33 325 läst ·
460 svar
33k läst
460 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
Du får be elbilsgästerna besöka under perioden April-Oktober då det inte är någon effektavgift eller högpristarriff.Eller servera elbilsladdande gäster ett 100:- billligare vin.tveksamt skrev:
Måste korrigera mig själv lite, jag hittade ett fel som slog en timme åt fel håll.
Med given förbrukning hade den nya modellen kostat mig ca 600 +/- 100 kr mer.
Fortfarande är 2-300 kr beroende på besökande elbil som enkelt hade gjorts annorlunda om effektavgiften varit i bruk.
Så 3-400 kr dyrare utan åtgärder för min del.
Jag har haft effektavgift via ellevio ett bra tag nu. Intuitivt kan man konstatera att stora, slösande hushåll, , stora säkringar, gärna med ett par tre elbilar gynnas. Kanske med årsförbrukning på över 27.000 kWh och uppåt.Fairlane skrev:
Menar du Vattenfalls algoritm då eller någon annan?
Vad har man misslyckats med den nya effektavgiften? Den har ju knappt påbörjats så lite tidigt att utvärdera kanske? Visar sig en modell fungerar dåligt finns det ju inget som hindrar att den ändras.
Laddning av elbilar en sak ja, det finns fler. Man vill helt enkelt få ner topplasten i nätet, ungefär som att man hellre vill att trafiken sprids över flera timmar än att alla ska åka exakt samtidigt så man måste dimensionera för det.
Dom som missgynnas är små hushåll, som redan åtgärdat sina fastigheter, och som förbrukar runt 10.000 kWh per år. Gärna kompletterat med solceller, värmepump osv.
Allt ovan kommer att ses via statistik om tex ett år.
Slutligen; tack för att du förklarar självklarherter!👍
Eller bara skjuta upp laddningen till kl 21 istället för att börja kl 19. Jag ser noll problem med den aspekten.B bhus2021 skrev:
styrenS styren skrev:Jag har haft effektavgift via ellevio ett bra tag nu. Intuitivt kan man konstatera att stora, slösande hushåll, , stora säkringar, gärna med ett par tre elbilar gynnas. Kanske med årsförbrukning på över 27.000 kWh och uppåt.
Dom som missgynnas är små hushåll, som redan åtgärdat sina fastigheter, och som förbrukar runt 10.000 kWh per år. Gärna kompletterat med solceller, värmepump osv.
Allt ovan kommer att ses via statistik om tex ett år.
Slutligen; tack för att du förklarar självklarherter!👍
Du ” har haft effektavgift via ellevio ett bra tag nu” men det kommer ju rimligen att ta flera år innan vi kan se resultatet av effektavgifterna som skall vara införda jan 2027.
Det som pågår nu är en period med införande och tester av hur effektavgifterna påverkar effektflödet i elnäten.
Målet med effektavgifterna till privatpersoner, är att hålla nere de framtida kostnadsökningarna för distributionsnäten. Detta genom att debitera de som genom effekttoppar skapar behov av ombyggnad/utbyggnad.
Jag är positiv till att vi kan hålla nere de framtida kostnadsökningarna för elnäten. Detta genom att undvika onödig ombyggnad av befintliga elnät.
Energimarknadsinspektionen förväntar sig att sättet att debitera effektavgiften, kommer att justeras allteftersom vi elanvändare anpassar oss och utjämnar flödet i elnäten. Kostnaden för att nyttja elnäten kommer naturligtvis att variera mellan de olika elnätbolagen eftersom elnäten är olika stora och ibland så består näten mest av stadsbebyggelse.
Rimligen så kommer införandet även att justera förhållandet mellan storkonsument och den som inte använder mycket elenergi distribuerat genom elnäten.
Dessutom så finns ju en nedre gräns hur lågt debiteringen för tillgång (anslutning) elnätet kan bli, för den som minskar sin elanvändning. Elnätskostnaden kommer inte att kunna minskas linjärt ned till noll.
Jag tillhör de som minskat husets elkraftbehov som jag skrev i inlägg #49 här i tråden. När jag köpte huset 1994 användes ca 42 600 kWh/är, senaste 12 månadsperiod 13 757 kWh och anser mig inte som förlorare genom det. Jag räknar även med att kunna sänka årsenergibehovet av el ca 1 000–2 000 kWh/år den närmaste tiden, detta utan att lägga till solceller.
Som jag skrev i inlägget så har jag ännu inte effektavgift men är inte speciellt orolig när effektavgift införs för min del.
Redigerat:
MartinM Martin Lundmark skrev:styren
Du ” har haft effektavgift via ellevio ett bra tag nu” men det kommer ju rimligen att ta flera år innan vi kan se resultatet av effektavgifterna som skall vara införda jan 2027.
Det som pågår nu är en period med införande och tester av hur effektavgifterna påverkar effektflödet i elnäten.
