32 984 läst ·
460 svar
33k läst
460 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 791 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 791 inlägg
Vattenfall har ganska liknande upplägg som många mindre (ofta kommunala) elnätsbolag valt.
Vi har haft liknande nu i 3 år och det fungerar bra, visst det är dyrare än innan även för oss som bara förbrukar 7500kWh/år (effektpeak ~3kW/mån). Men det fungerar tillsammans med elbilsladdning, disk och tvätt mm. för oss är det matlagning tillsammans med värmepumpen som sätter vår peak varje månad.
Det finns ju de som har fått effekttariffer året runt och/eller dygnet runt och det måste ju helt värdelöst då det inte går undvika att leva utan el.
Vi har haft liknande nu i 3 år och det fungerar bra, visst det är dyrare än innan även för oss som bara förbrukar 7500kWh/år (effektpeak ~3kW/mån). Men det fungerar tillsammans med elbilsladdning, disk och tvätt mm. för oss är det matlagning tillsammans med värmepumpen som sätter vår peak varje månad.
Det finns ju de som har fått effekttariffer året runt och/eller dygnet runt och det måste ju helt värdelöst då det inte går undvika att leva utan el.
Var inte tanken att det inte ska bli dyrare för en ”normal” kund? 3 kW är ju inte onormalt alls om man har en on/off bergvärmepump. Våran tjoffar upp totala effekten till dryga 3 kW när den kör, och mitt i smällkalla vintern kan den utan problem köra en hel timme i taget. Så bara den kan lätt ge en effektpeak på 3kW under vintern utan att vi ens lagar mat samtidigt.U Utsliten och utdömd skrev:Vattenfall har ganska liknande upplägg som många mindre (ofta kommunala) elnätsbolag valt.
Nu ska vi precis byta till en inverterpump som väl borde ge jämnare last, men i de temperaturer då on/off-pumpen går i över en timme åt gången lär ju även en en inverterpump behöva gå upp på högvarv, och jag vet inte hur den beter sig när den värmer varmvatten. Förhoppningsvis drar den åtminstone lite mindre eftersom den är nyare.
Kan nog inte besvaras med ja eller nej, som i de flesta fall beror det på.S styren skrev:
För enskilda individer kan det skilja en hel del beroende på hur förbrukningen ser ut och ur mycket de kan anpassa sig, men det lär inte alltid vara det ena eller det andra bolaget som blir billigast. På samma sätt som det skiljer en hel del mellan kunderna hos ett och samma bolag. En del kunder har fått lägre näträkning med Ellevios effekttaxa, andra har fått högre.
Har inte räknat men med ett snabbt överlag tror jag exempelvis Vattenfall blivit dyrare än Ellevio med min nuvarande förbrukning, skaffar jag elbil är bedömningen att föhållandet varit det motsatta allt annat lika.
Citerar Hemmingway: "höglasttid vilket är vardagar 7-21 under månaderna nov-mars"A alfista skrev:Kan nog inte besvaras med ja eller nej, som i de flesta fall beror det på.
För enskilda individer kan det skilja en hel del beroende på hur förbrukningen ser ut och ur mycket de kan anpassa sig, men det lär inte alltid vara det ena eller det andra bolaget som blir billigast. På samma sätt som det skiljer en hel del mellan kunderna hos ett och samma bolag. En del kunder har fått lägre näträkning med Ellevios effekttaxa, andra har fått högre.
Har inte räknat men med ett snabbt överlag tror jag exempelvis Vattenfall blivit dyrare än Ellevio med min nuvarande förbrukning, skaffar jag elbil är bedömningen att föhållandet varit det motsatta allt annat lika.
Måste innbära att övriga månader är "fria" från detta. Men Vattenfall har redan räknat ut att det är mest kritiskt vintertid ( ledningsnät). Verkar förnuftigare.
Elnätsbolagen får inte ta ut mer pengar totalt pga detta så om vissar kunder får det dyrare måste andra få det billigare. Det här innebär inte på något sätt att de får tjäna mer pengar. På totalen ska det bli samma. Så något måste sänkas och det verkar bli överföringsavgiften.L lat skrev:
Ja, det är vintertid som det är mest effekt i elnäten. Då pågår all verksamhet som vanligt plus att uppvärmningen för hus och företag är igång. Sommartid försvinner uppvärmningen och Sverige har inte (än) en AC-peak som kompenserar sommartid. Många länder har pga av AC och kylning mer jämnt effektbehov under året.S styren skrev:
Som sagt och skrivet, jag verkar få dygt 700kr lägre nätavgift med effektavgifterna när jag för dessa vid årsskiftet. Inte 100% klart hur de utformas, men det kommer att likna hur Vattenfall har gjort.Hemingway skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 791 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 791 inlägg
Jo jag har gjort en plott med kostnad vs. årsförbrukning och lagt in kurvor för olika peak kW. Och med den kostnadsbilden som vi har (Telge nät) som är väldigt lik den Vattenfall presenterat, så får de som förbrukar mycket men kan hålla sin peak låg billigare per år (jämfört mot gamla prismodellen+ inflation).mrsnhp skrev:
Var inte tanken att det inte ska bli dyrare för en ”normal” kund? 3 kW är ju inte onormalt alls om man har en on/off bergvärmepump. Våran tjoffar upp totala effekten till dryga 3 kW när den kör, och mitt i smällkalla vintern kan den utan problem köra en hel timme i taget. Så bara den kan lätt ge en effektpeak på 3kW under vintern utan att vi ens lagar mat samtidigt.
