U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har inverterpump och vid 0-grader drar den ca 0.8-1kw. Den har en maxeffekt på 3kw (9kw ut) och det drar den bara vid -17 och kallare, men det har vi sällan i Stockholm. Vi har en medeltemperatur i januari på typ -3 till -5 grader de senaste åren. Vi har begränsat att den bara gör varmvatten utanför tider för effektavgiften, då vi duschar på kvällar så är det sällan ett problem.
Men brukar gå att ställa in eco eller tyst läge på många inverterpumpar som istället begränsar max kompressor hastighet till 70-80% för att hålla nere peakar (men då arbetar den ju längre istället)
Det låter ju bra, och vi bor också i Stockholm. Vad drar den när den gör varmvatten? Går den på full fart då?

Vårt hus är gammalt och dåligt isolerat, så on/off-pumpen tuggar på i flera timmar om dagen redan vid -5 🙁

S styren skrev:
Men Vattenfall har redan räknat ut att det är mest kritiskt vintertid ( ledningsnät). Verkar förnuftigare.
Förnuftigt? Kanske, men din fråga var ju vilket bolag som hade de sämre villkoren och det besvaras inte av ovanstående.
Med Vattenfall betalar man mer för topparna de månader de är som högst (samt dessutom högre överföringsavgift och fast avgift än Ellevio), men man slipper effekttaxan under de månader topparna är förhållandevis låga. För många lär besparingen på sommaren med Vattenfalls modell jämfört med Ellevios med råge ätas upp under vintern.

Man får skaffa pool om man har Vattenfall m a o för att maxa förtjänsten sommartid

A alfista skrev:
Förnuftigt? Kanske, men din fråga var ju vilket bolag som hade de sämre villkoren och det besvaras inte av ovanstående.
Med Vattenfall betalar man mer för topparna de månader de är som högst (samt dessutom högre överföringsavgift och fast avgift än Ellevio), men man slipper effekttaxan under de månader topparna är förhållandevis låga. För många lär besparingen på sommaren med Vattenfalls modell jämfört med Ellevios med råge ätas upp under vintern.
Men i snitt så blir det ungefär samma, skillnaden är att de som idag betalar mycket kommer att betala mindre och tvärtom. Detta då de som idag betalar lite ofta använder nätet precis lika mycket som de som har stor förbrukning - under de kritiska timmarna på dygnet som effekttariffen är tänkt att styra bort användning från.

• Gilla
styren
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men i snitt så blir det ungefär samma, skillnaden är att de som idag betalar mycket kommer att betala mindre och tvärtom. Detta då de som idag betalar lite ofta använder nätet precis lika mycket som de som har stor förbrukning - under de kritiska timmarna på dygnet som effekttariffen är tänkt att styra bort användning från.
Både Ellevios och Vattenfalls modell syftar till samma sak, så ja, och inom respektive kundkollektiv lär det som du säger bli ungefär samma i snitt, och för flertalet blir skillnaden mellan att vara kund hos det ena eller det andra bolaget knappast speciellt stor.
Men det kan trots det slå ganska olika för vissa grupper som jag tolkar det. Elbilsägare hos Vattenfall som laddar på natten borde exempelvis kunna ladda så säkringarna glöder med medan det med Ellevio är betydligt svårare att ladda utan att det inverkar på effekttaxan.
Företagen verkar helt enkelt ha prioriterat lite olika mellan vilka typer av förbrukning de vill upmuntra eller avskräcka ifrån. Kanske beroende på förhållanden som var i landet de huvudsakligen har sina kunder, hur nuvarande förbrukning ser ut i snitt, vilka marginaler de har i sina nät, fördelning mellan stad och landsbygd etc
Oavsett ser jag inte att man kan säga att Ellevio har sämre villkor än Vattenfall eller vice versa, båda har sina för respektive nackdelar för kunderna.

• Gilla
DaLundh och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
n justeras något. Beroende på mätarsäkring går den något upp eller ned. Följande siffor är på helåret:
16A - sänks 10 kr
20A - höjs 15 kr
25A - höjs 30 kr
35A - sänks 20 kr
50A - sänks 30 kr
63A - sänks 35 kr
Vilket skämt!!!

Avrundar de till hela kilowatt när de räknat ut medelvärdet? Isåfall matematiskt eller bara uppåt? Tex 3,45kW i genomsnittspeak, blir 3 eller 4 kW effekttaxa?

Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Min 10e högsta effekttopp under höglasttid i aug var på 1.725kWh/h.

Köpte 1070kWh. Har inga solceller eller batteri.

[länk]
Varför är detta intressant i denna tråd? Vattenfall verkar inte ta ut effektavgift i Augusti, och tittar inte på tionde högsta utan genomsnittet av de fem högsta.

Attitudeswe
B bhus2021 skrev:
Varför är detta intressant i denna tråd? Vattenfall verkar inte ta ut effektavgift i Augusti, och tittar inte på tionde högsta utan genomsnittet av de fem högsta.
Anstränger man sig så borde man kunna få de fem högsta att vara på samma nivå som den tionde högsta när man ej anstränger sig?

I mars var min 5e högsta 3.152kWh/h (ingen av de 9 högsta var vid matlagning) Direktverkande, VVB och LLVP:

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L198

L lat skrev:
Vilket skämt!!!
Är det så avgörande?

Hemingway Hemingway skrev:
Ja, det är vintertid som det är mest effekt i elnäten. Då pågår all verksamhet som vanligt plus att uppvärmningen för hus och företag är igång. Sommartid försvinner uppvärmningen och Sverige har inte (än) en AC-peak som kompenserar sommartid. Många länder har pga av AC och kylning mer jämnt effektbehov under året.
Ac drar ju också generellt sett väldigt lite i Sverige då vi sällan har extrema temperaturer.

N
Om det blir denna modell Vattenfall kommer att använda bekräftas det jag tänkt hela tiden - effektavgiften är inget att oroa sig för.
Tycker Vattenfall valt en ganska "snäll" variant måste jag säga. Nu kör de ju ett test med ett antal kunder så man får väl hoppas att det blir denna modell som kommer att gälla även efter testets genomförande.

• Gilla
tracker och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
U Utsliten och utdömd skrev:
då det inte går undvika att leva utan el.
Jodå, det undviker jag konstant, utom när det är strömavbrott. 😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
mrsnhp mrsnhp skrev:
Speldatorn drar uppåt 500W när den tuffar igång ordentligt och ibland spelar vi båda två samtidigt på var sin. Kombinera det medn en bvp som värmer varmvatten för att den känner för det, och då är det redan rökt. Varför skulle jag då börja bry mig om ugn, diskmaskin och sånt? Orka.
Går det att styra så att bergvärmepumpen inte värmer vatten när ni lagar mat eller spelar?

Varför du ska bry dig om det kan vara du svara på, men det kanske kan spara en liten slant utan att det påverkar er alla i praktiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.