33 050 läst ·
460 svar
33k läst
460 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
Deras tidstariff skulle med mina senaste 12 mån kosta 2679kr för överföringen, men enkeltariffen hela 3529kr.Attitudeswe skrev:
https://github.com/sander-visser/py-playground/commit/955942c338d961062386cbefec0bad265405d23f
Vi får se vad den nya pumpen kan (Nibe S-1256), den installeras på tisdag och jag har inte läst manualen än. Man vill ju in och pilla på menyerna samtidigt.Fairlane skrev:
Hej mrsnhpmrsnhp skrev:
Nu ska vi precis byta till en inverterpump som väl borde ge jämnare last, men i de temperaturer då on/off-pumpen går i över en timme åt gången lär ju även en en inverterpump behöva gå upp på högvarv, och jag vet inte hur den beter sig när den värmer varmvatten. Förhoppningsvis drar den åtminstone lite mindre eftersom den är nyare.
Jag har sedan 2007 en bergvärmepump med inverter som levererar värme och varmvatten. Den behöver en ineffekt på ca 75W per gradskillnad i temperatur inne ute.
Det innebär att vid -20 grader i utetemperatur så behöver den ca 2 850 W i genomsnitt för att hålla värme och varmvatten. Jag har ingen elbil eller solceller och ännu inte effektavgift (i elprisområde 1) men är inte speciellt orolig när effektavgift införs för min del
Intervallet till dess utetemperaturen sjunkit till ca 5 plusgrader utomhus så går den on/off, Blir det kallare så går den kontinuerligt med ca 1 kW som lägsta effekt. Den startar då mjukt utan strömspik eller effekttopp. Den klarar sig utan elspets även om det blir 30 minusgrader, eller t.o.m. kallare.
När den tillverkar varmvatten så kopplas uppvärmning en bort med en växelventil och eftersom huset magasinerar värmen så märks inte detta uppehåll. Den kalla vinterperioden så innebär därför inte varmvattenproduktion någon större skillnad i effektbehov.
Ca tre sommarmånader behöver jag ingen värmeproduktion bara varmvatten (med legionellakörning var 16:e dag). Har satt in frikyla, som kan hålla innetemperaturen på ca 21–24 grader inomhus även om utetemperatiren var uppe i 32 grader.
Driften av frikylan kräver ca 10 W till fläkten och ca 15W till cirkulationspumpen.
För mig är satsningen på bergvärmen förutom vinsten med lägre elenergianvändning även en hantering av AC varma sommardagar (till en låg driftskostnad) och dessutom effektavgiften
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack, intressant att höra hur den funkar i praktiken!M Martin Lundmark skrev:Hej mrsnhp
Jag har sedan 2007 en bergvärmepump med inverter som levererar värme och varmvatten. Den behöver en ineffekt på ca 75W per gradskillnad i temperatur inne ute.
Det innebär att vid -20 grader i utetemperatur så behöver den ca 2 850 W i genomsnitt för att hålla värme och varmvatten. Jag har ingen elbil eller solceller och ännu inte effektavgift (i elprisområde 1) men är inte speciellt orolig när effektavgift införs för min del
Intervallet till dess utetemperaturen sjunkit till ca 5 plusgrader utomhus så går den on/off, Blir det kallare så går den kontinuerligt med ca 1 kW som lägsta effekt. Den startar då mjukt utan strömspik eller effekttopp. Den klarar sig utan elspets även om det blir 30 minusgrader.
När den tillverkar varmvatten så kopplas uppvärmning en bort med en växelventil och eftersom huset magasinerar värmen så märks inte detta uppehåll. Den kalla vinterperioden så innebär därför inte varmvattenproduktion någon större skillnad i effektbehov.
Precis. Sen får man ge Ellevio cred för att dom sänker fasta avgiften istället..J JanneMo skrev:
Är generellt ytterst tveksam till att ha en effekttariff som inte följer priset på elbörsen! Folk som har tim(kvart) avtal borde inte ha dom alls.
Effektavgifter täcker en helt annan aspekt än tim/kvartspriser.M magdogg skrev:
Priset på elen är kopplad till produktionen, höga priser beror på brist på billig el, idéen är att det ska sporra byggnation av mer billig elproduktion (högre vinster).
Effektavgifter är kopplat till elnätet, höga priser där handlar mer om utrymme. Om två samhällen förbrukar ungefär lika mycket energi årligen, men samhälle 1 har en tämligen jämn förbrukning medans samhälle 2 flyger upp och ner hela tiden så kommer samhälle 2 behöva kraftigare anslutning till resten av elnätet. Det handlar om att slippa behöva bygga ut elnätet onödigt mycket. Det mest rättvisa skulle vara att basera effektavgiften på den högsta timmen under hela året, eftersom det är den nätet måste klara av, men det skulle vara både opraktiskt och kontraproduktivt.
Det händer att spotpris och effektavgift går hand i hand, typ en lagom blåsig men inte alltför kall natt med bra produktion och låg eltraffik, men det kan lika gärna vara låga elpriser och ledningar som glöder.
Det hade självklart varit trevligare (för att inte tala om enklare!) utan 'dubbla budskap', men världen är inte alltid trevlig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Man sänker väl överföringsavgiften och den fasta avgiften? Det ska vara intäktsneutralt för Mälarenergi så får du en ökad kostnad så får någon annan en sänkt.A Agnetha Landquist skrev:
Har en känsla av att man riktar in sig mot ett framtida samhälle där alla laddar elbilar ( via nätet), och att man misslyckats med den nya effektavgiften. Det här känns inte helt sunt.Fairlane skrev:
Algoritmen är grandios, men slutresultatet aningen misslyckat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Menar du Vattenfalls algoritm då eller någon annan?S styren skrev:
Vad har man misslyckats med den nya effektavgiften? Den har ju knappt påbörjats så lite tidigt att utvärdera kanske? Visar sig en modell fungerar dåligt finns det ju inget som hindrar att den ändras.
Laddning av elbilar en sak ja, det finns fler. Man vill helt enkelt få ner topplasten i nätet, ungefär som att man hellre vill att trafiken sprids över flera timmar än att alla ska åka exakt samtidigt så man måste dimensionera för det.
Måste korrigera mig själv lite, jag hittade ett fel som slog en timme åt fel håll.tveksamt skrev:
Baserat på förbrukningen sep -24 tom aug -25 skulle den här modellen ge mig ca 700 kr dyrare faktura årsvis, +/- en hundralapp baserat på om jag skulle ha enkeltariff eller tidstariff.
Åtminstone 200 av dessa beror på besökande gäster med elbil som tillåtits ladda under vad som sedan skulle bli höglasttid men enkelt hade kunnat styras bort från detta om det hade haft betydelse.
Så summa summarum kanske en 500-lapp dyrare utan några som helst åtgärder.
Med given förbrukning hade den nya modellen kostat mig ca 600 +/- 100 kr mer.
Fortfarande är 2-300 kr beroende på besökande elbil som enkelt hade gjorts annorlunda om effektavgiften varit i bruk.
Så 3-400 kr dyrare utan åtgärder för min del.