Hej,
Lade en beställning på el till nybyggt fritidshus i Roslagen. Gula rör grävdes ner i samband med grävningen för grunden. Det rör sig om två elkablar från befintlig stolpe (luftledningar) till två fastigheter, ett äldre hus med servitut på vår mark och vårt egna fritidshus. Det fanns två draggropar.När Vattenfall var där och drog så blandande de ihop rören i draggroparna och för att få el till huset valde de att lägga ett nytt rör med elkabel till elskåpet på husväggen. Jag har försökt nå dem för att få till en rättning av följande skäl
1) kabeln som går över jord går inte att gräva ner då det är starkström i den och sten i marken (inget grävande för hand)
2) Kabeln ligger fel för framtida grävarbeten - jag hade inte planerat att ha kablar över hela tomten.
Vattenfall har nu inte svarat på mina frågor sedan juli. Jag har även reklamerat utan att få svar.
Någon som varit i liknande situation? Vad gör jag?
Lade en beställning på el till nybyggt fritidshus i Roslagen. Gula rör grävdes ner i samband med grävningen för grunden. Det rör sig om två elkablar från befintlig stolpe (luftledningar) till två fastigheter, ett äldre hus med servitut på vår mark och vårt egna fritidshus. Det fanns två draggropar.När Vattenfall var där och drog så blandande de ihop rören i draggroparna och för att få el till huset valde de att lägga ett nytt rör med elkabel till elskåpet på husväggen. Jag har försökt nå dem för att få till en rättning av följande skäl
1) kabeln som går över jord går inte att gräva ner då det är starkström i den och sten i marken (inget grävande för hand)
2) Kabeln ligger fel för framtida grävarbeten - jag hade inte planerat att ha kablar över hela tomten.
Vattenfall har nu inte svarat på mina frågor sedan juli. Jag har även reklamerat utan att få svar.
Någon som varit i liknande situation? Vad gör jag?
Utan att veta mer så ser det enkelt ut att handgräva i det gamla diket och slänga ner röret med kabel samt gräva igen. Man har ju redan gjort det med tomrör?
Och vid kontakt med nätägare brukar den "rätta" vägen vara genom den installatör du använder. Installatören brukar ha en enkel väg till nätägaren för en dialog, medans "privatpersoner" ofta bara hamnar hos typ kundtjänst och kan ha mycket svårt att få vettig kommunikation med den avdelning som utför det praktiska arbetet.
Har kontakt med de som ska göra jobbet - de hänvisar till att de måste få OK från Vattenfall...jag ringer oavbrutet båda.E elmont skrev:Och vid kontakt med nätägare brukar den "rätta" vägen vara genom den installatör du använder. Installatören brukar ha en enkel väg till nätägaren för en dialog, medans "privatpersoner" ofta bara hamnar hos typ kundtjänst och kan ha mycket svårt att få vettig kommunikation med den avdelning som utför det praktiska arbetet.
Din installatör har högst troligt direktkontakt med berörd avdelning hos Vattenfall, låt honom "trycka på" lite. Den UE som ska göra jobbet gör naturligtvis inget utan en order från Vattenfall. Gör han det så får han troligen inte betalt för sin tjänst.P PHBOM skrev:
Ps
Hård mark brukar ordna sig med en rejäl korp
Min elinstallatör har gjort allt annat arbete och slutfakturerat...han har försökt sedan juli att "trycka på". Han gör nog några försök till, men han har tröttnat.E elmont skrev:Din installatör har högst troligt direktkontakt med berörd avdelning hos Vattenfall, låt honom "trycka på" lite. Den UE som ska göra jobbet gör naturligtvis inget utan en order från Vattenfall. Gör han det så får han troligen inte betalt för sin tjänst.
Ps
Hård mark brukar ordna sig med en rejäl korp![]()
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Tyvärr låter detta som Vattenfall, de är lika omöjliga i större projekt. Det kan ta år för dem att göra enkla saker som de är skyldiga att göra enligt koncessionen. Tyvärr skapar monopol en viss värdelöshet hos leverantören.
Du kan kanske anmäla att du tror att det finns en förbikopplad servis från mätaren, det brukar VF reagera snabbare på och när de ändå är ute och inspekterar. passa på att adressera det riktiga problemet.
Du kan kanske anmäla att du tror att det finns en förbikopplad servis från mätaren, det brukar VF reagera snabbare på och när de ändå är ute och inspekterar. passa på att adressera det riktiga problemet.
Klicka här för att svara