Målet med effektavgifterna till privatpersoner, är att hålla nere de framtida kostnadsökningarna för distributionsnäten. Detta genom att debitera de som genom effekttoppar skapar behov av ombyggnad/utbyggnad.
Jag är positiv till att vi kan hålla nere de framtida kostnadsökningarna för elnäten. Detta genom att undvika onödig ombyggnad av befintliga elnät.
Energimarknadsinspektionen förväntar sig att sättet att debitera effektavgiften, kommer att justeras allteftersom vi elanvändare anpassar oss och utjämnar flödet i elnäten. Kostnaden för att nyttja elnäten kommer naturligtvis att variera mellan de olika elnätbolagen eftersom elnäten är olika stora och ibland så består näten mest av stadsbebyggelse.
Rimligen så kommer införandet även att justera förhållandet mellan storkonsument och den som inte använder mycket elenergi distribuerat genom elnäten.
Dessutom så finns ju en nedre gräns hur lågt debiteringen för tillgång (anslutning) elnätet kan bli, för den som minskar sin elanvändning. Elnätskostnaden kommer inte att kunna minskas linjärt ned till noll.
Jag tillhör de som minskat husets elkraftbehov som jag skrev i inlägg #49 här i tråden. När jag köpte huset 1994 användes ca 42 600 kWh/är, senaste 12 månadsperiod 13 757 kWh och anser mig inte som förlorare genom det. Jag räknar även med att kunna sänka årsenergibehovet av el ca 1 000–2 000 kWh/år den närmaste tiden, detta utan att lägga till solceller.
Som jag skrev i inlägget så har jag ännu inte effektavgift men är inte speciellt orolig när effektavgift införs för min del.
Har redan läst ditt inlägg om din inverterstyrda vp. Bra gjort att inbespara 42.600 kWh/år till 13,757 kWh/år. När du kommer ner till 10.000 som jag så börjar du betecknas som lågkonsument. 😀
Det skall bli intressant att höra dig rapportera om dina siffror när det blir dax. Till skillnad från dig så baserar jag mycket på intuition och trender i min egen förbrukning/resultat. Skall bli intressant att få dina exakta siffror vetenskapligt framlagda!
Säker på det? Jag har förbrukning under 10000 kWh, solceller och värmepump (FLVP så jag är beroende av elpatron delar av året). Så här långt i år har mina elräkningar med Ellevio varit 5 kr lägre än samma period föregående år (d v s innan effekttaxa), men då har jag haft lite högre förbrukning i år.S styren skrev:
Kanske skall vara lite försiktig med det...S styren skrev:
Gratulerar!A alfista skrev:Säker på det? Jag har förbrukning under 10000 kWh, solceller och värmepump (FLVP så jag är beroende av elpatron delar av året). Så här långt i år har mina elräkningar med Ellevio varit 5 kr lägre än samma period föregående år (d v s innan effekttaxa), men då har jag haft lite högre förbrukning i år.
Kanske skall vara lite försiktig med det...
Det handlar ju om miljoner hem med olika förutsättningar- därav olika resultat. Man kan inte slå varandra i huvudet med sina resultat, eftersom dessa är individuella- men det verkar inte hindra dig. 😉
Komentaren om "baserat på intuition", handlade om två saker. Först som en komplimang till Martin L som har en vetenskaplig aproach. Sedan som en taktisk grej för att inte bli nermejad av sådana som dig t.ex med petimeterargument. 😉
Slutligen så tas i praktiken alla stora beslut med hjälp av intuition. Det går inte att räkna fram.
Beror väl på typen av besök. Stannas det över natt kvittar det nog men för att hälsa på lite under dagen och sen kunna ladda en timme eller två innan avfärd kan det vara ett problem (inte minst med småbarn spelar två timmar senare läggning stor roll).tveksamt skrev:
Javisst, jag har full förståelse för att mina siffror kan upplevas som störande för den som fått höjda näträkningar, det finns garanterat de som drabbats hårt.S styren skrev:
Men nu gällde det att mina förutsättningar på pricken är just de som du pekade ut som missgynnade, så även om jag bara presenterar en datapunkt så tvivlar jag på att snittet bland de kunder som passar in på din beskrivning skulle fått en avsevärd kostnadsökning. Med relativt låg total förbrukning minskar ju utrymmet för variation.
Och går det jämnt ut för mig bör exempelvis många med en effektiv bergvärmepump fått sänkta räkningar då de inte nyttjar elpatron i samma utsträckning, så även om inte mina siffror representerar snittet så sticker de sannolikt inte ut.
Någon som sett något om effekttaxan för utmatad el? den borde rimligen vara tvärtom mot den för konsumerad el. Dvs ingen effekttaxa på såld el under Nov-Mars då den stöttar den lokalt höga konsumtionen, men däremot effekttaxa dagtid under April-Okt för utgående el då den inte behövs i den lokala konsumtionen utan måste transporteras bort?