Nu ska vi precis byta till en inverterpump som väl borde ge jämnare last, men i de temperaturer då on/off-pumpen går i över en timme åt gången lär ju även en en inverterpump behöva gå upp på högvarv, och jag vet inte hur den beter sig när den värmer varmvatten. Förhoppningsvis drar den åtminstone lite mindre eftersom den är nyare.
Baserat på förbrukningen sep -24 tom aug -25 skulle den här modellen ge mig ca 700 kr dyrare faktura årsvis, +/- en hundralapp baserat på om jag skulle ha enkeltariff eller tidstariff.
Åtminstone 200 av dessa beror på besökande gäster med elbil som tillåtits ladda under vad som sedan skulle bli höglasttid men enkelt hade kunnat styras bort från detta om det hade haft betydelse.
Så summa summarum kanske en 500-lapp dyrare utan några som helst åtgärder.
16A - sänks 10 kr
20A - höjs 15 kr
25A - höjs 30 kr
35A - sänks 20 kr
50A - sänks 30 kr
63A - sänks 35 kr
Överföringsavgiften sänks i samband med detta också, så det kompenserar till viss del för den pålagda effektavgiften.
Åtminstone 200 av dessa beror på besökande gäster med elbil som tillåtits ladda under vad som sedan skulle bli höglasttid men enkelt hade kunnat styras bort från detta om det hade haft betydelse.
Så summa summarum kanske en 500-lapp dyrare utan några som helst åtgärder.
Den justeras något. Beroende på mätarsäkring går den något upp eller ned. Följande siffor är på helåret:L lat skrev:
16A - sänks 10 kr
20A - höjs 15 kr
25A - höjs 30 kr
35A - sänks 20 kr
50A - sänks 30 kr
63A - sänks 35 kr
Har du räknat på vad det blir för din del? Om det blir dyrare eller billigare beror till stor del på hur din förbrukning ser ut.mrsnhp skrev:
Var inte tanken att det inte ska bli dyrare för en ”normal” kund? 3 kW är ju inte onormalt alls om man har en on/off bergvärmepump. Våran tjoffar upp totala effekten till dryga 3 kW när den kör, och mitt i smällkalla vintern kan den utan problem köra en hel timme i taget. Så bara den kan lätt ge en effektpeak på 3kW under vintern utan att vi ens lagar mat samtidigt.
Överföringsavgiften sänks i samband med detta också, så det kompenserar till viss del för den pålagda effektavgiften.
Det känns ändå lite orättvist om 3kW blir en "hög" peak. Villaägare med värmepump hamnar ju lätt där.U Utsliten och utdömd skrev:Jo jag har gjort en plott med kostnad vs. årsförbrukning och lagt in kurvor för olika peak kW. Och med den kostnadsbilden som vi har (Telge nät) som är väldigt lik den Vattenfall presenterat, så får de som förbrukar mycket men kan hålla sin peak låg billigare per år (jämfört mot gamla prismodellen+ inflation).
Jag tror att det kommer att landa i att vi helt enkelt struntar i effekttariffen och kör på som vanligt, så får elen helt enkelt bli dyrare. Jag vill kunna spela dataspel även på vintern, det är ju faktiskt då jag spelar mest. Speldatorn drar uppåt 500W när den tuffar igång ordentligt och ibland spelar vi båda två samtidigt på var sin. Kombinera det medn en bvp som värmer varmvatten för att den känner för det, och då är det redan rökt. Varför skulle jag då börja bry mig om ugn, diskmaskin och sånt? Orka.
Vi skaffar hellre ett batteri som kan jämna ut topparna. Det borde väl finnas batterier med någon sådan smart styrning.
Jag ska räkna när vi har fått inverterpumpen och sett hur den beter sig.tveksamt skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 791 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 791 inlägg
Vi har inverterpump och vid 0-grader drar den ca 0.8-1kw. Den har en maxeffekt på 3kw (9kw ut) och det drar den bara vid -17 och kallare, men det har vi sällan i Stockholm. Vi har en medeltemperatur i januari på typ -3 till -5 grader de senaste åren. Vi har begränsat att den bara gör varmvatten utanför tider för effektavgiften, då vi duschar på kvällar så är det sällan ett problem.mrsnhp skrev:
Det känns ändå lite orättvist om 3kW blir en "hög" peak. Villaägare med värmepump hamnar ju lätt där.
Jag tror att det kommer att landa i att vi helt enkelt struntar i effekttariffen och kör på som vanligt, så får elen helt enkelt bli dyrare. Jag vill kunna spela dataspel även på vintern, det är ju faktiskt då jag spelar mest. Speldatorn drar uppåt 500W när den tuffar igång ordentligt och ibland spelar vi båda två samtidigt på var sin. Kombinera det medn en bvp som värmer varmvatten för att den känner för det, och då är det redan rökt. Varför skulle jag då börja bry mig om ugn, diskmaskin och sånt? Orka.
Vi skaffar hellre ett batteri som kan jämna ut topparna. Det borde väl finnas batterier med någon sådan smart styrning.
Men brukar gå att ställa in eco eller tyst läge på många inverterpumpar som istället begränsar max kompressor hastighet till 70-80% för att hålla nere peakar (men då arbetar den ju längre istället)
mrsnhp skrev: