänka till 16A istället... 😄
Ja, det får man innerligt hoppas. Jag har dock väldigt svårt att se att nyttan underhållskostnaden för så pass nya luftledningar skulle motivera den investeringen redan nu.Magnus E K skrev:
Jag har en groende känsla av att man överinvesterar i iallafall 10kV-näten.