Absolut, för andra kan det vara annorlunda, jag talar utifrån mitt eget perspektiv, de jag rimligen kan se hälsa på oss på det viset att de ska behöva ladda bilen är enkelt att hantera.E Emil.P skrev:
S styren skrev:Gratulerar!
Det handlar ju om miljoner hem med olika förutsättningar- därav olika resultat. Man kan inte slå varandra i huvudet med sina resultat, eftersom dessa är individuella- men det verkar inte hindra dig. 😉
Komentaren om "baserat på intuition", handlade om två saker. Först som en komplimang till Martin L som har en vetenskaplig aproach. Sedan som en taktisk grej för att inte bli nermejad av sådana som dig t.ex med petimeterargument. 😉
Slutligen så tas i praktiken alla stora beslut med hjälp av intuition. Det går inte att räkna fram.
Hej styren och alfistaA alfista skrev:Javisst, jag har full förståelse för att mina siffror kan upplevas som störande för den som fått höjda näträkningar, det finns garanterat de som drabbats hårt.
Men nu gällde det att mina förutsättningar på pricken är just de som du pekade ut som missgynnade, så även om jag bara presenterar en datapunkt så tvivlar jag på att snittet bland de kunder som passar in på din beskrivning skulle fått en avsevärd kostnadsökning. Med relativt låg total förbrukning minskar ju utrymmet för variation.
Och går det jämnt ut för mig bör exempelvis många med en effektiv bergvärmepump fått sänkta räkningar då de inte nyttjar elpatron i samma utsträckning, så även om inte mina siffror representerar snittet så sticker de sannolikt inte ut.
Naturligtvis så är förutsättningarna olika gällande hus, bostadsort, elnät etc.
När jag köpte huset 1994 så valdes det med omsorg för att erbjuda ett trivsamt boende under lång tid till låga kostnader, även som pensionär.
Jag har dessutom haft nytta av elkraftkunskaper vid val av lösningar, och har under flera år försökt att berätta för andra hur jag gjort. Under många år utan större respons.
Det har varit ett focus på att sänka elenergianvändningen till huset medans toppeffektbehovet har man många gånger struntat i vid val av tekniklösningar för t.ex. uppvärmning. Även om vi under många år vetat att det kostar att bygga distributionsnät till villor som kan överföra hög effekt utan att orsaka spänningsvariation och effektförluster.
Där sätter bland annat elbastu, elbilsladdning och inmatning av effekt från egna solceller ett extra stort krav på elnäten. Speciellt om det sker i kombination med styrning efter timpriser gällande elenergin.
Man kan styra och hantera hur man använder sin elenergi och eleffekt via elnätet men man har naturligtvis en begränsning att kostnaderna inte kan drivas ned till noll.
Hej bhus2021B bhus2021 skrev:Någon som sett något om effekttaxan för utmatad el? den borde rimligen vara tvärtom mot den för konsumerad el. Dvs ingen effekttaxa på såld el under Nov-Mars då den stöttar den lokalt höga konsumtionen, men däremot effekttaxa dagtid under April-Okt för utgående el då den inte behövs i den lokala konsumtionen utan måste transporteras bort?
Så här skriver Energimarknadsinspektionen som svar på frågan- Solceller i kombination med effektavgift-hur fungerar det?; ”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift.
Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el.
Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/fragor-och-svar-om-effektavgift
Belastningen i distributionsnäten till villor innebär inte bara effektförluster utan handlar oftare om spänningsvariationer.
Spänningsfall i ett elnät uppstår i effektriktningen. När det gäller inmatning av effekt från solceller till elnätet så är effektriktningen (och spänningsfallet) det omvända gentemot vid effektuttag till villa.
Spänningsregleringen sker en transformatornivå upp i distributionsnätet. Eftersom inmatning av solcellseffekt varierar både till storlek och tidpunkt i olika delar av distributionsnätet så blir spridningen av spänningsnivån större i ett elnät med solcellsinmatning, och dessutom svårare att styra att spänningen är inom toleransen vid alla villorna.
Det vore utmärkt om de som har erfarenheter av ”Solceller i kombination med effektavgift” skulle skriva kunna här och berätta.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 828 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 828 inlägg
hos oss så är det ingen taxa för detB bhus2021 skrev:Någon som sett något om effekttaxan för utmatad el? den borde rimligen vara tvärtom mot den för konsumerad el. Dvs ingen effekttaxa på såld el under Nov-Mars då den stöttar den lokalt höga konsumtionen, men däremot effekttaxa dagtid under April-Okt för utgående el då den inte behövs i den lokala konsumtionen utan måste transporteras bort?
Däremot så sker en begränsning när föranmälan om solceller görs. Är det redan många i området som har solceller kan man få ett nej av nätägaren pga av flaskhalsar i nätet.